Sandro Cortese zal in 2020 toch nog als coureur van start gaan in het FIM Superbike World Championship. De Duitser heeft hiervoor op het laatste moment onderdak gevonden bij het Italiaanse Pedercini Kawasaki Racing.
Sandro Cortese debuteerde in 2019 als regerend World Supersport kampioen in het FIM Superbike World Championship. De Duitser kwam afgelopen seizoen uit voor het GRT Yamaha WorldSBK Junior Team. Ondanks een redelijk debuutseizoen besloot Cortese niet in te gaan op een aanbod om ook in 2020 voor het team uit te blijven komen.
Cortese zette vervolgens zijn zinnen om komend seizoen naast Loris Baz als tweede coureur uit te gaan komen voor het Nederlandse Ten Kate Racing Yamaha. De steun hiervoor vanuit Yamaha ontbrak waardoor het in Nieuwleusen gevestigde team besloot om in 2020 geen tweede rijder in te zetten en net als in 2019 uitsluitend met Baz aan de start te verschijnen, dit tot grote teleurstelling van de Duitser.
Terwijl Cortese herstelde van een schouderoperatie probeerde de, met name de Duitse, media het mislopen van deze onderhandelingen in de schoenen te schuiven van het Nederlandse team.
Onlangs verscheen er voor Cortese weer licht aan de horizon toen hij door Barni Racing gevraagd werd om als vervanger op te treden van de nog steeds geblesseerde Leon Camier. Cortese kende een tweetal goede testen in Jerez en Portimâo – ondanks dat hij tijdens de laatste test in Portimâo wel hard ten val kwam en een beenblessure opliep.
Na deze twee geslaagde testen was er vervolgens sprake dat Barni Racing komend seizoen eventueel een tweede Ducati in zou gaan zetten en dat Cortese naast Camier de tweede coureur binnen het team zou gaan worden. Dit avontuur bleek echter financieel niet haalbaar waarna Cortese opnieuw met lege handen stond.
Terwijl de tijd echt begon te dringen is er nu toch nog een oplossing gekomen. Cortese heeft minder dan twee weken voor de start van het seizoen namelijk een eenjarige overeenkomst getekend bij Pedercini Kawasaki Racing, het team dat de afgelopen maanden in een lastig parket verzeild raakte nadat titelsponsor Global Service Solutions betrokken raakte in een Italiaanse belastingschandaal en af moest haken.
Cortese zal voorlopig de enige rijder zijn voor het team en de beschikking krijgen over een 2019 Kawasaki ZX-10R, de machine waarmee Jonathan Rea zijn vijfde wereldtitel wist te scoren.
Sandro Cortese: “Het was een zeer zware en moeilijke winter voor mij, dat kunnen we rustig stellen. Niet alleen wat betreft het vinden van een nieuw team maar ook vanwege de schouderoperatie en een moeizaam herstel daarvan. Ik vertrek aanstaande woensdag al naar Australië, het was nog nooit zo kort dag voor me. Ik was laat met Kallio Racing in de winter van 2017, maar dit jaar stond het allemaal. Ik ken de motorfiets nog niet en nu heb ik nog maar slechts twee testdagen in Australië om deze te leren kennen. Ondanks alles ben ik veel dank verschuldigd aan mijn trouwe sponsorgroep, zonder hun steun en inzet was dit allemaal op zo’n korte termijn niet gelukt. Ik ben dan ook erg opgelucht om opnieuw te kunnen beginnen en kijk uit naar Phillip Island.”
Maandag 24 en dinsdag 25 februari vind op het Phillip Island Grand Prix Circuit de laatste tweedaagse test ter voorbereiding op het 2020 seizoen plaatst, een seizoen dat vervolgens enkele dagen later (28 februari t/m 01 maart) op hetzelfde circuit in Australië van start gaat.
P.s. Jordi Torres reed de afgelopen seizoen in de kleuren van Pedercini Kawasaki Racing, vanwege het feit dat de Spanjaard onder contract stond bij titelsponsor Global Service Solutions was deze niet meer beschikbaar voor Pedercini. Ook Lorenzo Savadori had voor 2020 een contract op zak bij Pedercini, de Italiaan liet na de ontstane sponsorperikelen zijn reeds getekende contract echter op eigen verzoek ontbinden.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App