Het is nog niet zo heel lang geleden dat een nieuw merk zijn intrede deed in de felbevochten Europese motorkleding markt. Tussen gerenommeerde merken als Alpinestars, Dainese en REV’IT was daar opeens het merk RST dat zich aandiende met een breed programma van frisse, kwalitatief hoogstaande maar vooral betaalbare motorkleding.
De ‘insiders’ kennen RST al veel langer. Het bedrijf stamt uit 1988 en is in het motorgekke Verenigd Koninkrijk al jaren marktleider met de verkoop van motorkleding. Als partner van de Isle of Man TT en sponsor van vele toppers in de motorsport zoals Alex Lowes (WSBK), Ian Hutchinson (Isle of Man TT), Andrew Pitt (WSS legend) is het merk in het VK wereldberoemd. Nu het bedrijf is overgenomen door de grote Europese distributeur Bihr maakt het merk RST grote sprongen op de Europese markt. In Nederland rijden al diverse racetalenten met RST motorkleding zoals Vasco van der Valk (Dutch Superbike), Jur Wattel (ONK Open 125cc) en Collin Veijer (Moto3 Junior WK).
Geïntegreerd In&motion airbagsysteem
Na een snelle groei op de Europese markt verrast RST nu vriend en vijand met een uitgebreid programma van betaalbare motorjassen en -pakken met geïntegreerde airbag. Een aantal merken hebben het al eens geprobeerd om pakken met geïntegreerde airbagsystemen te leveren. Echter deze pakken werden aangeboden tegen prijzen die in de buurt komen van een recente tweedehands sportmotor. Dit was dus niet voor iedereen weggelegd.
RST hanteert echter de filosofie van “comfortabel en veilig motorrijden voor iedereen” en komt nu met een airbag line-up die toegankelijk is voor iedere motorrijder. Met een range van maar liefst 12 motorjassen en -overalls met een geïntegreerde airbagsysteem domineert RST ineens de motorkledingmarkt. We hebben het hierbij niet over airbagsystemen met simpele technieken met koortjes maar over de hightech systemen van In&motion.
Sinds 2014 houdt In&motion zich bezig met het ontwikkelen van een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk airbagsysteem. Het systeem werkt volledig draadloos en is ingebouwd in de CE gekeurde rugprotector. Het elektronisch detectiesysteem analyseert met duizend berekeningen per seconde de beweging van de rijder via sensoren en algoritmes. Deze algoritmes zijn ontwikkeld in samenwerking met de vele RST fabrieksrijders die in uitdagende omstandigheden enorm veel data hebben kunnen aanleveren.
Wat betekent dit voor motorrijders zoals u en ik? Het systeem zal anticiperen op een schok of een onherstelbare afwijking van het het evenwicht. Het zelfstandig functionerende systeem zal in een gevaarlijke situatie het signaal geven om de airbag op te blazen. Vanaf detectie van het gevaar tot het volledig oppompen van de airbag duurt slechts 60 milliseconden. Inmiddels zijn al meer dan 30.000 motorrijders beschermd met een airbag van In&motion.
Geïntegreerde airbag vs. airbag vest
Wat zijn nu de voordelen van een geïntegreerde airbag ten opzichte van een los vest. We vragen het Nathalie Hilgersom, Rider Gear Specialist van Bihr Nederland.
Nathalie Hilgersom: “Het belangrijkste verschil tussen een los vest en een geïntegreerd airbagsysteem is veiligheid. De jassen met een geïntegreerd systeem bieden de juiste ruimte voor het opblazen van de airbag. Dankzij slim geplaatste stretchpanelen, voorzien de pakken en jassen van RST in deze benodigde ruimte. De rijder is goed beschermd tijdens de val en kan geen schade oplopen door de opgeblazen airbag. Een airbagvest onder een jas die daar niet op voorbereid is, kan voor nare situaties zorgen als de opgeblazen airbag nergens heen kan. Het systeem zal dan naar binnen slaan met de nodige verwondingen tot gevolg. Daarnaast is comfort een belangrijk voordeel van een geïntegreerd vest, je draagt gewoon de motorjas zoals gewend zonder belemmerd te worden in het gebruik. Een airbagjas van RST is gemiddeld 1 kilo lichter dan de combinatie van een los airbagvest met een motorjas. Nog een groot voordeel bij een volledig ingenaaid systeem, de ademende eigenschappen van de geventileerde mesh-voering blijven gehandhaafd. Een airbagvest heeft minder ademende eigenschappen. De slijtvaste buitenmaterialen van de motorjas voorkomen ook dat de airbag in direct contact komt met de weg en haalt daardoor ook de kans van het stukgaan tijdens een glijder weg. Alle bovengenoemde voordelen waren voor RST genoeg reden om airbagsystemen in te bouwen in de motorkleding”.
The new normal?
Met de lancering van het 2021 programma heeft RST laten zien dat het een innovatief merk is dat goed inspeelt op de wensen van de moderne motorrijder. Al vanaf € 299,- kan je bij RST al een volwaardig motorjas met de ingebouwde airbag krijgen. De circuitrijders kunnen al vanaf € 699,- met het Podium overall veilig hun records verpulveren. En zo is er voor elk type rijder een betaalbare motorjas of -pak met airbag beschikbaar. Met de eenvoudige In&motion app activeer je de airbag en dankzij een voordelig abonnement rijd je veilig rond. In de winter geef je via de app aan dat je niet rijdt en kan je maximaal 4 maanden je abonnement stopzetten. RST verwacht dat de airbag definitief zijn intrede heeft gemaakt in de motorkledingmarkt. RST’s voorspelling is dan ook: de motorjas met geïntegreerde airbag wordt “The new normal!”
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter