Rossi haalt nogmaals hard uit naar zijn aartsrivaal Márquez: “Niemand is zo’n smeerlap als hij”

20987
marc-marquez
Marc Marquez en Valentino Rossi | foto© motogp.com

Valentino Rossi heeft weer van zich laten horen over de bekende Sepang clash, bijna 10 jaar geleden tijdens de Maleisische Grand Prix op het Sepang International Circuit. De inmiddels gepensioneerde negenvoudig wereldkampioen haalde in podcast Mig Babol van zijn VR46 Riders Academy medewerker Andrea Migno keihard uit richting zijn voormalige rivaal Marc Márquez.

Andrea Migno heeft zijn helm dan wel al enige tijd aan de wilgen gehangen, maar de Italiaan is nog volop actief in de racerij. De voormalig Moto3 coureur is o.a. één van de werknemers binnen VR46 Racing en heeft zijn eigen podcast Mig Babol. In deze podcast is zijn werkgever Valentino Rossi regelmatig te gast om samen met zijn werknemer terug te blikken op zijn eigen indrukwekkende carrière als Grand Prix coureur.







Werd onlangs nog uitgebreid teruggeblikt op zijn ervaringen gedurende zijn tijd in de MotoGP klasse met landgenoot Max Biaggi. De twee Italianen waren duidelijk geen vrienden en hadden het regelmatig met elkaar aan de stok. Maar eerder deze week was het Marc Márquez die het moest ontgelden, de achtvoudig wereldkampioen die in 2025 tot grote ergernis van Rossi de nieuwe teamgenoot wordt van Francesco Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team.

Valentino Rossi: “Dit is absoluut het ergste dat mij is overkomen op sportief vlak. Het geschil met Márquez begon in Argentinië. Hij had voor de medium achterband gekozen, ik voor de harde compound. Hij was weggereden maar ik wist hem te achterhalen. Ik kwam bij hem en ik was op dat moment veel sneller dan hij, voor mij was het een formaliteit om hem in te halen. Ik volgde hem op het rechte stuk na bocht drie en tijdens het remmen haalde ik hem op een nette manier in. Ik haalde hem binnendoor in, ik ga de rechterbocht in en tot dan toe konden we altijd goed met elkaar overweg, maar vervolgens kwam hij recht op mij af. Ik passeerde hem even daarvoor en hij dacht dat de enige kans die hij had, was om op mij af te komen. Hij probeert me meteen onderuit te rijden, hij botste met opzet tegen me aan in een poging me te laten crashen. Hij wilde niet verliezen. Ik keerde terug naar mijn lijn, helaas raakten we elkaar. Als je het bij mij doet, doe ik het terug. Op dat moment ging Marc onderuit en vanaf dat moment is het gedaan met onze onderlinge relatie. Ondanks die episode bleef hij doen alsof hij met mij overweg kon en bleef hij mijn kont kussen.”

De volgende episode die de situatie verder verslechterde vond plaats tijdens de Dutch TT in Assen, toen de twee een prachtig onderling duel uitvochten, dat vervolgens beslecht werd in de laatste ronde en wel in de bekende Geert Timmerbocht waar Rossi door het grind moest en zo alsnog als eerste de finish passeerde.

Valentino Rossi: “We komen in de laatste ronde en ik reed aan de leiding, maar ik wist dat hij het in de laatste chicane zou gaan proberen. Ik probeerde zo hard mogelijk te pushen, maar ondanks dat ik overdreven hard remde komt hij weer op mij af. Hij heeft mij buiten de baan geduwd. Zodra ik hem op me af voelde komen, kon ik niets anders dan rechtdoor te schieten om zo toch nog als eerste de finish te passeren. Hij remde op een manier waardoor hij nooit de bocht kon halen zonder mij daarbij te raken. In het parc-fermé was hij echt kwaad, zijn gezicht stond op onweer en zo kwaad had ik hem nog nooit gezien. Vervolgens sneerde die naar mij dat ik wel op een hele makkelijk manier had gewonnen. Ik vertelde hem daarop dat hij mij was tegengekomen en vroeg hem wat ik anders had moeten doen. Ik zei hem dat hij objectief moest zijn. Vanaf dat moment was het gewoon voorbij.”

Rossi onthulde vervolgens dat hij na het voorval in Assen in de wandelgangen had gehoord dat Márquez de intentie had om er alles aan wilde doen om hem van de wereldtitel af te houden.

Valentino Rossi: ” Ik hoorde dat zij, vooral Alzamora [destijds de persoonlijke manager van Márquez], in de paddock rondliepen en zeiden: ‘Oké, nu winnen we de titel niet meer, maar hij wint het ook niet.’ Ze vertelden het aan een paar Spaanse mensen, die het aan een paar Spaanse vrienden van mij vertelden, die het mij vervolgens weer kwamen vertellen. Ze begonnen me de laatste paar races te vertellen dat ik voorzichtig moest zijn. Uccio zei ook dat ik op moest passen voor Márquez.”

Zeven Grand Prix weekenden gingen er voorbij na Assen zonder enige vreemde voorvallen tussen het tweetal. In Australië, met daarna nog twee Grand Prix weekenden te gaan in het 2015, seizoen voelde Rossi zich opnieuw opzettelijk gehinderd door zijn Spaanse rivaal.

Valentino Rossi: “Hij was in deze race zo superieur dat hij op een gegeven moment de leiding van me overnam. Eenieder die vanaf dat moment zijn rondetijden heeft gezien weet wat zijn bedoelingen waren. Wij vertelden de feiten. Het is slechts een hypothese. Zo is het duidelijk gegaan.”

Een week later is het Sepang International plaats van handeling voor de voorlaatste Grand Prix van 2015. Al tijdens de persconferentie voorafgaand aan het evenement valt Rossi Márquez publiekelijk aan en beschuldigt hij hem ervan dat hij wil dat Lorenzo wint:

Valentino Rossi:” In Maleisië ging ik tegen hem in op de persconferentie omdat ik wilde proberen hem te schande te maken, om hem in het bijzijn van iedereen te zeggen wat hij aan het doen was, zodat hij het misschien zou begrijpen en het zou laten. Hij was geen titelkandidaat meer, alleen Lorenzo en ik maakten nog kans op de titel. Als jezelf nog voor de titel strijdt, begrijp ik het misschien. Maar als je er niets mee te maken hebt, je niet eens een teamgenoot bent van één van de twee, moet je het respect hebben om de anderen niet te hinderen of kwaad te maken. Je moet gewoon je eigen race rijden, en proberen te winnen. Wie doet zoiets? Maar in Sepang heeft hij mij beschadigd en mij de hele race lastiggevallen.”

Rossi bereikte het tegendeel met zijn inspanningen tijdens de pre-event persconferentie. Er ontstond in de race een duel tussen het tweetal maar die verliep niet zoals gewenst. De frustraties liepen hoog op. Op een gegeven moment drong Rossi zijn rivaal naar de buitenkant van de baan, raakte de Spanjaard die vervolgens viel.

Valentino Rossi: “Hij probeerde me drie of vier keer te laten crashen, gelukkig ving hij me niet op. Ik ging vervolgens heel dicht naar hem toe en keek hem aan om hem duidelijk te maken ‘genoeg, wat ben je in vredesnaam aan het doen?’. Dat we elkaar hebben geraakt wil niet zeggen dat ik hem wilde laten crashen, maar hij viel dus wel. Daardoor heb ik de wereldtitel gemist, ook omdat ik toen als laatste moest starten in Valencia.”

Er had volgens de op dat moment geldende regels al tijdens de race, waarin hij als derde eindigde, een sanctie tegen Rossi moeten worden opgelegd, maar dat gebeurde niet. Hij werd na afloop van de race pas bestraft.

Valentino Rossi: “Na de race belden ze me van de Race Direction om me te komen melden. Ik was daar met Meregalli (Yamaha) en Marquez was er met zijn persoonlijke manager Alzamora. Alzamora begon mij te beledigen, ik vroeg hem waarom hij daar was, aangezien hij niet van Honda was. Er ontstond een kleine schermutseling. Uiteindelijk maakte Mike Webb bekend dat ik in Valencia als laatste zou moeten starten, iets wat in de MotoGP nog nooit is gebeurd. Volgens de wet had ik in Sepang tijdens de race een penalty moeten krijgen, in plaats van derde zou ik dan met een aangrenzende zekerheid vijfde zijn geworden. Als ze dachten dat ik Márquez expres had laten crashen, hadden ze dat moeten doen, maar dat deden ze niet en ze bedachten de start vanaf de laatste plaats in Valencia. Ze zaagden op dat moment de poten onder mijn stoel vandaan, ik verloor daar mij kans op de wereldtitel.”

Rossi ging vervolgens in de podcast ook nog gedetailleerd in op het gedrag van Márquez nadat hij tijdens de meeting de straf opgelegd kreeg, tijdens de laatste Grand Prix in Valencia, de thuisbasis van de Repsol Honda coureur, vanaf de laatste plaats op de grid starten.

Valentino Rossi: “Márquez zat daar met zijn hoofd naar beneden gebogen, ik vertelde hem dat hij dit zijn hele carrière zou meedragen omdat het walgelijk is voor de sport om iemand anders te laten verliezen. Op het moment dat Mike Webb vertelde dat ik als laatste moest starten in Valencia, zakte de moed in mijn schoenen. Maar mijn eerste reactie was om naar Márquez te kijken, die opkeek en naar Alzamora keek alsof hij hem wilde zeggen: ‘we hebben het geflikt.”

Het is inmiddels wel duidelijk dat de relatie tussen het tweetal nooit meer is goed gekomen, het zal dan ook niemand verbazen dat Rossi zijn bedenkingen over de keus van Ducati om Márquez in 2025 te laten promoveren naar het Ducati fabrieksteam waar hij de teamgenoot wordt van zijn protegé Francesco Bagnaia.

Valentino Rossi: “Marc is een zeer sterke rijder, een kampioen. Hij heeft echter altijd nog een soort van borderline gedrag vertoond, erg agressief, maar in 2015 ging hij duidelijk over de grens. Als je sportief of agressief bent oké, maar er zijn grenzen en ik zou veel voorbeelden van hem kunnen opnoemen die niet heel sjiek zijn. Maar niemand onder de kampioenen binnen de motorsport heeft ooit gevochten om een ​​andere coureur te laten verliezen, dan ga je in mijn ogen een grens over. Er zijn genoeg grote kampioenen die bepaalde streken uit hebben gehaald in hun titelstrijd, maar deze streken haalden ze uit om er hun eigen voordeel mee te doen om maar te kunnen winnen. Niemand was ooit zo’n smeerlap als hij.”

Of Rossi er slim aan doet om na bijna tien jaar het vuurtje op te stoken mag eenieder voor zichzelf bepalen, maar dat ‘the Doctor’ er een bedoeling mee heeft en hiermee de psychologische oorlogsvoering voor 2025 is begonnen moge duidelijk zijn: Bagnaia versus Márquez. Of de nieuwe teamgenoot van zijn VR46 protegé ervan onder de indruk zal zijn………dat zal het komende MotoGP seizoen moeten blijken.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.