Valentino Rossi noteerde de afgelopen dagen tijdens de Sepang Test de tiende rondetijd. De Italiaan, die zijn Yamaha collega’s Maverick Viñales en Franco Morbidelli voor zich moest dulden, was na afloop tevreden, positief gestemd maar tevens kritisch aan het adres van zijn werkgever Yamaha.
Tevredenheid en realisme zijn misschien wel de juiste woorden als we de reactie van Valentino Rossi na afloop van de driedaagse Sepang Test samen mogen vatten. De Italiaan verliet vrijdag Maleisië met een tiende rondetijd achter zijn naam, een positie die volgens de negenvoudig wereldkampioen niet representatief was.
Valentino Rossi: “Mijn tiende tijd van de laatste dag is niet helemaal een juiste indicatie omdat ik een fout maakte in mijn snelste ronde, anders had ik zeker iets verder naar boven op de lijst gestaan. Maar op dit moment is dat niet zo belangrijk en maakt het me weinig uit.”
Over het verloop van de test en het werk dat er gedaan is kon Rossi wel tevreden zijn, maar zoals we de Italiaan kennen bleef hij ook realistisch en kritisch, niet alleen naar zichzelf maar ook aan het adres van zijn werkgever.
Valentino Rossi: “We hebben een aantal goede dingen gevonden waarmee we de juiste richting opgingen, maar de weg is nog lang. Viñales is sterk geworden, maar hij stond ook maar als vijfde op de lijst, als er de volgende dag een race zou zijn dan zouden we nog steeds niet met de snelsten meekunnen. De balans van de motor is goed omdat we met ons allen hard gewerkt hebben en goede dingen hebben gevonden: er is wel degelijk beweging in de goede richting, maar de weg om echt competitief te zijn is nog steeds lang.”
Ook tijdens het rijden van een lange run is Yamaha volgens Rossi nog niet op het niveau waar men graag wil zijn en komt men nog steeds tekort om echt competitief te zijn.
Valentino Rossi: “Na drie dagen zonder regen was het circuit erg snel en stonden er na afloop ongelofelijke snelle rondetijden op het bord. Maar de door ons te herstellen kloof is nog steeds erg groot, met name als we naar de racesnelheid kijken; we zijn dichterbij de snelsten van het veld maar we missen nog wel het een en ander. Als we hier nu een race zouden moeten rijden dan zouden we nog steeds niet echt vooraan mee kunnen doen. Maar de sfeer in het team is goed, iedereen is geconcentreerd en heeft de drive om het goed te doen en beter te worden. Tijdens de laatste dag heb ik samen met Maverick een lange run gereden, net zoals ze ook bij Ducati hebben gedan: hij reed heel hard, maar uiteindelijk is hij ook nog steeds maar vijfde, wat me doet denken dat we nog steeds achterlopen wat betreft onze snelheid.”
Alvorens het 2019 seizoen van start gaat staat er voor de MotoGP coureurs nog een tweede en afsluitende Official MotoGP Test op het programma, deze wordt van 23 t/m 25 februari verreden op het Losail International Circuit in Qatar.
Handige links Sepang Test 2019:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
2019 MotoGP kalender:
- 10 maart Qatar* – Losail International Circuit
- 31 maart Argentinië – Termas de Río Hondo
- 14 april Americas – Circuit of the Americas
- 05 mei Spanje – Circuito de Jerez
- 19 mei Frankrijk – Le Mans
- 02 juni Italië – Autodromo del Mugello
- 16 juni Catalunya Barcelona – Catalunya
- 30 juni Nederland – TT Circuit Assen
- 07 juli Duitsland – Sachsenring
- 04 augustus Tsjechië – Automotodrom Brno
- 11 augustus Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
- 25 augustus Groot Britannië – Silverstone Circuit
- 15 september San Marino – Misano World Circuit
- 22 september Aragón – MotorLand Aragón
- 06 oktober Thailand – Chang International Circuit
- 20 oktober Japan – Twin Ring Motegi
- 27 oktober Australië – Phillip Island
- 03 november Maleisië – Sepang International Circuit
- 17 november Valencia – Ricardo Tormo
*Avondrace
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App