Rossi en Viñales door het oog van de naald op Red Bull Ring in Oostenrijk

750
Valentino Rossi - Red Bull Ring | foto© Screenshot

Valentino Rossi en Maverick Viñales hadden zondagmiddag allebei een engeltje op hun schouder toen de gecrashte motoren van Johann Zarco en Franco Morbidelli rakelings aan hen voorbij vlogen. De angstaanjagende crash zorgde na afloop voor bijzondere en oprechte uitspraken recht uit het hart van de twee Monster Energy Yamaha MotoGP coureurs.

Andrea Dovizioso won zondagmiddag de MotoGP race op de Red Bull Ring in Oostenrijk en deed dat precies 24 uur na de bekendmaking van zijn beslissing om Ducati aan het einde van 2020 te verlaten. Joan Mir stond voor het eerst op het podium in de MotoGP klasse na een ijzersterke ronde en ook Jack Miller stond voor het eerst in 2020 weer op het podium. Het was een spannende race maar hetgeen wat bij de meeste mensen op het netvlies is blijven staan na deze MotoGP race op de Red Bull Ring op 16 augustus 2020 is de verschrikkelijke crash van Johann Zarco en Franco Morbidelli.







Na acht ronden was het Pol Espargaró die aan de leiding reed en zelfs al een klein gaatje had geslagen richting Andrea Dovizioso, Jack Miller en Joan Mir. Miguel Oliveira reed op de vijfde plaats met daarachter Monster Energy Yamaha coureurs Maverick Viñales en Valentino Rossi. Daarachter reden Franco Morbidelli en Johann Zarco waarmee het vervolgens in de negende ronde volledig misging.

Zarco zat in de slipstream van Morbidelli bij het uitkomen van bocht 1 en dankzij de topsnelheid van de Ducati ging hij zonder al te grote problemen voorbij aan de Yamaha. Echter nam de Fransman hier veel snelheid mee en werd hij verrast toen hij uit de slipstream dook en als het ware naar de rechterzijde van het circuit werd ‘geduwd’. De Reale Avintia coureur ging vervolgens hard in de remmen en Morbidelli was daar niet op berekend, waardoor hij geen kant op kon en achterop de Ducati van Zarco klapte.

Het was een horrorcrash en met een snelheid van zo’n 300km/h vlogen Zarco en Morbidelli de grindbak in. Zij kwamen gelukkig in de grindbak tot stilstand en bleken er uiteindelijk behoorlijk goed vanaf te zijn gekomen. De machine van Zarco bleef echter rechtop staan en reed daardoor op volle vaart door de grindbak. Deze knalde vervolgens dwars door een air-fence en vloog met alle geluk van de wereld uiteindelijk omhoog, waardoor deze over Viñales heen uiteindelijk naast de baan terechtkwam.

De Yamaha van Morbidelli bleef glijden op het gras en ging daardoor ook met nog zeer hoge snelheid richting bocht 3, waar de coureurs met lage snelheid rechtsaf slaan om weer het volgende rechte stuk op te gaan. Op wonderbaarlijke wijze vloog de YZR-M1 van Morbidelli precies tussen Maverick Viñales en Valentino Rossi door en kwam deze vele meters daarachter in de grindbak pas tot stilstand. Een engeltje op hun schouder, door het oog van de naald gekropen; hoe je het ook wilt zeggen: de twee Yamaha fabriekscoureurs hebben ongelooflijk veel geluk gehad dat zij niet door de twee machines geraakt waren, het had een zwarte dag kunnen zijn.

Nadat de rode vlag gezwaaid werd en de coureurs terugkeerden naar de pitbox zag bocht 3 er dan ook uit als een ravage. Overal lagen brokstukken en onderdelen van wat ergens nog een Ducati Desmocedici GP19 en een Yamaha YZR-M1 moesten zijn, ook lag er veel olie en brandstof op de baan vanwege een gescheurde tank wat natuurlijk ook allemaal opgeruimd moest worden na de crash.

Aan het einde van de dag spraken we met Rossi en Viñales tijdens hun media debrief via Zoom, en het was duidelijk te zien dat zowel de Italiaan als de Spanjaard toch wel behoorlijk aangeslagen waren en ze dit niet in de koude kleren was gaan zitten.

Valentino Rossi (P5): “Het was echt zo beangstigend, een absoluut angstaanjagende en gevaarlijke situatie. In het huidige MotoGP, maar ook al in de lagere klassen, rijdt iedereen heel agressief. Ik begrijp dit natuurlijk maar ik vind het belangrijk dat we hierin niet gaan overdrijven. Je moet respect hebben voor de andere coureurs die naast jou ook op de baan rijden, en we moeten niet vergeten dat dit een heel gevaarlijke sport is. Vooral op een circuit met lange rechte stukken waar je constant boven de 300 km/h rijdt.

In de lagere klassen zie je al veel coureurs die een manier van remmen hebben waarbij ze de deur in je gezicht dichtgooien. Zarco ging erg wijd en hij remde in het gezicht van Franco, misschien om ervoor te zorgen dat Franco hem niet terug kon pakken, maar het was te ‘close’ en wanneer je met 300 km/h rijdt is er veel slipstream en Franco had hier geen kans om nog te remmen. Uiteindelijk was dit een heel groot risico, vooral voor Maverick en mij. Het had een grote ramp kunnen zijn vandaag.

Ik heb ook met Zarco gepraat en hem precies dit verhaal verteld. Hij zei dat hij het niet met opzet deed. Agressief rijden is goed maar in het gezicht van iemand remmen, vooral met die snelheid, is een potentiële ramp.

Iedereen moet vanavond bidden naar degene waarin die zelf gelooft. Fuck, ik vind dit echt moeilijk. Ik voel me ook niet goed en ik was er echt bang van geworden. Het was echt heel gevaarlijk vandaag. Ik hoop dat dit een voorbeeld is voor de toekomst en dat we het daardoor veiliger kunnen maken. Ik heb mijn vriendin al even aan de telefoon gehad en zij was gesloopt. Ik ga straks ook nog mijn moeder en Graziano [vader] even bellen.

Het was heel moeilijk om weer opnieuw de baan op te gaan voor de herstart en weer de concentratie bijeen te rapen. Ik denk dat ik uiteindelijk geen keuze had, omdat ik niet degene ben die op zo’n moment langs de kant blijft zitten.”

Ook Viñales had wel door dat het vandaag echt kantje boord was en dat hij hier goed is weggekomen. De Spanjaard kende bij de herstart problemen met de koppeling maar wist er uiteindelijk nog een tiende plaats uit te slepen.

Maverick Viñales (P10): “We hebben vandaag heel veel geluk gehad, dat is het belangrijkste. Gelukkig zijn we OK. Deze dingen kunnen nou eenmaal gebeuren in de races, dat risico blijft altijd bestaan. En in deze bocht 3 zeggen we al lange tijd dat het heel gevaarlijk is. Ze moeten er iets aan doen, want je kunt al heel gemakkelijk crashen in die bocht. Vanochtend tijdens de warm-up had ik ook een bijna-crash, ik blokkeerde de voorkant en ik kwam vervolgens dicht bij de muur aan de binnenkant, dat was behoorlijk beangstigend. Maar op de motor, ten tijde van het incident, zag ik helemaal niks. Ik hoorde alleen dat schrapende geluid van een gecrashte motorfiets en toen voelde ik de impact van Johann’s machine die de muur raakte. Toen ik keek zag ik dat er een motor op mij afkwam en het enige wat ik kon toen is duiken en met mijn armen mezelf beschermen.

We hebben echt veel geluk gehad vandaag, iemand daar boven heeft ons gered, dit is het belangrijkste. We zijn er nog en het kampioenschap is nog niet voorbij, want Fabio is maar twee plaatsen voor ons geëindigd. In race 2 [herstart] hadden we een groot probleem met de koppeling. Het is jammer dat we twee hele goede kansen niet hebben kunnen benutten om de leiding in het kampioenschap over te nemen, vooral omdat ik me al vanaf het begin heel goed voelde. Het klopt inderdaad dat onze machine in de eerste race behoorlijk langzaam was, maar ik wachtte tot ongeveer ronde 15 om vanaf daar echt hard te pushen. In de tweede race, nadat ik het probleem ontdekt had, dacht ik dat mijn race voorbij was. De daaropvolgende 3-4 ronden bleef ik rijden en was de koppeling weer goed. Ik heb geprobeerd geduldig te blijven en één voor één mensen in te halen. Het is wat het is.”


Lang hoeven Rossi en Viñales niet te wachten op een revanche op de Red Bull Ring, komend weekend doen we het nog eens dunnetjes over voor het tweede raceweekend op het Oostenrijkse circuit. Dat er nog veel over de veiligheid zal worden gesproken deze week is wel duidelijk.

 

Handige links myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App