Romano Fenati in 2023 opnieuw terug in de Moto3: Is driemaal scheepsrecht?

5100
romano-fenati
Romano Fenati - seizoen 2022 | foto© Speed Up Racing

Romano Fenati maakt in 2023 zijn comeback als coureur in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Het is naast zijn debuutseizoen de tweede keer dat de 26-jarige Italiaan terugkeert naar de klasse, dit na een tweetal mislukte avonturen in de Moto2 categorie. Is driemaal scheepsrecht voor de niet geheel onbesproken Italiaan?

Romano Fenati, geboren op 15 januari 1996, maakte in het seizoen 2012 zijn debuut als coureur in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Meteen tijdens zijn allereerste race scoorde de destijds 16-jarige Italiaan een tweede plaats. Tijdens de tweede ronde van het seizoen in het Spaanse Jerez de la Frontera was het al raak en wist Fenati zijn eerste Grand Prix overwinning te scoren. Hij werd hiermee niet alleen de eerste coureur sinds Noboru Ueda in 1991 die twee podiumplaatsen wist te behalen tijdens zijn eerste twee Grand Prix weekenden, Fenati werd eveneens de jongste coureur in de geschiedenis die het wereldkampioenschap leidde. Hij eindigde in zijn debuutseizoen als zesde in de eindstand van het kampioenschap.




Fenati bleef tot aan het seizoen 2018 in de lichtste klasse actief, met tien overwinningen op zak en in zijn laatste seizoen (2017) de runner-up titel in de wacht te hebben gesleept werd de overstap gemaakt naar de Moto2 klasse. Fenati maakte de overstap binnen zijn eigen team, het Snipers Team, het team dat hem eind 2016 had opgepikt nadat hij eerder dat seizoen op staande voet werd ontslagen bij het toenmalige SKY Racing Team VR46.

Het eerste seizoen in de Moto2 klasse liep allesbehalve naar wens. Niet alleen op sportief gebied maar een incident tijdens de Grand Prix op het Misano World Circuit, een incident waarbij Fenati bij een snelheid van ruim 200 km per uur de voorrem inkneep van een naast hem rijdende collega coureur, zorgde voor veel ophef. Fenati werd in eerste instantie voor twee wedstrijden geschorst. Niet veel later volgde ontslag door zijn team vanwege onsportief gedrag waarna niet veel later door de Italiaanse bond zijn racelicentie voor de rest van het seizoen werd ingetrokken. Fenati zag het allemaal niet meer zitten en kondigde na al deze ellende zijn afscheid als coureur aan.

De wonderen waren de wereld nog niet uit want op 13 november van hetzelfde jaar kwam de aankondiging dat Fenati in 2019 zijn comeback ging maken als coureur, en wel in de Moto3 klasse. Fenati zijn naam stond een aantal dagen later dan ook op de voorlopige 2019 Moto3 deelnemerslijst, en wel met het Marinelli Snipers team, het team dat hem enkele maanden daarvoor nog ontslagen had en nu weer in genade aangenomen had.

2019 werd niet meteen het successeizoen waarop gehoopt werd. Ondanks een overwinning werden er in dat seizoen ‘slechts’ 76 WK-punten gescoord en zat er niet meer in dan de zestiende plaats in de eindstand van het kampioenschap. Voor het seizoen 2020 stapte Fenati over naar het team van Max Biaggi, het Sterilgarda Max Racing Team. In de twee seizoenen in dienst van het team wist Fenati zowel in 2020 als ook in 2021 een race te winnen. Na in 2021 als vijfde te zijn geëindigd werd afgelopen seizoen opnieuw de overstap gemaakt naar de Moto2 klasse, en wel met het Italiaanse Speed Up Racing. Ook dit avontuur verliep niet geheel volgens plan, Fenati werd al na zes Grand Prix weekenden ontslagen door directeur Luca Boscoscuro, dit vanwege de tegenvallende resultaten.

Na de rest van het seizoen 2022 thuisgezeten te hebben tekende Fenati tot verrassing van velen in september al een contract voor het 2023 seizoen, een contract om opnieuw van start te gaan in de Moto3 klasse en wel bij een voor hem bekend team, namelijk het Snipers Team.

Is driemaal scheepsrecht voor Fenati die in 2023 misschien wel zijn laatste troefkaart speelt. Wie zijn de belangrijkste rivalen voor de ervaren Italiaan, kan hij de strijd aangaan met de jonge garde en weet hij dit keer zijn hoofd wel koel te houden?

De top drie van afgelopen seizoen, Izan Gueavara, Sergio Garcia en Dennis Foggia zijn er in 2023 in ieder geval niet mee bij want zij maken de overstap naar de Moto2 klasse. Naast het drietal zijn er nog een aantal jonge talenten doorgestroomd, wisselden een aantal andere coureurs van competitie, was er voor een aantal anderen komend seizoen geen plaats meer in de klasse en maken de jonge talenten José Rueda, David Salvador, Syarifuddin Azman, David Alonso, Collin Veijer en Filippo Farioli in 2023 hun debuut maken als vaste coureur in de lichtste klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.

Als we naar de eindstand van 2022 kiezen en de vertrekkende top drie even buiten beschouwing nemen dan zouden Ayumu Sasaki, Deniz Oncu en Jaume Masia de drie gevaarlijkste kanshebbers moeten zijn het komende seizoen.

Sasaki werd in 2022 vierde in de eindstand en begint volgens eigen zeggen aan zijn laatste seizoen in de klasse. De Japanner is erop gebrand om afscheid te nemen van de klasse met een wereldtitel op zak. Oncu daarentegen wacht nog op zijn eerste Moto3 zege al was hij er in 2022 een aantal keren heel dichtbij. Het jonge Turkse talent zag zijn sterke optredens wel beloond worden met een overstap naar het Red Bull KTM Ajo team. Jaume Masia verliet op zijn beurt het team van Aki Ajo om komend seizoen terug te keren naar Leopard Racing, het team waarvoor hij ook in 2019 uitkwam. De Spanjaard hoopt met zijn terugkeer op een Honda machine in 2023 het laatste stapje te kunnen maken en mee te kunnen doen in de strijd voor de wereldtitel.

Maar naast het genoemde drietal zijn er ook een aantal jonge talenten die het afgelopen seizoen al een aantal keren wisten te verrassen. De Braziliaan Diogo Moreira – hij werd de beste rookie in 2022 – maar ook de Spanjaarden Daniel Holgado, David Munoz en Ivan Ortola zorgden voor spektakel, twee van hen wisten het afgelopen seizoen zelfs al op het podium te eindigen.

Rueda, Salvador, Azman, Alonso, Veijer en Farioli zullen het komende seizoen als debutanten als eerste de strijd met elkaar aangaan voor de Rookie of The Year titel, maar als je als coureur een race weet te winnen in het FIM JuniorGP of daar zelfs kampioen weet te worden dan weet je ook dat je geen flater meer slaat in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Zo af en toe staat er een nieuwe parel op, een nieuwe coureur van het kaliber Marquez, Rossi, Lorenzo of één van die andere wereldtoppers die nog actief zijn of de laatste jaren de revue zijn gepasseerd, wie weet hebben we er weer eentje het komende seizoen.

Eén ding moge echter duidelijk zijn, met al het bovengenoemde geweld en ondanks dat drie keer scheepsrecht is zal Romano Fenati het in 2023 zeker niet cadeau gaan krijgen.