De zogeheten ‘ride height devices’ zijn inmiddels haast niet meer weg te denken uit de MotoGP. Toch is er een steeds grotere roep om deze rijhoogteregeling in de koningsklasse te verbieden aangezien er tijdens de races steeds minder ingehaald wordt.
Het feit dat er tijdens de races zoveel werd ingehaald was jarenlang het ‘unique selling point’ van de MotoGP klasse. Races zoals Phillip Island 2016 en Assen 2018 komen dan als eerst uit de herinneringen naar boven met meer dan honderd inhaalacties in één race.
In de laatste jaren is dat minder geworden en dat laten ook de cijfers zien, vooral inhaalacties voor de koppositie lijken steeds schaarser te worden. Daarnaast is de ontwikkeling met de rijhoogteregeling, de zogeheten ‘ride height devices’ in een rap tempo doorgegaan.
Waar het begon als ‘holeshot device’, waar de coureurs de achterkant van de machine alleen tijdens de start konden laten zakken, kan dat nu zowel aan de voor- en achterkant en ook tijdens het rijden. Daarnaast hebben enkele fabrikanten het al voor elkaar gekregen om dit automatisch te laten gebeuren: zodra de voorvorken volledig uitgeveerd zijn zakt de achterkant in zodat er minder sprake is van wheelie en er dus harder geaccelereerd kan worden. Toch vinden sommige coureurs het fijner om dit systeem handmatig te bedienen.
Ducati was de eerste fabrikant die hiermee op de proppen kwam en daar een duidelijk voordeel uit haalde. Inmiddels hebben alle zes fabrikanten dit systeem op hun machine zitten waardoor het voordeel in principe verdwenen is. Is het stom toeval dat er sinds de komst van de ‘ride height devices’ minder ingehaald wordt of ligt de oorzaak ergens anders?
Natuurlijk is er ook veel ontwikkeld op aerodynamisch gebied en weten we vanuit met name de autosport dat ‘vuile lucht’ veel invloed kan hebben. Nu zal het lastig worden om deze aerodynamische kuipen ineens volledig te verbieden want ze zijn al aan banden gelegd aangezien het geen losse vleugels meer mogen zijn zoals dat tot eind 2016 was.
Het verbieden van de rijhoogteregeling zou wel mogelijk zijn, echter verloopt dat tot dusver nog via een proces via de MSMA (Motorcycle Sport Manufacturers Association). Hierin zullen alle zes fabrikanten (volgend jaar vijf vanwege het vertrekkende Suzuki) het eens moeten zijn over een bepaald besluit. Zodra één fabrikant het oneens is zal een volgende stap niet gezet kunnen worden.
Voor zover duidelijk is KTM in ieder geval één van de grote tegenstanders van de rijhoogteregeling maar zal Ducati alle geïnvesteerde financiële middelen en tijd niet zomaar tenietgedaan willen zien worden. Daarnaast is deze manier van rijhoogteregeling voortgevloeid uit een verbod op elektronische vering, iets wat tegenwoordig op veel straatmotoren al de normaalste zaak van de wereld is. De ontwikkeling van de huidige rijhoogteregeling vloeit niet voort op wat er uiteindelijk in de showroom staat, bij elektronische vering is dat natuurlijk een ander verhaal.
Op de Sachsenring en in Assen vroegen we Aleix Espargaró en Jorge Martin al naar hun mening betreft het mogelijke verbieden van ride height devices waarbij de één een stuk duidelijker was in het uiten van zijn mening dan de ander. Wellicht dat de fabrikant waar ze voor rijden er iets mee te maken heeft.
Aleix Espargaró: “Van mij mogen ze de ride height devices per direct verbieden. Ook al werkt die van mij goed en halen we er voordeel uit, als ik mocht kiezen dan schaffen we het meteen af. Waarom hebben we het nodig? We accelereren beter maar als iedereen het heeft dan is het voordeel weg. Je hebt inderdaad meer wheelie zonder het device maar daardoor kun je je weer op andere dingen richten. We hebben het niet nodig.”
Jorge Martin: “Ik denk dat het nu niet meer uitmaakt of ze de ride height devices verbieden of niet, iedereen heeft ze inmiddels waardoor het voordeel weg is. Voor ons als rijders is het misschien wat beter omdat de motor stabieler is op het rechte stuk, ook het feit dat er minder sprake is van wheelie maakt het wellicht wat veiliger. Het maakt het makkelijker.
In Le Mans had ik het probleem dat het ride height device vastzat waardoor ik zo goed als de hele kwalificatiesessie verloor. Het maakt me niet zo veel uit. Het voordeel is in ieder geval weg.
Ik denk dat het zonder ride height device nog moeilijker is om in te halen want je hebt dan meer wheelie. Daarnaast moeten we dan elektronisch meer ingrijpen om wheelie te voorkomen dus dat maakt het ook lastiger. Het is niet de oplossing denk ik.”
Handige links Motul TT Assen 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter