HomeNationaalRobert Schotman kampioen KTM RC390 Cup

Robert Schotman kampioen KTM RC390 Cup

Ook de laatste twee races van het KTM kampioenschap vielen ten prooi aan Schotman. Hij wist in totaal 9 van de 10 races te winnen in de KTM RC390 Cup 2015 en daarmee het seizoen als terechte kampioen af te sluiten.

Ook gastrijder Nigel Walraven en Cup manager Arie Vos zetten zich in het zadel om te ervaren hoeveel fun en strijd er wordt beleefd in een startveld van 24 rijders. Het strijdtoneel was het korte circuit van Croix-en-Ternois in Noord-Frankrijk. Met een lengte van 2,1 kilometer uiterst geschikt voor de KTM RC390.<br /> <br /> Met het kampioenschap nog open was het duidelijk dat World Finalist Djim Ulrich alles wilde geven om zijn achterstand om te buigen in een voorsprong om daarmee ook nog het Nederlands kampioenschap naar zich toe te trekken. Daar dachten Schotman, De Vits, Van Straalen en De Bruin duidelijk anders over. Ook Vos en Walraven hadden trek in een spannende strijd en staken dat niet onder stoelen of banken. Nuchter en goed gehumeurd als immer, bleef Robert er rustig onder. Hij zag er duidelijk een uitdaging in om met ervaren coureurs voor 2 overwinningen en daarmee de winst in het kampioenschap te knokken. <p>&nbsp; </p> <p>Droog en fris werd de 1e vrije training &rsquo;s ochtends rond 9:30 uur op naam geschreven van Arie Vos met een rondetijd van 1.02,4. Daarachter Schotman en Ulrich op respectievelijk 0,4 en 0,5 seconden. De spanning werd al weer merkbaar in het volle startveld.</p> <p><br /> </p> <p> Al na 30 minuten stond de kwalificatie op het programma. Daarin was het Schotman die de snelste tijd van de &nbsp;dag noteerde met 1.01,7. Op 0,2 seconden gevolgd door Vos en op 0,5 seconden Sasha De Vits, de jongste deelnemer in het veld. Met de top 9 binnen 1 seconden van de pole deed Ulrich zichzelf wat te kort met de 8e positie op de startgrid.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Vanaf pole wist Robert race 1 te domineren. Samen met Arie Vos bepaalden zij het tempo die een snelste ronde opleverde van 1.02,1 seconden. In de voorlaatste ronde kreeg Robert de pech en verloor veel tijd. Bij het buitenom inhalen van een achterblijver verremde deze zich waardoor Schotman veel te wijd moest en daarmee dik 2 seconden verloor op Vos. Daarmee was de aansluiting weg en met de laatste ronde in het vizier was de strijd daardoor beslist. Vos op 3 seconden voor Schotman. DeVits derde en Ulrich eiste nog de vierde plek voor zich op. Een prachtige race met veel positie wisselingen en ondanks de pech in de voorlaatste ronde weer 25 punten erbij in het kampioenschap voor Schotman.</p> <p><br /> </p> <p> </p> <p>Ook race 2 was een lust voor het oog. Glenn van Straalen ging als een pijl uit de boog van start en lag drie ronden aan kop en reed zich los van de achtervolgende groep. Aangevoerd door Schotman hengelde het &lsquo;peloton&rsquo; Van Straalen weer in waarna de strijd in de kopgroep weer losbarstte. Halverwege de race ontstond er een groep van 4 rijders die zich wist los te maken van de achtervolgende groep. Met vele positiewisselingen waren het Schotman, Vos, Ulrich en DeVits die stuivertje bleven wisselen. De spanning om de overwinning was te snijden. Kleine Sasha De Vits deed dit keer het meeste kopwerk maar op de finish werd hij afgetroefd door de ervaren Arie en Robert. Met een minimaal verschil van 0,04 seconden wist Arie te winnen voor Robert, gevolgd door Sasha op 0,3 seconden en Djim op 0,9 seconden. Close racing ten top.</p>

<p><strong>Belevenis Schotman:</strong></p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Het waren weer prachtige races vandaag. Zoals al het hele seizoen, met heel veel strijd en spanning. Ik heb er echt weer van genoten, zowel op de baan als ook in de paddock. Het is een fantastische groep sportieve rijders. De combinatie van junioren met senioren samen in &eacute;&eacute;n cup is dit seizoen ook heel goed bevallen. Klapper voor mij was wel N&uuml;rburgring samen met de Duiters en dik 7 seconden als 1e over de finish op een uitdagend circuit. En met dik 40 man op de startgrid, dat heeft wel iets extra&rsquo;s. De thriller was de KTM RC390 Cup World Final in Silverstone begin van deze maand. 1e race was verbluffend, zo anders dan ik gewend was, maar toch 4e kunnen worden. De 2e race vanaf de 16e startpositie aan de leiding gekomen remde ik mezelf onderuit, dat was jammer want ik was goed op weg naar de overwinning. Dat is ook racen, teleurstellingen horen erbij. Nog een speciaal woord van dank aan al mijn sponsoren en begeleiders, want zonder hun hulp was het dit jaar niet gelukt. Ook de organisatie van de KTM RC390 Cup wil ik in het bijzonder bedanken, Arie, Eldert en Joey, het was een mooi seizoen en alles was goed geregeld. Kan volgende jaar alleen maar beter worden&rdquo;.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Wat ga je volgend seizoen doen?&nbsp;</p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>&ldquo;Ik weet het nog niet. Dit schooljaar doe ik examen aan het Gymnasium en dan na de zomer 2016 opstarten aan de Universiteit, dus het wordt in dat kader een druk &nbsp;overgangsjaar. Nu ik 17 jaar wordt moet ik beslissen over mijn loopbaan. Ook al en uitdaging op zich. Ik heb alles mogen rijden in de afgelopen 11 jaar. In alle KNMV jeugdopleidingsklassen ook succes gehad (kampioen geworden in alle klassen) maar ik vond mijn Waterloo in de Red Bull MotoGP Rookies Cup, de Moto3 klasse feitelijk. 11 jaar lang heb ik veel mogen reizen, veel gezien en veel mensen en leuke dingen meegemaakt. En daar kijk ik &nbsp;met veel plezier op terug. Op de vraag of ik een ton en een turbo ga verdienen met racen of met een goede opleiding en job daarna, dan moet ik eerlijk zijn en zeggen: opleiding en job. Daarom kies ik nu voor een maatschappelijke carri&egrave;re. Neemt niet weg dat ik blijf racen, nog heel veel jaar hoop ik zelfs, maar dan als &lsquo;breedtesporter&rsquo; en daarin op het hoogste niveau. Wat dat voor 2016 inhoud, ik weet het nog niet, maar een KTM cup behoort zeker tot de mogelijkheden zoals ook Moto3 IDM. Daarna hoop ik in 2017 de stap naar zoiets als supersport te kunnen maken, misschien al wel wat trainen daarop in 2016. Belangrijk gaat zijn de combinatie financi&euml;n, studeren en racen. Ik hoop dat er bedrijven en organisaties zijn die in mij blijven geloven en mij willen blijven ondersteunen. Want ik blijf nog een groot kind die veel moet leren. Maar nu eerst winterstop en daarin mijn fysieke conditie uitbouwen. Maar ik ga ook RACE-KIDS weer helpen. Die organisatie laat kinderen van 6 tot 12 jaar kennis maken met de motorsport met opstapdagen en een 1e jaar begeleiding. Voor hun ben ik een ware held en dat gevoel is best fijn. Indoor ga ik ook weer trainen met Gerry Verhoeven, mijn jeugdcoach en zeker ook mijn racemaatje Walid Soppe. Zo houd ik mijn strijdlust op peil&rdquo;.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig