HomeMotoGPMotoGPRivola (Aprilia): “De blessure van Martin is de schuld van F1-kerbstones”

Rivola (Aprilia): “De blessure van Martin is de schuld van F1-kerbstones”

Massimo Rivola, de CEO van Aprilia Racing, heeft zijn bezorgdheid geuit over de omstandigheden rond het zware ongeluk van Jorge Martín tijdens de MotoGP-race in Qatar. Volgens Rivola ligt de oorzaak bij de kerbstones op het circuit die ontworpen zijn voor Formule 1-auto’s en niet voor MotoGP machines. 

Op donderdagmiddag, voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto, besloot Massimo Rivola (Aprilia Racing CEO) een debrief met de aanwezige pers te organiseren. Er was natuurlijk veel interesse wat betreft de toestand van Jorge Martin die twee weken geleden in Qatar opnieuw ernstig geblesseerd raakte. De Spanjaard brak maar liefst elf ribben en liep ook een klaplong op, waardoor hij pas komende zaterdag weer naar huis mag vliegen.

Massimo Rivola: “Martín is gevallen omdat hij op een kerbstone terechtkwam die totaal ongeschikt is voor MotoGP. Hij reed net buiten de ideale lijn en raakte een stuk asfalt dat door F1 als uitloopstrook wordt gebruikt. Maar voor motoren is dat simpelweg gevaarlijk. Ik kan me herinneren dat ik discussieerde met voormalig Formule 1 Race Director Charlie Whiting, waarbij ik van mening ben dat de asfalt uitloopstroken juist niet veilig zijn. Gravel of gras zorgt ervoor dat je de grenzen van de baan wilt vermijden. Maar als je het circuit deelt met Formule 1 dan is de uitkomst duidelijk. Motorrijders moeten daardoor voorzichtiger zijn.”

De beelden van de valpartij zorgden voor grote schrik in de MotoGP paddock. Rivola benadrukte dat het ongeluk niet te wijten was aan een fout van de rijder of de motor: “Het is de infrastructuur die hier tekortschiet. Als we MotoGP serieus nemen, moeten we circuits hebben die aangepast zijn aan onze discipline.”

Naast het overduidelijke fysieke leed maakte Rivola zich ook zorgen om de psychische situatie van de regerend MotoGP wereldkampioen. “De onduidelijkheid van wanneer hij weer terug kan keren, en de psychische gevolgen daarvan, baren me zorgen. Net zoveel als de fysieke problemen. Het was een flinke klap voor hem maar hij heeft zo’n groot hart, zoveel energie en zulke grote ballen dat me dat optimistisch maakt. Hij is kampioen voor een reden.”

Zoals in voorgaande Grand Prix weekenden zal Aprilia testrijder Lorenzo Savadori opnieuw de vervanger zijn van Martin. Her en der was er kritiek op de keuze voor de Italiaan omdat hij niet snel genoeg zou zijn.

Massimo Rivola: “Met de inzet van Lorenzo hebben we de kans om de motor steeds iets verder te ontwikkelen. Wat op dit moment het belangrijkst is, is dat degene die op de machine rijdt de volledige historie van de machine kent en recent heeft getest. Des te meer Savadori rijdt, des te meer kansen hij heeft om feedback te geven. Zo kan hij ook informatie doorspelen aan Marco Bezzecchi die nu het gewicht van het hele team draagt. Aan de ene kant is het natuurlijk zo dat we de nummer 1 nu moeten opgeven, maar aan de andere kant kan dit het ontwikkelingsproces wel versnellen. Dat de regerend wereldkampioen heeft gekozen om bij ons te komen laat zien dat Savadori goed werk heeft geleverd.”

Rivola pleitte onlangs nog voor de mogelijkheid voor coureurs die terugkeren van een blessure om te testen op een MotoGP machine, voordat ze terugkeren tijdens een Grand Prix weekend. Daar gingen de andere fabrikanten niet mee akkoord, maar daar legt de Italiaanse manager zich niet bij neer.

Massimo Rivola: “Ik heb dit punt opnieuw aangehaald en we zullen het blijven bediscussiëren omdat ik van mening ben dat alle omstandigheden aanwezig zijn om deze regel te herzien. Het kan voor iedere coureur behulpzaam zijn, zo denk ik bijvoorbeeld aan Miguel Oliveira die nu ook veel races mist en geholpen kan worden door een kans te krijgen om op een MotoGP machine te rijden. Je kunt nog zo goed getraind zijn, maar MotoGP blijft MotoGP. Het is ontzettend veeleisend wat betreft de lichamelijke inspanning.”

Tot slot riep Rivola op tot een herziening van de veiligheid op circuits waar zowel F1 als MotoGP plaatsvinden. “We moeten leren van dit incident en zorgen dat de veiligheid van de coureurs altijd op de eerste plaats komt.”

De MotoGP coureurs komen vrijdagochtend om 10:45 uur in actie op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de eerste vrije training.



RW-2025-vip



collin-veijer



Tijdschema en volledige uitslagen Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España



05 – MotoGP Jerez 2025
09:00 - 09:35
Moto3
Eerste vrije training
09:50 - 10:30
Moto2
Eerste vrije training
10:45 - 11:30
MotoGP
Eerste vrije training
12:00 - 12:25
Red Bull Rookies
Eerste vrije training
13:15 - 13:50
Moto3
Training
14:05 - 14:45
Moto2
Training
15:00 - 16:00
MotoGP
Training
16:25 - 16:50
Red Bull Rookies
Tweede vrije training
18:00 - 18:20
Red Bull Rookies
Kwalificatie




Handige links Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España:

Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 



   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig