Jens Ripke (ProClass 600), Sven Doornenbal (Dutch Supersport), Tommie van Amen (ProClass 1000) en Wayne Tessels (Dutch Superbike) zijn zaterdag op het TT Circuit Assen winnaar geworden van de eerste races van het 2024 IDC- seizoen.
Nadat de vrije trainingen vrijdag nog gekenmerkt werd door wisselvallig weer en regelmatig een flinke regenbui werd zaterdag de eerste IDC-wedstrijddag van 2024 op het TT Circuit Assen verreden onder nagenoeg perfecte weeromstandigheden.
Voor alle vier categorieën (Dutch ProClass 600 – Dutch ProClass 1000 – Dutch Supersport en Dutch Superbike) stonden er zaterdag op het TT Circuit Assen twee kwalificaties en een race op het programma.
Nieuw dit seizoen binnen de Dutch ProClass 600 en Dutch Supersport klasse is de NG-subcategorie, dit voor de coureurs die gebruik maken van de zogenaamde Next Generation machines. De coureurs komen uit in dezelfde race maar worden na afloop wel afzonderlijk geklasseerd.
Met goed gevulde startvelden en een heerlijk voorjaarszonnetje werd het een geslaagde openingsdag van het 2024 IDC seizoen.
Onderstaand een beknopt verslag per categorie
Dutch ProClass 600
Na twee kwalificaties was het Tim van Gool die met een snelste ronde van 1’54.210 de pole voor zich opeiste voor Jannes Cruiming en Bart van Drunen.
Ook in de race was het Van Gool die vanaf de pole meteen de leiding nam en in zijn kielzog Jens Ripke en Van Drunen met zich meekreeg. Het drietal vormde vervolgens de gehele race een kopgroep van drie rijders waarin Van Gool negen ronden lang de leiding in handen wist te houden. Maar in de laatste ronde was het Ripke die toesloeg en als winnaar de finish passeerde voor Van Drunen en Gool die op 1,5 seconde van de winnaar er een close finish van maakten.
Achter het drietal eindigde de vanaf de tweede plaats op de grid gestarte Cruiming als vierde terwijl Ronnie Temmink in deze eerste race van het seizoen de top vijf completeerde.
Op de elfde plaats werd Kees Grinwis de best geklasseerde coureur op een NG (Next Generation) machine.
Klik hier voor de volledige uitslag van de race
Dutch Supersport
De pole in deze klasse ging naar Finn de Bruin, de Yamaha coureur was met een snelste ronde van 1’46.112 het snelst voor Sven Doornenbal, dit ondanks dat de Druijff Racing coureur al in de beginfase van Q2 ten val kwam en derhalve deze sessie grotendeels miste. Maik Duin mocht als derde aan de race beginnen.
Bij de start van de race was het de vanaf de pole vertrokken De Bruin die meteen de leiding nam voor Doornenbal en Sven Wind. Wind kwam echter al in de tweede ronde (bocht 8 – Stekkenwal) ten val waarna De Bruin en Doornenbal met z’n tweeën er een prachtige onderlinge strijd van maakten voor de overwinning. Halverwege de race, in de vijfde ronde wist Doornenbal de leiding over te nemen maar De Bruin bleef aan het achterwiel van de Kawasaki coureur loeren op zijn kans. In de slotfase moest De Bruin toch zijn meerdere erkennen en het was na tien ronden Doornenbal die als winnaar de finish passeerde voor De Bruin.
Selwin Hamden passeerde op iets meer dan tien seconden als derde de finish voor Maik Duin en Kay van Steenbergen. De dit seizoen voor Start Racing debuterende Julian van Kalkeren wist na een keurig gereden race als negende de finish te passeren. Van Kalkeren kreeg na afloop echter een tijdstraf van 20 seconden aan zijn broek vanwege een jumpstart, een elfde plaats werd hierdoor zijn deel.
Patrick Oosterhof werd in deze categorie de best geklasseerde coureur gebruik makend van een NG-machine.
Klik hier voor de volledige uitslag van de race
Dutch ProClass 1000
Met een snelste ronde van1’51.236 was het Tommie van Amen die zich tijdens de kwalificaties verzekerde van de pole voor Jim Rossie en Mark van der Vegt.
Bij de start van de race ging het meteen mis, de vanaf de tiende plaats gestarte Frank Klijnstra kwam net na de start/finish streep ten val na in aanraking te zijn gekomen met een collega coureur. Klijnstra bleef na zijn val midden op de baan liggen waardoor de wedstrijdleiding besloot meteen de rode vlag te tonen en de race stil te leggen. Wonder boven wonder werd Klijnstra niet geraakt door de nog ruim 25 achter hem gestarte coureurs en wisten allen ook nog eens met succes zijn tientallen meters verderop midden op de baan liggende motorfiets te ontwijken. De hulpdiensten waren vervolgens snel ter plaatse om medische assistentie te verlenen waarna de Aprilia coureur – die bij kennis was – per ambulance werd overgebracht naar het UMCG ziekenhuis in Groningen. De eerste berichten zijn dat er ‘slechts’ sprake is van een bovenbeenbreuk.
Na een korte onderbreking volgde er een herstart voor een race over zeven ronden. Het was de vanaf de pole vertrokken Van Amen die meteen de leiding nam voor Van der Vegt en Dennis Hietbrink. Van Amen liet er vervolgens geen gras over groeien door meteen in de eerste ronden een flink gat te slaan, deze vervolgens te consolideren en uiteindelijk na zeven ronden met een voorsprong van ruim vier seconden op de als tweede eindigden Van der Vegt afgevlagd te worden.
Hietbrink werd op 10,283 seconden van de winnaar als derde afgevlagd voor Clemens Polman en Marinus van den Eijnden.
Klik hier voor de volledige uitslag van de race
Dutch Superbike
Regerend Dutch Superbike kampioen Wayne Tessels noteerde tijdens de kwalificaties een snelste rondetijd van 1’41.524. De Druijff Kawasaki Racing coureur – dit seizoen onderweg met Michelin banden – stelde hiermee de pole veilig voor deze eerste race van het seizoen voor Eddie de Boer en Milan Merckelbagh.
Als laatste categorie van de dag was het de beurt aan de Dutch Superbike coureurs voor hun tien ronden tellende wedstrijd. Het was Merckelbagh die bij de start het snelst weg was voor de als gastrijder in deze race acterende Pepijn Bijsterbosch en de vanaf pole gestarte Tessels.
Merckelbagh en Bijsterbosch wisten in het begin meteen een klein gaatje te slaan op Tessels en de op de vierde plaats rijdende Eddie de Boer. Terwijl Merckelbagh nog steeds de leiding in handen had met in het wiel Bijsterbosch wisten Tessels en De Boer met nog drie ronden te gaan de aansluiting te vinden bij de voorste twee mannen.
Bijsterbosch wist vervolgens de leiding over te nemen terwijl De Boer ten koste van Tessels naar de derde plaats kwam. Door deze schermutselingen wisten Bijsterbosch en Merckelbagh wel weer een klein gaatje te slaan op De Boer en Tessels. Maar bij het ingaan van de laatste ronde was het opnieuw een volledige andere situatie vooraan het veld met Merckelbagh aan de leiding vlak voor Bijsterbosch en Tessels en een iets teruggevallen De Boer.
Maar de strijd was nog niet gestreden want in de laatste ronde was het Bijsterbosch die Merckelbagh opnieuw wist te verschalken en als eerste de finish passeerde voor Merckelbagh (verschil slechts 0,062 sec) en Tessels die op 0,600 seconde van Bijsterbosch als derde afgevlagd. Eddie de Boer passeerde als vierde de finish voor zijn naamgenoot Stephan de Boer en Jordi van der Westen.
Maar na de finish kreeg Merckelbagh een tijdstraf van 20 seconden aan zijn broek vanwege een jumpstart terwijl Bijsterbosch als gastrijder deelnam aan deze race en hierdoor conform het IDC reglement niet in de uitslag werd opgenomen.
Na alles te hebben laten bezinken ging de winst in deze eerste race dan ook naar Tessels voor De Boer en Merckelbagh die ondanks zijn penalty dus nog als derde werd geklasseerd. Stehan de Boer en Van der Westen completeerden in deze eerste race van het seizoen de top vijf.
Klik hier voor de volledige uitslag van de race
De volledige uitslagen van de kwalificaties, races, kwalificatie en races per klasse zijn te vinden via onderstaande link: tijdschema en volledige uitslagen.
Handige links IDC (01) Assen 2024:
Tijdschema en volledige uitslagen
Live Timing
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.