Rijden in barre omstandigheden

20
kawasaki-blog

Ben je naast race-liefhebber ook zelf motorrijder? Dan was afgelopen zomer voor jou waarschijnlijk niet de beste zomer. De hoeveelheid regen heeft voor veel rijders roet in het eten gegooid, en nu, met de herfst in het verschiet, zijn de verwachtingen niet anders. Toch is rijden in slecht weer goed te doen, je moet je er alleen goed op voorbereiden.

Je gear
De controle over je motor valt of staat met de juiste beheersing van je handen en voeten. Zorg dus altijd voor comfortabele schoenen en handschoenen die je goed droog houden in een onverwachte stortbui. Gore-Tex-motorkleding is ook aan te raden; deze is waterafstotend en ademend.




In de regen is je zichtbaarheid minder dan anders, dus ga niet voor een volledig zwart pak, maar kies voor opvallende kleuren en reflecterende details. Om zelf beter te blijven zien is een pinlock onmisbaar. Hiermee plaats je een flexibel vizier aan de binnenkant van het helmvizier, wat de kans op een beslagen vizier vermindert.

Je skills
Motorrijden in de regen is absoluut anders dan op een droge dag. Je hebt minder grip op het wegdek en ook je remweg is langer. Een aangepaste snelheid en ruime afstand tot je voorganger zijn dan ook essentieel.

Anticiperen op de acties van je medeweggebruikers is natuurlijk niets nieuws, maar in de regen des te belangrijker. Jouw zichtbaarheid is afgenomen en autoruiten vol regendruppels vergroten dit probleem. Rijden alsof je je moeder achterop hebt, is het advies.

Je motor
Hoewel natte wegen er spekglad uit kunnen zien en dit veel rijders weerhoudt van een rit, is het echt mogelijk om met je motor de deur uit te gaan als het nat is. Wil je het veilig spelen, dan zijn speciale regenbanden of all-seasonbanden verkrijgbaar om je grip op de weg te vergroten.

Ook met reguliere banden is het mogelijk om door de regen te rijden, alleen dan een stukje voorzichtiger. Je remweg is langer, maar het blijft mogelijk. Als je regelmatig door de regen rijdt, is het aan te raden je banden iets sneller te vervangen. De minimale profieldiepte van je banden is 1 mm, maar bij slechter weer adviseren we vervanging al bij 2 mm.

Ook het onderhoud van bijvoorbeeld je ketting is belangrijk, aangezien water het smeermiddel kan afspoelen. Gebruik waterbestendig smeermiddel, zodat je ketting goed blijft lopen. Goede verlichting op je motor is uiteraard onmisbaar: heldere verlichting en reflectoren vergroten je zichtbaarheid en verbeteren je veiligheid op de weg.

Je pech
Heb je alles gedaan om veilig te rijden, maar maak je toch een glijder? Een casco+ dekking in je motorverzekering – of autoverzekering biedt uitkomst. Rijd je helemaal niet bij slecht weer en staat je motor tijdens de donkere maanden in een winterstalling? Dan is een winterstop met een aanzienlijke korting op je premie wellicht iets voor jou. En laten we hopen dat het voorjaar zich snel weer aandient!



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.