De Italiaanse autoriteiten, die belast waren met het onderzoek naar het dodelijk ongeval van Nicky Hayden in mei van dit jaar, hebben de afgelopen week hun bevindingen openbaar gemaakt.
De tragische dood van Nicky Hayden afgelopen mei schokte de motorsportwereld, maar als oorzaak van het verkeersongeval, dat leidde tot zijn fatale verwondingen, werd al snel geroepen dat de Amerikaan tijdens zijn fietstraining in de buurt van het Misano World Circuit een stopbord genegeerd zou hebben. Door het negeren van het stopbord zou de schuld van het ongeval volledig bij de Amerikaan liggen.
Lokale media berichtten vervolgens dat het ongeluk feitelijk, Hayden’s verantwoordelijkheid was en men zette vervolgens druk op de politie om de zaak te sluiten, dit ten gunste van de dertigjarige en bij het ongeluk betrokken automobilist die dicht bij de plaats van het ongeluk woont.
Een uitgebreid onderzoek heeft nu toch een iets andere blik op de zaak gegeven. De schuld ligt zeker niet alleen bij Hayden maar een groot deel ook bij de Italiaanse automobilist die volgens het onderzoek wel degelijk te hard heeft gereden.
Reconstructie en schuldverdeling
Op basis van verslagen van ooggetuigen, reconstructie van de feiten en de verklaring van de chauffeur van de Peugeot 206 die bij het ongeval betrokken was kregen de Italiaanse autoriteiten een beter inzicht van wat er zich de bewuste dag van het ongeval afspeelde in de buurt van het Misano World circuit.
Uiteindelijk wordt 30 procent van de schuld bij Hayden gelegd, dit omdat hij niet volledig tot stilstand kwam bij het verplichte stopbord op de kruising. De automobilist krijgt 70 procent van de schuld omdat hij 72 km per uur reed in plaats van de op deze weg toegestane 50 km per uur. Uit het onderzoek is verder duidelijk geworden dat Hayden wel heeft geremd bij het oprijden van de kruising, aangezien zijn snelheid op slechts 20 km per uur werd vastgesteld; duidelijk lager dan de gemiddelde snelheid die Hayden normaalgesproken fietste tijdens een training. Dit feit duidt erop dat de Amerikaan het ongeval hoogstwaarschijnlijk aan heeft zien komen, maar deze niet meer kon voorkomen.
Mogelijke gevolgen
Het moge duidelijk zijn dat wat er ook gebeurt, gaat gebeuren, wie er wel of niet schuldig is en hoe de reacties ook zijn; Nicky Hayden is er niet meer en krijgen we er ook niet mee terug. De bepaling van wie er schuldig is aan het ongeval kan echter wel van groot belang zijn bij de rechtszaken die er ongetwijfeld nog zullen volgen.
Tijdens deze rechtszaken zal o.a. bepaald worden hoe groot en welke straf de automobilist opgelegd zal krijgen en welke eventuele schadebedragen er uitbetaald dienen te worden. Ondanks dat de 30-jarige automobilist misschien wel al voldoende gestraft is, ongetwijfeld niet de makkelijkste en leukste zomer heeft gehad kunnen de straffen in Italië voor een dergelijk vergrijp oplopen tot 15 jaar. Algemeen wordt aangenomen dat het verdict in deze situatie aanzienlijk minder zal zijn.