Repsol Honda coureurs leggen oorzaak slechte prestaties in Indonesië neer bij Michelin

6439
Marc Márquez crasht voor de tweede keer tijdens MotoGP Q1 op het Pertamina Mandalika International Street Circuit | © Dorna

Repsol Honda Team coureurs Pol Espargaró en Marc Márquez zien de banden met het andere karkas die Michelin mee heeft genomen naar Indonesië als oorzaak van hun teleurstellende prestaties. Na afloop van de kwalificatie was met name Espargaró furieus.

Het is een bijzondere seizoenstart voor Pol Espargaró, Marc Márquez en het Repsol Honda Team. Nadat er jarenlang klachten waren over een moeilijk bestuurbare motorfiets heeft HRC een compleet nieuwe RC213V ontwikkeld. Met name Pol Espargaró is er lyrisch over (en Takaaki Nakagami en Alex Márquez in zekere zin ook), Marc Márquez moet nog wennen aan de nieuwe machine. De achtvoudig wereldkampioen kon juist als enige uit de voeten met de oude machine, maar vanwege zijn blessureleed was het voor Honda noodzakelijk om een machine te ontwikkelen waar ook coureurs mee konden rijden die niet naar de naam Marc Márquez luisteren.







Het nieuwe type achterband dat Michelin in 2020 heeft geïntroduceerd is mede oorzaak van de compleet nieuwe machine. Het feit dat er maar één bandenfabrikant in de MotoGP klasse is betekent dat fabrikanten hun machines moeten aanpassen aan de banden, en niet andersom.

Voor de Grand Prix van Indonesië op het Pertamina Mandalika International Street Circuit heeft Michelin dit weekend echter een ander soort banden meegenomen om het op ‘safe’ te spelen. Tijdens de test werd duidelijk dat het normale karkas van de band iets te zacht is om met de zeer hoge temperaturen op het Indonesische circuit om te gaan. Tijdens de test waren de banden na zo’n tien ronden gewoon op.

Uit veiligheidsoverwegingen is dus besloten om een type band mee te nemen dat een stugger karkas heeft, daarmee beter om kan gaan met de hoge temperaturen en extreme slijtage voorkomt. Voor veel coureurs was dit even wennen want met dit type band hebben ze sinds Thailand 2019 niet meer gereden. Voor die race achtte Michelin het ook noodzakelijk om dat type band mee te nemen omdat de lay-out van het circuit in Thailand, in combinatie met vergelijbare hoge temperaturen, ook zo veeleisend is.

Het Repsol Honda Team is dit weekend (tot dusver) echter volledig door de mand gevallen. Op vrijdag waren ze weliswaar snel over langere afstand, maar zowel Marc Márquez als Pol Espargaró kreeg het niet voor elkaar om een rondetijd te rijden die goed was voor de top tien. Zaterdagochtend in FP3 was de baan nog niet helemaal droog waardoor ze beiden deel moesten nemen aan Q1.

Dit liep uit op een fiasco. Pol Espargaró kwam niet verder dan de zesde tijd in die sessie waardoor hij vanaf de zestiende plaats aan de race moest beginnen. Marc Márquez zette in Q1 nog wel alles op alles maar moest dit bekopen met twee nagenoeg identieke crashes in bocht 13. De achtvoudig wereldkampioen start daardoor vanaf P15.

In hun debrief lieten Pol Espargaró en Marc Márquez weten waar de problemen volgens hen vandaan kwamen. Met name Espargaró stak zijn mening absoluut niet onder stoelen of banken en was meedogenloos in de richting van Michelin.

Pol Espargaró: “Honda heeft de hele winter veel informatie uit de banden gehaald. Zelfs hier waren we hard aan het werk om het probleem van de motor op te lossen. In Jerez en in Maleisië bracht Honda een compleet nieuwe motor die perfect bij de Michelin banden past. Toen waren er ineens wat problemen tijdens de test hier in Indonesië en om dat te verbeteren brengt Michelin vier jaar oude banden. Het feit is dat we, naar mijn mening, de beste motorfiets op de grid hebben met de huidige normale banden – maar hij is niet gemaakt voor vier jaar oude banden.

Ik ben geen Michelin technicus. Ik ben niet de man die hen vertelt wat ze moeten doen. Maar als we altijd proberen om beter te zijn, je kunt het gewoon niet verkopen dat je een vier jaar oude band meeneemt. Het is iets dat niet past bij de huidige situatie. Natuurlijk had Honda de afgelopen jaren problemen, maar we hebben aan deze problemen gewerkt,. We hebben de situatie verbeterd door een volledig nieuwe motor te bouwen, niet door de motor van vier jaar geleden te gebruiken. Problemen moeten op een andere manier opgelost worden.

Het is wel grappig en opmerkelijk, want tijdens de test hadden we allemaal problemen met de banden vanwege de temperaturen. Maar nu hebben we problemen om de race uit te rijden met deze banden. Wij Honda coureurs hebben problemen met de voorband, en we weten niet wat we ermee moeten doen in de race. Misschien kunnen we de race niet eens uitrijden. Michelin heeft geprobeerd om de situatie te verbeteren, maar voor ons hebben ze het erger gemaakt.

We zagen dat Ducati hier tijdens de test veel problemen had. Ze waren langzaam en hadden geen goed ritme. Nu zijn ze ineens super snel, daar zijn we vooral pissig over. We vinden het in bepaalde opzichten oneerlijk, want we hebben in het voorseizoen zo hard gewerkt met een nieuwe motor en Honda heeft geweldig werk geleverd. We verdienen deze resultaten niet.

We zijn niet zo slecht als we er nu uitzien, niet zo slecht als de positie op de grid. Er zitten veel langzamere jongens voor ons, zoals [Fabio] di Giannantonio. Hij reed een 1’33.7 of 1’34.0 als racetempo, maar in de kwalificatie kon hij een ronde van 1’31.6 rijden. Het is iets dat we niet zo goed begrijpen.”

Marc Márquez was iets minder uitgesproken dan zijn teamgenoot en bleef wat rustiger. De achtvoudig wereldkampioen gaf aan dat hij de problemen die hij kende, waaronder de twee crashes tijdens de kwalificatie, vooral aan zichzelf weet.

Marc Márquez: “We hebben veel moeite om op een goede manier te rijden. In de kwalificatie voelde ik me er niet klaar voor, maar ik had geen andere keuze dan het te proberen. Het klopt dat de tweede crash iets was dat ik had kunnen voorkomen, maar toen ik wijd begon te gaan wist ik dat het mijn laatste kans was en dat ik het moest proberen.

In de test reden we heel goed, maar sinds we terug zijn hebben we moeite met de achterkant en dan pushen we meer met de voorkant. Ik kan niet goed met de voorkant rijden omdat ik me er niet goed bij voel, zoals ik in Qatar al zei.

Wat we met deze nieuwe Honda veel verbeterd hebben is de grip achter, maar ik heb vanaf de eerste test gezegd dat we problemen hadden met de voorkant. Met de andere Honda kende ik de limiet heel goed en wist ik precies of ik meer of minder kon pushen. Al deze dingen maken het een beetje moeilijker.”

De MotoGP coureurs komen zondagochtend om 10:40 uur lokale tijd, 03:40 uur Nederlandse tijd eerst nog in actie voor een tien minuten durende warm-up sessie op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. De race over 27 ronden gaat om 08:00 uur Nederlandse tijd van start.




ziggo-sport




Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • Pertamina Mandalika SAG Team
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Parade Jakarta - woensdag
  • Pre-event persconferentie
  • 20 Fabio Quartararo
  • 23 Enea Bastianini
  • 33 Brad Binder
  • 44 Pol Espargaró
  • 93 Marc Marquez
  • 07 Dennis Foggia
  • 16 Andrea Migno
  • 99 Carlos Tatay
  • 13 Celestino Vietti
  • 22 Sam Lowes
  • 96 Jake Dixon
  • 84 Zonta Van Den Goorbergh
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 07 Barry Baltus
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 05 Johann Zarco
  • 89 Jorge Martin
  • 23 Enea Bastianini
  • Mario Aji
  • Diogo Moreira
  • Carlos Tatay
  • Top3 Moto3 kwalificatie
  • Top3 Moto3 kwalificatie
  • 37 Augusto Fernandez
  • 96 Jake Dixon
  • 22 Sam Lowes
  • 64 Bo Bendsneyder
  • 84 Zonta van den Goorbergh
  • 7 Barry Baltus
  • Jorge Martin
  • Fabio Quartararo
  • Fabio Quartararo
  • Marc Marquez bike
  • Top 3 MotoGP kwalificatie
  • Top 3 MotoGP kwalificatie
  • Johann Zarco
  • Johann Zarco & Jorge Martun
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • 07 Dennis Foggia
  • Aron Canet
  • Celestino Vietti
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Somkiat Chantra
  • Moto2 race
  • Moto2 podium
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Miguel Oliveira
  • Kwak kwak
  • Miguel Oliveira
  • Fabio Quartararo
  • Johann Zarco
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo
  • MotoGP race Top3
  • MotoGP race Top 3



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter