Remy Gardner: “Ik begrijp de Yamaha YZF-R1 steeds beter”

2766
remy-gardner
Remy Gardner - Portimão Test | foto© Yamaha Racing

Remy Gardner is dit seizoen één van de nieuwkomers binnen het FIM Superbike World Championship. De vanuit de MotoGP klasse overgekomen Australiër gaat als coureur uitkomen voor het GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team. De eerste twee testen voorafgaand aan het seizoen zitten er inmiddels op en Gardner begint zich meer en meer thuis te voelen op de voor hem nieuwe Yamaha YZF-R1.

Het verhaal is bekend, in 2021 werd Remy Gardner wereldkampioen in de Moto2 klasse. Het leverde de zoon van Wayne Gardner voor het seizoen 2022 een zitje op in de MotoGP klasse bij het Franse Tech3 KTM Factory Racing. Maar het werd al snel duidelijk dat Gardner en de KTM RC16 geen vriendjes waren, sterker nog, nog voordat Gardner goed en wel gewend was aan de voor hem nieuwe MotoGP fiets werd hij al bedankt voor zijn bewezen diensten. Hiermee kwam er al na één seizoen een einde aan het MotoGP avontuur.







Velen spraken er schande van, velen vonden het maar belachelijk dat een Moto2 wereldkampioen al na één seizoen af geserveerd werd. Gardner zelf was er echter wel klaar mee, en vond beu van alle politieke spelletje al snel onderdak bij Yamaha die hem inlijfde voor een start binnen het FIM Superbike World Championship. Yamaha bracht Gardner, samen met regerend WorldSSP kampioen Dominique Aegerter, onder bij het GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team.

Inmiddels heeft Gardner er een aantal testdagen opzitten, zo reed hij na een verregende eerste test onlangs twee dagen op Circuito de Jerez Angel Nieto om deze week zijn voorbereidingen voort te zetten op Autodrom Internacional do Algarve.

Op het Portugese circuit noteerde Gardner woensdag een snelste ronde van 1’40.667, een rondetijd die na afloop van de dag goed was voor de negende plaats op de tijdlijst. Een dag later tijdens de tweede en afsluitende testdag wist de Australiër zijn eigen snelste rondetijd aan te scherpen tot een tijd van 1’40.202 welke goed was voor de zevende rondetijd van de dag.

De gereden rondetijden bleken uiteindelijk goed voor de elfde rondetijd van deze afsluitende Europese test, een resultaat waar Gardner zeker niet ontevreden was al bleek het rijden van die ene snelle ronde op een Pirelli kwalificatieband nog wel een dingetje.

Remy Gardner (snelste ronde1’40.202 – P11): “De start van deze tweedaagse test was niet slecht en ik begrijp de motor steeds beter. Dinsdag aan het einde van de dag waren we vrij snel met de SC0 [raceband] maar met de SCX hadden we het nog moeilijk en hebben we nog niet één ronde alle snelle sectortijden aan elkaar weten te knopen. We hebben een aantal veranderingen aangebracht voor de tweede dag. We hadden het de tweede dag in eerste instantie een beetje moeilijk, we hadden gewoon moeite om de juiste weg te vinden zeg maar. Maar goed aan het einde van de dag wisten we de rondetijden wel aan te scherpen. Ik ben blij dat we het verschil met de snelste mannen hebben weten te verkleinen, ik denk dat we in vergelijking met de vorige test in Jerez een stap hebben weten te maken. Maar het belangrijkste is, we hebben opnieuw meer ervaring opgedaan voor Phillip Island. Ik kijk uit naar deze afsluitende testdagen daar om vervolgens klaar te zijn voor het begin van het seizoen.”

Gardner en het GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team gaan zich nu opmaken voor de afsluitende test (20-21 februari) op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië, het circuit waar enkele dagen later (24-26 februari) de openingsronde van het seizoen zal plaatsvinden.