Reglementswijzigingen World Superport 300 klasse

766
worldssp300-race-misano
WorldSSP300 race Misano 2018 | foto© Nico Schneider

De WorldSBK-commissie, bestaande uit de heren Gregorio Lavilla (Dorna, voorzitter), Franck Vayssié (FIM) en Takanao Tsubouchi (MSMA) hebben tijdens een vergadering op 25 maart 2019 besloten enkele wijzigingen door te voeren in het technisch reglement voor het FIM Superport 300 World Championship.

Het doel is om in de World Supersport 300 klasse met vergelijkbaar materiaal te rijden. Aangezien er vier verschillende motormerken actief zijn in deze lichtste klasse van het WK Superbike, te weten de Yamaha YZF-R3, Kawasaki Ninja 400, KTM RC390R en de Honda CB500F.







Deze totaal verschillende machines moeten d.m.v. restricties op een vergelijkbaar niveau worden gebracht. De FIM heeft echter niet gekozen om alle machines terug te brengen tot het niveau van de langzaamste, maar om te werken aan evenwicht rond de gemiddelde machines.

De KTM RC390R werd hierbij gekozen als referentiemachine voor 2019. Yamaha heeft de afgelopen winter hard gewerkt om een hoogwaardige motorkit te produceren die de prestaties van hun 320cc tellende YZF-R3 heeft verbeterd en op het niveau heeft gebracht van die van de KTM. De Kawasaki Ninja 400 daarentegen zal in het nieuwe reglement met een inlaatrestrictor moeten worden uitgevoerd om het vermogen van de Kawasaki Ninja 400 te verlagen. Het gecombineerde gewicht (motor en coureur) zal daarentegen wel licht blijven verschillen, dit om rekening te houden met de verschillende koppelniveaus van de machines.

Met deze nieuwe wijzigingen is de FIM en WorldSBK er van overtuigd dat we in 2019 spannende wedstrijden te zien gaan krijgen.

Effect
Of de bovengenoemde regelwijziging ook het gewenst effect heeft zal over ruim een week tijdens het eerste wedstrijdweekend op Motorland Aragon moeten blijken. De eerste berichten zijn echter niet positief, dit naar aanleiding van de onlangs verreden World Supersport 300 test op hetzelfde circuit. Hier bleek dat met name de Kawasaki’s geen schijn van kans meer hadden ten opzichte van de Yamaha’s en dat men gemiddeld ruim een seconde per ronde prijs moest geven ten opzichte van de concurrentie. Met name op de lange rechte stukken was het verschil zelfs met het blote oog goed waar te nemen.

Tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen in Aragon staan er momenteel 52 coureurs op de voorlopige deelnemerslijst. Hiervan zullen er 32 coureurs op een Kawasaki, 15 op een Yamaha, 4 op een KTM en 1 op een Honda van start gaan. Was Kawasaki in 2018 de te kloppen machine, hoe dit in 2019 zal gaan is afwachten maar één ding is op dit moment wel duidelijk……..32 coureurs zijn er niet blij met deze door de FIM aangekondigde reglementswijziging.

Downloadlinks:

 

Handige links Motocard Aragon Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Replicahelmen 15% korting | Tenkateshop.com

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App