Tijdens een bijeenkomst op 1 december in Madrid heeft de World Superbike commissie bestaande uit Gregorio Lavilla (WSBK Sporting Department Director),Takanao Tsubouchi (MSMA Representative), Rezsö Bulcsu (FIM CCR Director) in de aanwezigheid van de heren Daniel Carrera (Dorna), Paul Duparc, Charles Hennekam and Scott Smart (FIM) besloten enkele reglementswijzigingen door te voeren voor het Motul FIM WorldSBK en WorldSSP kampioenschap.
In de WorldSBK klasse was tot op heden de uitslag van de Superpole kwalificatie bepalend voor de volledige startopstelling in beide races. Vanaf 2017 zal de Superpole slechts bepalend zijn voor de startopstelling in de eerste race en de startopstelling vanaf de posities 10 en lager in de tweede race. De startopstelling voor de voorste drie startrijen in de tweede race zal worden bepaald door de uitslag van de eerste race.
Om het nog een beetje ingewikkelder te maken worden die eerste drie rijen ook nog eens omgekeerd. Kort gezegd start de winnaar van de eerste race als negende in de tweede race. De nummer twee van de eerste race start als achtste en de nummer drie van de eerste race zal als zevende van start gaan in de tweede race. De nummers vier tot en met zes uit de eerste race gaan starten vanaf de eerste startrij waarbij de nummer vier vanaf pole mag vertrekken, de nummer vijf vanaf de tweede startpositie en de nummer zes vanaf de derde startpositie. De nummers zeven tot en met negen van de eerste race starten in de normale volgorde vanaf de tweede startrij.
Verder wordt het tijdschema enigszins aangepast in verband met de toevoeging van de World Supersport 300 serie en wordt het verkennen van de baan met een scooter voorafgaand aan of tijdens een evenement verboden. Het te voet of met een fiets verkennen van de baan blijft wel toegestaan.
In beide klassen kunnen per raceweekend nog slechts twee wildcards per evenement worden toegewezen. De termijn voor een wildcard aanvraag voor een wedstrijd buiten Europa dient uiterlijk 90 dagen voor aanvang van het evenement aangevraagd te zijn.
In het FIM Supersport World Championship (600-klasse) wordt de ‘Flag to Flag’ procedure ingevoerd wat betekent dat bij veranderende weersomstandigheden een race niet meer zal worden afgevlagd maar dat de rijders binnen kunnen komen om van banden te wisselen.
Tot slot wordt er nog gemeld dat vanaf 2017, de FIM Cup Superstock 1000cc klasse wordt omgedoopt tot een Europees kampioenschap onder de naam European Superstock 1000 kampioenschap.