Komend weekend, van 19 t/m 21 augustus, is het MotoGP wereldkampioenschap te gast op de Oostenrijkse Red Bull Ring. Tijdens de CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich krijgen de coureurs echter een ander circuit voorgeschoteld in vergelijking met voorgaande jaren. Om de veiligheid te vergroten is er namelijk een nieuwe chicane aangelegd ter hoogte van bocht twee van het Oostenrijkse circuit. De meningen van de MotoGP coureur over deze nieuwe lay-out zijn echter nogal verdeeld zo blijkt.
Van 19 t/m 21 augustus wordt op de Red Bull Ring de Oostenrijkse Grand Prix verreden, de dertiende Grand Prix van het seizoen. Tijdens dit Grand Prix weekend krijgen de coureurs uit de Moto3 -, Moto2 – en de MotoGP klasse maar als ook de FIM MotoE World Cup en Red Bull MotoGP Rookies Cup coureurs te maken met een nieuwe en aangepaste lay-out van het Oostenrijkse circuit.
De reden van het aanpassen van het circuit dateert eigenlijk al vanuit het seizoen 2020. Tijdens de Grand Prix in dat seizoen kwamen Franco Morbidelli en Johann Zarco al in het begin van de wedstrijd met elkaar in aanraking. De machines van beide heren werden daarbij als het ware afgeschoten en misten op een haar na Valentino Rossi en Maverick Viñales. De MotoGP wereld hield zijn adem maar het voorval liep wonder boven wonder met een sisser af.
Na het voorval drongen de coureurs en de verantwoordelijken aan op een aanpassing van het circuit waarbij de snelheid in de ultrasnelle bocht twee omlaag moest om zo het aanremmen van bocht drie veiliger te maken. Na het incident werd er in eerste instantie alleen een extra vangrail langs het circuit geplaatst om herhaling te voorkomen, maar coureurs bleven ook na de Grand Prix in 2021 volharden in hun eis om de snelheid er in bocht twee alsnog uit te halen.
Lees ook: Red Bull Ring aangepast met nieuwe chicane
In overleg met de FIM, Dorna en FIA werd vervolgens een chicane ontworpen dat de getroffen bocht en het remmen richting de derde bocht veiliger moet maken. Deze klus is inmiddels geklaard en komend weekend zal deze tijdens de 2022 editie van de Oostenrijkse Grand Prix voor het eerst gebruikt worden.
De lengte van het Oostenrijkse circuit is hiermee dertig meter langer geworden (nu 4,348 kilometer) en de fans kunnen zich verheugen op extra inhaalmanoeuvres in deze passage direct voor de Red Bull-tribune. De bekende circuit ontwikkelaar Hermann Tilke is verantwoordelijk voor de aanpassing en nieuw lay-out van het circuit die overigens niet voor alle evenementen zal worden gebruikt.
Twee bochten van 90 graden, een soort van korte links, rechts combinatie zorgen er niet alleen voor dat de snelheid eruit gaat maar vormen tevens een nieuwe uitdaging voor de coureurs en hun machines.
Ondanks dat de coureurs zelf mede om een aanpassing hebben gevraagd zijn de meningen toch wel verdeeld onder de hoofdrolspelers zo blijkt enkele dagen voor aanvang van de eerste vrije trainingen op het Oostenrijkse circuit.
Miguel Oliveira: “De combinatie van bochten is precies waar wij coureurs om hebben gevraagd. We wilden de snelheid eruit richting bocht drie en een chicane op deze plaats is de beste manier om dat te doen.”
Aleix Espargaró: “Het ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit, de baan was vroeger veel gevaarlijker. Qua veiligheid gaat de ombouw de goede kant op. Maar uiteindelijk kunnen we de situatie alleen ter plaatse beoordelen, zoiets is altijd moeilijk van een afstand in te schatten.”
Enea Bastianini: “Ik vind de chicane erg moeilijk om aan te wennen, maar we zullen hem eerst moeten testen om er een zinnig oordeel over te kunnen geven. [om er met een glimlach aan toe te voegen] Maar voor onze Desmosedici GP21 zal het rechte stuk nu zeker weten te kort zijn.”
Fabio Quartararo: ”Omdat bocht drie een bocht was waar ik altijd superlaat remde is deze aanpassing zeker niet in ons voordeel. Maar hoe dan ook, deze nieuwe chicane verhoogt in ieder geval de veiligheid en daar was het ons immers om te doen.”
Met andere woorden, op het gebied van de veiligheid zijn de vier MotoGP coureurs het wel met elkaar eens, maar natuurlijk denkt men ook aan hun eigen prestaties en dan is het verrassend dat zowel een coureur op de snelste machine van het veld (Ducati) en de langzaamste als we praten over topsnelheid (Yamaha) beiden op sportief vlak van mening zijn dat deze aanpassing niet in hun voordeel is.
Aanstaande vrijdagochtend om 09:55 uur mogen de heren MotoGP coureurs voor het eerst in het echt kennismaken met de nieuwe lay-out van het Oostenrijkse circuit als de lichten op groen gaan voor de eerste vrije training van de CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich.
Handige links CryptoDATA Motorrad Grand Prix von Österreich 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter