Red Bull neemt WorldSBK plannen HRC niet serieus en haakt af

313
red-bull
Red Bull Honda World Superbike Team 2018 | foto© Honda Racing

Red Bull zal komend seizoen geen titelsponsor meer zijn van het Honda World Superbike Team. De Oostenrijkse energydrank fabrikant kan zich niet verenigen met de handelswijze van HRC en haar pakket voor komend seizoen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

Onlangs werd bekend dat HRC komend seizoen voor het eerst sinds 2002 weer met een eigen ‘fabrieksteam’ actief zal in het World Superbike kampioenschap. Zonder slag of stoot gaat deze terugkeer vooralsnog echter niet.




Sinds het seizoen 2003 werden de Honda belangen in het WorldSBK vertegenwoordigd door Honda Europe en uitgevoerd door het in Nieuwleusen gevestigde Ten Kate Racing. Als een donderslag bij heldere hemel kwam er op 30 oktober van dit jaar een einde aan deze samenwerking. Niet veel later, op precies te zijn een week later, maakte Honda (HRC) tijdens een persconferentie op de EICMA in Berlijn haar motorsportprogramma voor 2019 bekend, waaronder de terugkeer als ‘fabrieksteam’ in het WorldSBK.

Tijdens deze persconferentie werd bekend gemaakt dat HRC vanaf komend seizoen in het WorldSBK samen zal gaan werken met Japanse Moriwaki Engineering en het Italiaanse Althea Racing en dat Leon Camier en Ryuichi Kiyonari de machines zullen gaan bemannen.

Op zich niets mis mee, zij het niet dat velen zich na de bekendmaking al vrij snel afvroegen hoe serieus Honda hun terugkeer neemt in het WorldSBK. Met name het aantrekken van Ryuichi Kiyonari als teamgenoot van Camier doet bij velen de wenkbrauwen fronsen. Natuurlijk zijn de Japanners gesteld op de aanwezigheid van een landgenoot binnen het team. Maar gezien het feit dat ‘grote’ namen als Eugene Laverty, Loris Baz, Jordi Torres, en PJ Jacobsen nog vrij zijn en nog geen team hebben voor komend seizoen mag de terugkeer van de inmiddels 36-jarige Kiyonari op zijn minst opvallend en verrassend genoemd worden.

Inmiddels wordt het ook steeds duidelijker dat de betrokkenheid van HRC in werkelijkheid een stuk minder is dan in eerste instantie werd aangenomen. Ondanks dat HRC het komende seizoen de leverancier zal zijn van de motoren en een deel van het technische pakket wordt het project gerund door Moriwaki Engineering. Zij zijn verantwoordelijk voor het gehele project waarbij zij gebruik maken van de faciliteiten van het Italiaanse Althea Racing. De grote vraag is momenteel dan ook, wat is het grootste en belangrijkste verschil met de afgelopen jaren toen Ten Kate Racing verantwoordelijk was voor het project en voor de uitvoering zorgdroeg.

Dat ook Red Bull, het afgelopen seizoen de titelsponsor van het Honda World Superbike Team, grote vraagtekens zet bij Honda’s nieuw plannen werd eerder deze week pijnlijk duidelijk. Red Bull, dat eerder dit jaar een megadeal sloot met HRC wat betreft de levering van de motoren voor hun Formule 1 team en ook betrokken is als sponsor bij het Repsol Honda Team, heeft HRC namelijk laten weten dat men het tijdens de EICMA in Milaan gepresenteerde pakket niet interessant genoeg vindt en haar logo’s in 2019 niet terug wil zien op de machines in het WorldSBK.

Met name de rijderskeuze, de handelswijze en de manier waarop Honda afscheid heeft genomen van Ten Kate Racing is bij Red Bull niet in goede aarde gevallen.

Lees ook:  Einde samenwerking Honda Europe en Ten Kate Racing
Lees ook: Officieel: Ten Kate exit, HRC in 2019 met Camier en Kiyonari in WorldSBK
Lees ook: Leon Camier: ‘Overstap naar HRC biedt kansen, begin zal echter niet makkelijk zijn’


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App