In het afgelopen MotoGP seizoen is een recordaantal valpartijen geregistreerd. Dat blijkt uit een rapport dat Dorna onlangs gepubliceerd heeft. De teller kwam te staan op 1126 valpartijen in alle drie Grand Prix klassen. Daarmee wordt het record van vorig jaar overtroffen.
In het rapport van Dorna wordt de periode van 2006 tot en met 2017 in cijfers uitgedrukt en daarbij is een duidelijke trend te zien. De laatste jaren gaan per seizoen steeds meer Grand Prix coureurs onderuit. Vanaf 2006 is het aantal valpartijen met maar liefst 74 procent gestegen.
Cijfers van 2017
In 2017 ging er in totaal 1126 keer een coureur tegen de grond. Met slechts 647 valpartijen in 2006 en nog eens 642 valpartijen in 2009 spreken we hier bijna over een verdubbeling. De grootste stijging is te zien in de MotoGP klasse. In de koningsklasse van de motorsport werden 313 valpartijen geteld en nog nooit eerder was dit aantal zo hoog.
De MotoGP coureur met de meeste valpartijen achter zijn naam dit seizoen is Sam Lowes met 31 stuks, op de voet gevolgd door Marc Marquez met 27 en Alvaro Bautista met 26. Dit in tegenstelling tot Valentino Rossi, die met slechts vier valpartijen dit jaar het laagst scoorde. Het is zelfs zo dat de opnieuw gekroonde wereldkampioen Marquez vaker onderuit gegaan is dan Andrea Dovizioso (2e) Maverick Viñales (3e) Dani Pedrosa (4e) en Valentino Rossi (5e) bij elkaar opgeteld – 26 keer.
Met 647 valpartijen in 2006 en 1126 in 2017 is er sprake van een stijging in het aantal crashes van 74% over alle drie klassen. In de MotoGP ligt dit percentage echter veel hoger. In 2006 werden 98 valpartijen in de hoogste klasse geregistreerd, ten opzichte van 313 in 2017. Dat is een stijging van 219 procent. Een stijging die vooral in de laatste twee jaar te zien is.
In 2015 bleef de teller staan op 215 valpartijen nadat dit aantal ieder jaar met een paar procent was gestegen. In 2016 werd echter 34 procent stijging gemeten en voor 2017 liep dit percentage op tot boven de 45 procent. Aangezien het aantal raceweekenden en het aantal coureurs hetzelfde is gebleven ligt de oorzaak op een ander vlak.
Oorzaken
Een waarschijnlijke oorzaak voor de stijging is de intrede van Michelin in 2016 als officiële bandenleverancier van het MotoGP wereldkampioenschap. Vanaf het begin klagen de rijders over het gevoel aan de voorkant van de machines en het krappe werkgebied waarin de banden goed presteren. Hierdoor hebben we de afgelopen twee jaar veel crashes gezien waarbij het voorwiel zonder waarschuwing onder de coureurs wegschuift.
Andere oorzaken kunnen gezocht worden in de elektronica en het competitieve veld waardoor rijders meer moeten pushen om voorin te eindigen. Het startveld is in 12 jaar ook met 34% toegenomen. Van 22 rijders in 2006 naar 29 in 2017 (inclusief wildcarddeelnemers en vervangers).
Ook het weer speelt een belangrijke rol in het hoge aantal valpartijen. Zo waren er dit jaar slechts drie Grand Prix weekenden zonder een natte sessie en dat heeft ongetwijfeld effect gehad op de aantallen. Desondanks is er ook een stijging te zien in het aantal crashes in Valencia, een raceweekend die zowel dit jaar als vorig jaar volledig droog verlopen is. Het laatste raceweekend van het seizoen staat daarmee op de zesde plaats in de lijst met meeste valpartijen per weekend.
Circuits met meeste valpartijen
In het rapport van Dorna is ook het aantal valpartijen per circuit te vinden. Het raceweekend in Misano staat hierbij met 140 valpartijen ruim bovenaan en daarmee wordt het oude record van 130 crashes tijdens de GP van Estoril in 2010 voorbijgestreefd. Het weekend werd vooral op de racedag gekenmerkt door slecht weer, waardoor in alle klassen veel coureurs tegen het asfalt gingen. Vooral bocht 6 bij het opkomen van het rechte stuk eiste veel slachtoffers – 31 stuks. De Dutch TT in Assen staat met 91 valpartijen als derde in de lijst, waarbij vooral De Strubben een scherprechter was. Tijdens de FP3 van de Moto3 en Moto2, de MotoGP kwalificatie, de warm-ups en de MotoGP race was het dan ook nat.
Moto3 en Moto2
Ondanks een ruime stijging in de MotoGP klasse zorgen de twee kleinere klassen Moto3 en Moto2 nog altijd voor het hoogste aantal valpartijen. De getallen van deze klassen liggen echter al jarenlang op nagenoeg dezelfde lijn. Alleen door de intrede van de Moto2 als vervanger van de 250cc in 2010 ging het aantal valpartijen in de middelklasse aanzienlijk omhoog. Dit gaat echter gezamenlijk op met de aanzienlijke toename in deelnemers van 33 in 2009 naar 47 in 2017. Het Moto3 seizoen telde dit jaar zelfs 31 crashes minder dan in 2016.
In de Moto3 klasse was John McPhee met twintig crashes het minst zadelvast, terwijl Romano Fenati slechts drie valpartijen op zijn conto kreeg. Ook de nieuwe wereldkampioen Joan Mir viel slechts zes keer. Bo Bendsneyder wist in zijn debuutseizoen de schade nog te beperken tot vier schuivers, maar ging in zijn laatste jaar in Moto3 twaalf keer tegen de vlakte. Livio Loi hield de schade beperkt tot acht valpartijen. In totaal werden in de Moto3 klasse 379 valpartijen geregistreerd.
In 2017 werden er in de Moto2 klasse 434 valpartijen geteld, waarbij Jorge Navarro met 30 crashes de ranglijst aanvoert. Bijzonder detail in de lijst is de prestatie van Jesko Raffin die in het hele seizoen slechts één keer onderuit ging, en wel tijdens de vrijdagtraining van de Maleisische Grand Prix. Geen enkele vaste Grand Prix coureur ging zo weinig onderuit als de Zwitser. Wereldkampioen Franco Morbidelli kwam er met 10 valpartijen ook niet slecht vanaf.