Johann Zarco was op vrijdag aan het eind van de eerste dag op het Autódromo Internacional do Algarve in Portimão de snelste MotoGP coureur. Het was voor bijna alle coureurs een eerste kennismaking met hun Grand Prix machines op het spectaculaire Portugese circuit.
Het Autódromo Internacional do Algarve, beter bekend als ‘Portimão’ is gebouwd in 2008 en maakt sindsdien, met hier en daar een onderbreking, deel uit van de World Superbike kalender. In al die jaren werd er altijd al gesproken over hoe gaaf het wel niet zou zijn als de MotoGP klasse ook naar dit circuit zou komen.
Op vrijdag 20 november 2020 was het dan eindelijk zover: 22 MotoGP machines gingen het heuvelachtige, intense en uitdagende Portugese circuit op voor de eerste twee vrije trainingen van het weekend. Normaal gesproken durende vrije trainingen voor de MotoGP klasse 45 minuten maar omdat het voor vrijwel alle coureurs de eerste keer was dat ze met hun MotoGP machines de baan op gingen (tijdens de test in oktober reed iedereen behalve de twee Aprilia coureurs op standaard superbikes) werden beide sessies op vrijdag verlengd naar 70 minuten.
Meer dan genoeg tijd dus voor de coureurs om te wennen aan het indrukwekkende Portugese circuits en om op zoek te gaan naar voornamelijk de juiste versnellingsbakverhouding. Uiteindelijk reed Johann Zarco aan het eind van de tweede vrije training een 1’39.417 en was daarmee de snelste MotoGP coureur van de dag. Maverick Viñales klokte de tweede rondetijd met daarachter de indrukwekkende Aleix Espargaró, alhoewel de Spanjaard dus al wel enige ervaring had met zijn Aprilia RS-GP op dit circuit.
Het gebeurt niet vaak dat alle MotoGP coureurs het met elkaar eens zijn maar vandaag was dat wel het geval: iedereen vond het fantastisch om te rijden op het Autódromo Internacional do Algarve en de eerste keer met een MotoGP machine over het heuvelachtige circuit was zeker even slikken. Ook was het tijdens de eerste dag zeker niet eenvoudig voor de coureurs om precies de juiste lijnen te rijden, met name in de vele blinde bochten die het Portugese circuit telt.
Johann Zarco (P1): “Ik ben heel erg blij met ons werk van vandaag. Ik voelde me heel erg comfortabel met de soft-compound achterband voor de snelle rondetijd. Morgen gaan we werken aan ons ritme op dit zeer lastige circuit waar de machine veel beweegt, maar ik denk dat we wel een oplossing kunnen vinden zodat we wat comfortabeler zijn voor de race.
Het voelt goed om vandaag bovenaan de tijdlijsten te staan op een nieuw circuit maar er is nog veel te verbeteren voor morgen. Voor een plaats in Q2 heb je een lage 1’39 nodig, waarschijnlijk zelfs een 1’38 en dat is uiteraard ook ons doel. We moeten dus nog zorgen dat de machine iets stabieler wordt. Als we constanter kunnen zijn heb ik ook meer plezier en hebben we minder problemen met de heuvels.”
Maverick Viñales (P2): “Dit is een geweldig circuit, het is echt fantastisch! Ik heb het erg naar mijn zin. Ik keek vandaag niet naar de rondetijden, ik probeerde gewoon zoveel mogelijk te genieten van deze ervaring. De machine werkt hier goed en we rijden ook zeker goed.
Het is lang geleden dat ik me zo goed voelde op de motor, misschien wel voor het eerst sinds Misano. Ik denk dat we dit weekend behoorlijk goede kansen hebben maar er zijn met name nog een paar bochten waar we nog aan moeten werken. We willen het seizoen positief afsluiten dus het is belangrijk om goed te blijven werken. Met name wat betreft de bandenkeuze zal het een lastige keuze zijn.
Het was belangrijk om alle verschillende banden vandaag te proberen om te begrijpen welke richting we op moeten morgen. De twee verschillende hard-compound banden hebben verschillende eigenschappen dus morgen moeten we een beslissing maken voor de race. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren want iedereen is snel. De eerste vijftien coureurs hebben een rondetijd in de 1’39 dus alles staat zeer dicht op elkaar. Vooral de anti-wheelie strategie zal belangrijk zijn dus we gaan proberen om daar nog een extra stap te maken.”
Aleix Espargaró (P3): “In FP1 wisten we duidelijk gebruik te maken van de data die we verzameld hebben tijdens de test. Maar met twee zulke lange sessies wisten ook de andere coureurs steeds meer snelheid te vinden. Hierdoor ben ik zeer tevreden met de derde tijd aan het einde van de dag. Dat we ook in FP2 nog voorin meedoen betekent dat we heel goed gewerkt hebben vandaag.
Naast het rijden van de snelle rondetijd waren we ook snel op gebruikte banden; dat is heel belangrijk want in deze race zal bandenslijtage een cruciale rol gaan spelen. Morgen ga ik er alles aan doen om in de top zes te kwalificeren, ik denk zowel het team als ikzelf dat verdienen.”
De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:55 uur Nederlandse tijd in actie voor de derde vrije training van het weekend op het Autódromo Internacional do Algarve. De vierde vrije training met aansluitend beide kwalificatiesessies gaat om 14:30 uur van start.