Jonathan Rea heeft de tweedaagse test voor de World Superbike klasse op Motorland Aragón afgesloten met de snelste rondetijd. Ducati coureurs Álvaro Bautista en Danilo Petrucci klokten precies dezelfde rondetijd achter de zesvoudig wereldkampioen terwijl World Supersport coureur Adrián Huertas een indrukwekkend debuut had op de Kawasaki ZX-10RR Superbike.
Op dinsdag en woensdag werd er getest door een aantal vooraanstaande World Superbike teams op Motorland Aragón. De weersomstandigheden waren niet ideaal met behoorlijk wat wind waardoor onder andere Kawasaki dan ook besloot om alleen op woensdag te rijden.
De laatste dag van de MOTUL FIM Superbike World Championship-tests werd afgesloten op MotorLand Aragon met Jonathan Rea aan kop, ondanks dat hij de eerste dag miste. De zesvoudig wereldkampioen testte pas op woensdag maar hij was meteen op snelheid toen hij samen met Alvaro Bautista en Danilo Petrucci – die de ochtendsessie aanvoerde – onder het bestaande ronderecord dook.
Kawasaki
De Kawasaki Racing Team WorldSBK-coureurs, Jonathan Rea en Alex Lowes, reden maar één dag op Motorland Aragon maar ze maakten er goed gebruik van. Rea leidde de sessie met Lowes op P3 in de middagsessie waarmee de Kawasaki coureurs als respectievelijk eerste en vijfde eindigden in het algemeen klassement. Het tweetal had een verdeeld programma voor hun enige testdag waarbij de #22 zich concentreerde op toekomstige ontwikkelingen en het seizoen 2024 terwijl Rea naar het heden keek om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de laatste vier rondes van 2023. Rea was ‘s middags het snelst met een tijd van 1’49.101 wat goed genoeg was voor de eerste plaats algemeen omdat hij onder het ronderecord dook terwijl Lowes een tijd van 1.49,791 noteerde voor de vijfde plaats.
Een verrassing was er in de vorm van Adrián Huertas. De World Supersport 300 wereldkampioen van 2021 en huidig World Supersport coureur bij MTM Kawasaki kreeg een test aangeboden door Kawasaki vanwege zijn indrukwekkende ontwikkeling. Op dinsdag reed de twintigjarige coureur een 1’51.044 waarmee hij liet zien dat hij zich snel aan kon passen aan de fabrieks World Superbike machine van de Japanse fabrikant. Echter lijkt Huertas op weg te zijn om Kawasaki te verlaten en volgend jaar het zitje van Nicolò Bulega over te nemen bij Aruba.it Racing – Ducati in het World Supersport kampioenschap.
Ducati
Petrucci gebruikte de SCQ-achterband om zijn beste tijd van 1’49.168 neer te zetten en sloot de ochtendsessie af als snelste, daarmee eindigde hij als tweede algemeen. De #9 besteedde de middag aan wat vergelijkingswerk tussen remschijven omdat hij tijd probeerde te vinden in dit deel van de bochtenfase. De WorldSBK rookie probeerde ook wat elektronische setups uit met de motorrem en kleine aanpassingen aan de kroonplaten. In totaal legde hij 47 ronden af nadat hij zijn testprogramma op woensdag vroeg had beëindigd.
Bij het fabrieksteam kreeg Alvaro Bautista een nieuwe voorvork in handen die is ontworpen met 2024 in gedachte terwijl de nummer 1 ook werkte aan een aantal setup-ideeën die ze in gedachten hadden. Hij sloot de dag af met exact dezelfde rondetijd als Petrucci – een 1’49.168 – en voegde 97 ronden toe aan zijn totaal. Helemaal aan het einde van de dag crashte Bautista echter in bocht 14. Teamgenoot Michael Ruben Rinaldi eindigde de dag als zevende met 72 ronden op zijn naam.
Honda
Honda had ook in Aragon drie rijders op de baan en Iker Lecuona was de snelste van het trio. Hij legde 58 ronden af, allemaal ‘s ochtends omdat hij ervoor koos om ‘s middags niet te rijden. Hij zette een 1’49.466 neer om de vierde plaats in het algemeen klassement te bemachtigen met teamgenoot Xavi Vierge op de zesde plaats nadat hij woensdag nog eens 87 ronden had afgelegd. HRC testrijder Tetsuta Nagashima was ook op de baan als onderdeel van het testteam en maakte het WorldSBK-veld compleet en voegde 80 waardevolle ronden toe aan Honda’s testprogramma. De Japanner verbeterde zijn tijd, net als het merendeel van het veld, in de slotfase van de test.
BMW
Michael van der Mark leidde de vier BMW rijders tussen de achtste en elfde plaats. De Nederlander legde 79 ronden af terwijl hij daarmee werkte aan zijn race-fitheid na de terugkeer van zijn blessureleed terwijl hij ook nieuwe remleidingen uitprobeerde. Zijn beste tijd – een 1’50.362 – gaf hem twee tienden voorsprong op Garrett Gerloff op de negende plaats. Scott Redding maakte de top tien compleet met een 1’50.655 terwijl Loris Baz ‘s middags een groot deel van zijn dag verloor vanwege een mechanisch probleem. Toch kon hij toch nog 73 ronden aan zijn totaal toevoegen en daarmee finishte hij als elfde.
Uitslag
1. Jonathan Rea – Kawasaki | 1’49.101, 68 laps
2. Alvaro Bautista – Ducati | 1’49.168, 97 laps
3. Danilo Petrucci – Ducati | 1’49.168, 47 laps
4. Iker Lecuona – Honda | 1’49.466, 58 laps
5. Alex Lowes – Kawasaki | 1’49.791, 130 laps
6. Xavi Vierge – Honda | 1’49.984, 87 laps
7. Michael Ruben Rinaldi – Ducati | 1’50.094, 72 laps
8. Michael van der Mark – BMW | 1’50.362, 79 laps
9. Garrett Gerloff – BMW | 1’50.557, 83 laps
10. Scott Redding – BMW | 1’50.655, 81 laps
11. Loris Baz – BMW | 1’50.935, 73 laps
12. Tetsuta Nagashima – Honda| 1’51.026, 80 laps
WorldSSP
Nicolo Bulega bleef de snelste van de twee WorldSSP-rijders op de baan voor Tarran Mackenzie. De beste tijd van 1’53.941 van de huidig leider in het World Supersport kampioenschap werd neergezet in de ochtendsessie en hij reed 37 ronden terwijl Mackenzie ongeveer drie seconden langzamer rondging.