Het Petronas Yamaha Sepang Racing Team begint dit seizoen aan haar derde seizoen als Yamaha MotoGP satellietteam. Met Franco Morbidelli en Valentino Rossi in 2021 binnen de gelederen loopt het huidige contract met Yamaha daarentegen aan het einde van het seizoen wel af. Maar Petronas Yamaha SRT teambaas Razlan Razali had maandag na afloop van de teampresentatie goed nieuws te melden, er ligt namelijk inmiddels een nieuw vijfjarig aanbod op tafel.
Dat het komende seizoen naast de baan ook een spannend seizoen gaat worden zal voor veel MotoGP fans geen nieuws zijn. Er lopen naast een aantal rijderscontracten namelijk ook verschillende contracten af tussen een aantal MotoGP teams en fabrikanten, Suzuki is voornemens om met een tweede MotoGP team te komen, het huidige Esponsorama Racing is voornemens er mee te stoppen, Gresini Racing heeft haar contract met Aprilia opgezegd terwijl Aprilia zelf voornemens is in 2022 haar intrede te maken als officieel fabrieksteam, VR46 Racing is een start aan het overwegen in de koningsklasse en ook zou het huidige Leopard Racing (Moto3) een overstap overwegen naar de koningsklasse.
Met name de situatie en de komst van Valentino Rossi als coureur naar Petronas Yamaha SRT zorgde de afgelopen tijd toch wel voor de nodige spanningen als het gaat om de toekomstplannen van het Maleisische team en VR46 Racing plannen om met een eigen team in de koningsklasse aan de start te verschijnen. Immers, binnen VR46 Racing stak men niet onder stoelen of banken dat men een duidelijke voorkeur heeft voor Yamaha als het gaat om motormerk waarmee men wil samenwerken in de belangrijkste klasse.
Nu ook het contract tussen Yamaha en Petronas Yamaha SRT aan het einde van dit seizoen afloop zou er een hachelijke situatie kunnen ontstaan. Het zou dus zomaar eens kunnen zijn dat Rossi met zijn eigen teambaas de strijd aan zou moeten gaan om voor 2022 te kunnen beschikken over twee Yamaha M1 machines.
Het kon dan maandag na afloop van de Petronas Yamaha SRT teampresentatie dan ook niet uitblijven dat teambaas Razlan Razali gevraagd werd naar bovengenoemde kwestie. De Maleisische teambaas ging erop in, net als hij ook heel open sprak over misschien wel een gezamenlijke deal met het bedrijf van zijn huidige sterrijder Valentino Rossi.
Razlan Razali: “We begonnen in december van het voorgaande jaar te praten over een contractverlenging met Yamaha. Ik heb al een eerste versie van het Yamaha-aanbod voor de komende vijf jaar ontvangen. De gesprekken zijn nog gaande, maar we hopen alles in mei of juni af te ronden. Het gaat dus goed. Wat we de afgelopen twee jaar hebben bereikt, zouden we niet hebben bereikt zonder de volledige steun van Yamaha.”
Zoals bekend is ook Suzuki in de markt om vanaf 2022 een tweede MotoGP team in te zetten, is er ook een mogelijkheid dat Sepang Racing in zee gaat met Suzuki om vanaf komend seizoen als Suzuki MotoGP klantenteam op te gaan treden?
Razlan Razali: “Als andere fabrikanten naar ons toe komen en met ons willen praten, luisteren wij. Dat zal ik niet ontkennen. Onze deuren staan altijd open, we luisteren en kijken naar alle mogelijkheden. De beslissing van de fabrikant hangt ook af van wat onze titelpartner Petronas wil. Dit is een bedrijf dat wil werken met de grootste merken als het gaat om marktpositionering, branding, prestatie, etc. “
En een samenwerking of joint venture met VR46 Racing?
Razlan Razali: “We zijn heel open, we zullen onze deuren voor geen enkele mogelijkheid sluiten, maar het belangrijkste is de richting en strategie van onze titelsponsor Petronas. Momenteel moeten we wachten tot ze bij ons komen, zover is het tot op heden nog niet. Ik wil niet echt iets zeggen over een mogelijk VR46 Racing MotoGP team. We concentreren ons gewoon op onze plannen en natuurlijk zijn we van plan om met Yamaha samen te blijven werken, want we doen het heel goed. Ik begrijp ook dat Valentino al een tijdje bij Yamaha werkt, maar daar wil ik niet meer over zeggen.”
Het moge duidelijk zijn, jullie voorkeur gaat momenteel uit naar nieuwe verbintenis met Yamaha?
Razlan Razali: “We zijn een team dat de coureurs vanuit de Moto3 naar de Moto2 wil brengen om ze vervolgens de stap te kunnen laten maken naar de MotoGP klasse. Yamaha wil nu hieraan meewerken door met ons samen te gaan werken in de Aziatische kampioenschappen en het Japans Superbike kampioenschap. Dit is hoever een nieuwe samenwerking kan gaan vanaf het seizoen 2022. Dit is ook hoe Petronas erin staat, zo vertelden we tijdens de briefing met Yamaha in december dat we het gevoel hadden dat we een betalende klant zijn en geen partner. We voelden dat wij degenen waren die meer wilden doen. We waren erg teleurgesteld toen we in Valencia de titel verloren en Yamaha de constructeurstitel mis zag lopen. Het leek bijna alsof we er meer teleurgesteld over waren dan zij.
Maar we hebben het in die meeting allemaal aangekaart en ik ben blij te kunnen zeggen dat ze hebben ingezien dat onze visie verder gaat dan hetgeen er in de de afgelopen twee jaar is gebeurd. Zoals ik al zei, bij Yamaha zijn ze geïnteresseerd in de ontwikkeling van de coureurs, zelfs in kleinere kampioenschappen, ze kijken naar onze coureurs in Moto3 en Moto2 … Ze willen ook echt de relatie optimaliseren die we hebben om ervoor te zorgen dat we de coureurs op de best mogelijke manier begeleiden zodat ze binnen de Yamaha-familie blijven. We kunnen deze intentie al zien en dat is heel positief. We hopen dat we deze nieuwe samenwerking in mei of juni kunnen concretiseren – en dat we niet langer een ‘klanten’ team’ zullen worden genoemd, ik haat die term gewoon.”
Wat komend seizoen betreft heeft Razali ook duidelijke wensen, wensen die hij ook kenbaar gemaakt heeft. De Maleisische teambaas zou graag een aantal veranderingen willen zien in zijn derde jaar als team in de MotoGP klasse en het derde jaar als Yamaha MotoGP satellietteam.
Razlan Razali: “Als er een upgrade beschikbaar is vanuit Yamaha, dan willen we die sneller krijgen voor onze motoren. Ik denk dat dat het belangrijkste punt is. Ze hebben ons vorig jaar de upgrades gegeven, maar het had sneller gekund. Toen Valentino bijvoorbeeld twee races ontbrak, waren er essentiële onderdelen die we hadden kunnen gebruiken. Uiteindelijk was het zo. Vandaar de gedachte dat we als onafhankelijk team beter met het merk moeten samenwerken. We hebben begin vorig jaar getekend voor de fietsen die we nu hebben. Het gaat erom dat we de upgrades sneller willen als het kan. Verder was en is Yamaha een fantastisch partner om mee samen te werken, laat daar geen twijfels over bestaan.”
Als we de woorden van Razali mogen geloven dan staat er de komende maanden iets moois te gebeuren, een nieuwe samenwerking die veel verder gaat dan alleen maar het leveren, afrekenen en gebruiken van twee Yamaha M1 machines. De gigantische zakenbelangen tussen het Maleisische staatsbedrijf en oliegigant Petronas en motorenfabikant Yamaha zouden hier wel eens een hele grote rol kunnen spelen, sterker nog, doorslaggevend kunnen zijn voor een nieuwe langdurige Japans & Maleisische MotoGP deal.
De voorlopige 2021 MotoGP kalender per 22-01-2021:
- 26 t/m 28 maart: Qatar – Losail International Circuit*
- 02 t/m 04 april: Doha – Losail International Circuit*
- 16 t/m 18 april Portugal – Algarve International Circuit
- 30 april t/m 02 mei: Spanje – Circuito de Jerez
- 14 t/m 16 mei: Frankrijk – Le Mans
- 28 t/m 30 mei: Italië – Autodromo del Mugello
- 04 t/m 06 juni: Catalunya – Circuit de Barcelona – Catalunya
- 18 t/m 20 juni: Duitsland – Sachsenring
- 25 t/m 27 juni: Nederland – TT Circuit Assen
- 09 t/m 11 juli: Finland -KymiRing
- 13 t/m 15 augustus: Oostenrijk – Red Bull Ring – Spielberg
- 27 t/m 29 augustus: Engeland – Silverstone Circuit
- 10 t/m 12 september: Aragón – MotorLand Aragón
- 17 t/m 19 september: San Marino – Misano World Circuit Marco Simoncelli
- 01 t/m 03 oktober: Japan – Twin Ring Motegi
- 08 t/m 10 oktober: Thailand – Chang International Circuit
- 22 t/m 24 oktober Australië – Phillip Island
- 29 t/m 31 oktober: Maleisië – Sepang International Circuit
- 12 t/m 14 november: Comunitat Valenciana – Circuit Ricardo Tormo
* Avondraces
** Afhankelijk van de nog te verkrijgen homologatie