Razlan Razali bekent dat hij de afgelopen tijd twee fouten heeft gemaakt als teambaas van Petronas Yamaha SRT. De Maleisiër is namelijk van mening dat hij voorafgaand aan het 2021 seizoen Valentino Rossi niet had moeten contracteren en dat hij in juni van dit jaar het eerste aanbod van Petronas had moeten accepteren, een aanbod voor het verlengen van het na dit seizoen aflopende sponsorcontract.
Razlan Razali is de eigenaar van het nieuwe WITHU-Yamaha-team, het nieuwe team dat in 2022 met Andrea Dovizioso en Darryn Binder aan de start zal verschijnen in de koningsklasse. Een verplichte nieuwe start, dit nadat er onlangs na drie seizoenen een einde kwam aan het Petronas Yamaha SRT project. Drie fantastische seizoen waar een abrupt einde aan kwam nadat titelsponsor Petronas besloot zich na het seizoen 2021terug te trekken als belangrijkste geldschieter van het project.
Hoe heeft het allemaal zover kunnen komen, waarom verdwijnt Petronas na drie seizoenen deels uit de sport – de Maleisische oliegigant blijft wel partner van Dorna en brandstofleverancier voor de Moto3 en Moto2 klasse – dit ondanks dat er in juni van dit jaar nog sprake was van een contractverlenging.
Inmiddels is het wel duidelijk dat er meerdere redenen aan te wijzen zijn voor de breuk. Zo blijkt een wijziging in de top van Petronas management nadrukkelijk meegespeeld te hebben in de keuze van Petronas, een keuze waarin bepaalde persoonlijke belangen een grote rol lijken te hebben gespeeld. Natuurlijk wordt een dergelijke interne discussie niet als officiële reden van het besluit naar buiten gebracht.
De belangrijkste reden van het besluit is dat Razlan Razali een eerste nieuwe aanbieding van Petronas heeft afgeslagen en Petronas om meer geld gevraagd heeft dan het aanbod. Vervolgens heeft Petronas gezegd hier niet op in te gaan, sterker nog, dit voorval werd aangegrepen om er helemaal mee te stoppen.
Na deze tegenslag, een tegenslag die insloeg als donderslag bij heldere hemel bij Razali en teamdirecteur Johan Stigefelt, moest er snel gehandeld worden. Tijdens de Grand Prix op de Red Bull Ring kwam het nieuws voor het eerst officieel naar buiten. Nog dezelfde dag werd bekend dat er na dit seizoen een einde kwam aan het Moto2 en Moto3 project en dat Razali en Stigefelt in 2022 uitsluitend met een nieuw op te zetten MotoGP team verder zouden gaan.
Zover kwam het echter niet, nou ja deels dan, want nog voordat de nieuwe MotoGP plannen gepresenteerd werden kwam het tot een zakelijke breuk tussen beide hoofdrolspelers. Razali presenteerde vervolgens zijn nieuwe RNF MotoGP team, het team dat onlangs in Jerez voor het eerst in actie kwam tijdens de laatste officiële MotoGP test van 2021.
Makkelijk ging het de afgelopen tijd dan ook zeker niet. Ondanks de komst van een tweetal nieuwe sponsors, te weten WithU en Green Power, en het feit dat Dovizioso onder contract staat van en betaald wordt door Yamaha zal het nieuwe team het met een aanzienlijk minder ruim budget moeten doen dan men de afgelopen drie jaar gewend was. Ondanks alles stond men er onlangs wel in Jerez, maar van een makkelijke start van het in Engeland gevestigde RNF-team was het zeker niet aldus Razali die na een zeer bewogen en drukke periode afgelopen week voor het eerst sinds lange tijd terugkeerde naar zijn geboorteland Maleisië.
In een gesprek net voor zijn terugreis naar Maleisië blikt Razali terug op de afgelopen tijd, een periode waarin veel is gebeurd, hard is gewerkt maar waarin hij ook bekend zelf een paar cruciale fouten te hebben gemaakt.
Razlan Razali: “Ik moet toegeven dat ik een paar fouten heb gemaakt. Als ik alles terug zou kunnen draaien, dan zou ik als eerste het nieuwe contractaanbod van Petronas meteen accepteren. Ik vroeg om iets meer budget, maar dat heeft dus totaal verkeerd uitgepakt. En om eerlijk te zijn, ik had Valentino Rossi niet moeten contracteren. We waren destijds in de veronderstelling dat we geen andere keuze zouden hebben dan Valentino in 2021 vast te leggen. We dachten dat we onder druk stonden van Yamaha, maar er was geen druk. Ik denk dat Valentino zichzelf de nodige druk heeft opgelegd. Valentino noteerde zelfs betere tijden dan ooit tevoren. Maar dat was niet genoeg. Jonge coureurs waren veel sneller. Hij wilde succes, met zijn geest en inzet was niets mis, maar de natuurkundige wetten waren onverbiddelijk en lieten ons iets anders zien.”
In het 2021seizoen behaalde Rossi slechts vier top-10 klasseringen en eindigde hij met 44 gescoorde WK-punten slechts als achttiende in de eindstand van het kampioenschap. De negenvoudig wereldkampioen besloot dan ook tijdens de eerste Grand Prix na de zomerstop op de Oostenrijkse Red Bull Ring dat hij het na dit seizoen voor gezien ging houden. De populaire Italiaan heeft onlangs in Valencia zijn laatste wedstrijd als MotoGP coureur gereden. Razali daarentegen gaat verder, staat aan het begin van een nieuwe uitdaging maar zal komend seizoen met zijn nieuwe WithU Yamaha RNF MotoGP Team duidelijk een pas op de plaats moeten maken aangezien het beschikbare budget voor 2022 niet in verhouding staat met de afgelopen drie seizoenen, drie seizoenen waarin Petronas als belangrijkste geldschieter aan boord was.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter