Razgatlioglu wint bloedstollende seizoensopener op Phillip Island, Van der Mark vierde

320
Toprak Razgatlioglu aan de leiding in de laatste ronde - Phillip Island Grand Prix Circuit | foto© Russell Colvin

Toprak Razgatlioglu heeft zaterdag een fenomenale openingsrace van het WorldSBK seizoen gewonnen op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Austraië. In een strijd tot aan de finishlijn tussen vier coureurs kwam de Turk met 0,007 seconde verschil als winnaar over de streep voor Alex Lowes en Scott Redding. Michael van der Mark werd in de laatste bocht van de tweede naar de vierde plaats verwezen, Ten Kate Racing Yamaha coureur Loris Baz werd zevende.

Zaterdag om 05:00 uur Nederlandse tijd, 15:00 uur lokale tijd ging het WorldSBK seizoen officieel van start met de eerste race op het Phillip Island Grand Prix Circuit. De omstandigheden waren gunstig met zon en een buitentemperatuur van zo’n 20°C.




Barni Racing Ducati coureur Leon Camier ging niet van start in deze race en zal de rest van dit weekend ook niet in actie komen. De Brit ondervindt nog teveel last van zijn schouder waar hij in december aan geopereerd is. De laatste keer dat Camier volledig fit was, was in Aragón 2018. Daar kwam hij toen hard ten val en werd geraakt door een andere coureur. Sindsdien is het blessure na blessure voor de onfortuinlijke Brit.

Wereldkampioen Jonathan Rea kwam het beste van zijn plaats en nam bij het ingaan van bocht 1 (Doohan Corner) de leiding in handen voor polesitter Tom Sykes en Toprak Razgatlioglu. Michael van der Mark was ook goed gestart en kwam naar de vierde positie voor Scott Redding en Ten Kate Racing Yamaha coureur Loris Baz.

Bij het ingaan van bocht 4 (Honda Hairpin) probeerde Sykes meteen aan te vallen ten opzichte van Sykes maar de BMW coureur ging wijd, waardoor Rea de leiding meteen weer over kon nemen. Enkele momenten later, ter hoogte van bocht 9 (Lukey Heights) viel Sykes opnieuw aan bij zijn voormalig teamgenoot maar het tweetal maakte contact waardoor Rea noodgedwongen het gras in moest. Sykes kon de koppositie behouden maar Rea verloor zeer veel tijd waardoor hij terugviel naar de laatste plaats.

Bij het ingaan van de tweede ronde had Sykes de leiding in handen voor Redding, die dankzij de hoge topsnelheid van zijn Ducati Panigale V4R op het rechte stuk naar de tweede plaats was gekomen. Van der Mark reed op de derde positie voor merkgenoten Toprak Razgatlioglu en Loris Baz. Honda coureur Leon Haslam reed op de zesde positie voor Alex Lowes, de Amerikaanse rookie Garrett Gerloff, Maximilian Scheib en een enigszins teleurstellende Chaz Davies.

Sykes wist de koppositie vooralsnog vast te houden maar het leek erop dat het tempo van de BMW coureur goed te volgen was, aangezien Redding, Van der Mark, Razgatlioglu, Haslam, Baz en Lowes de aansluiting hadden. Het was nu zaak voor de coureurs om zo goed mogelijk met hun Pirelli achterband om te gaan aangezien het Phillip Island Grand Prix Circuit zeer veel eist van het rubber, met name door de lange linkerbochten.

Bij het ingaan van de vijfde ronde maakte Baz een foutje bij het aanremmen voor de Doohan Corner en verloor daardoor ineens een viertal plaatsen. Rea was inmiddels de snelste coureur op de baan maar reed nog op de zeventiende plaats, een podiumplaats ver buiten bereik.

In de zesde ronde was Rea aanbeland bij de coureurs achterin het veld en wilde daar uiteraard zo gauw mogelijk aan voorbij. Ter hoogte van bocht 4 (Honda Hairpin) maakte de Kawasaki coureur al contact met Federico Caricasulo wat maar net goed afliep voor de Italiaan. Even later ging het volledig mis voor Rea doordat hij in de zeer snelle bocht 8 (Hayshed) onderuit ging. De vijfvoudig wereldkampioen probeerde af te rekenen met Michael Ruben Rinaldi maar verloor de voorkant waardoor hij met hoge snelheid de grindbak in schoof. Hijzelf bleef ongedeerd maar de ZX-10RR was zwaar beschadigd. De laatste keer dat Rea een race niet wist te finishen was in Brno in 2018, toen hij in contact kwam met Sykes.

Bij het ingaan van de negende ronde reed Sykes nog steeds aan de leiding maar de druk werd steeds verder opgevoerd. Redding reed kort achter zijn landgenoot maar het leek erop dat Pata Yamaha coureurs Van der Mark en Razgatlioglu over de betere racesnelheid beschikten. Het was echter lastig voor het tweetal om de Ducati te passeren, vooral vanwege de zeer hoge topsnelheid van de Italiaanse machine op het rechte stuk.

Halverwege de race waren Honda coureurs Leon Haslam en Álvaro Bautista de snelsten op de baan. Dat de topsnelheid van de nieuwe CBR1000RR-R hen hielp was duidelijk want de gloednieuwe machine was veruit het snelst op het rechte stuk, nog sneller dan de Ducati’s.

In de elfde ronde was het einde race voor Xavi Fóres, de terugkerende Spanjard ging onderuit in bocht 2 (Southern Loop).

In de twaalfde ronde viel Redding aan en dankzij de snelheid van zijn Panigale V4R ging hij op het rechte stuk voorbij aan Sykes. Van der Mark zag dit gebeuren en twijfelde geen seconde waarbij de Nederlander in de Southern Loop ook voorbij ging aan de BMW coureur.

Het was dus Redding aan de leiding voor Van der Mark en Razgatlioglu waarbij de Yamaha coureurs het tempo van de Ducati coureur goed leken te kunnen volgen. Het was nu de vraag wie het beste voor zijn banden had gezorgd en of Redding zich zou laten beïnvloeden door de druk van de twee Yamaha coureurs. Een halve seconde achter het leidende drietal was Alex Lowes opgeklommen naar de vierde plaats voor Haslam terwijl Sykes duidelijk het beste van zijn banden had gebruikt en al terug was gevallen naar de zesde positie. Daarachter reden Bautista, Baz, Gerloff en Davies in de top tien.

Met acht ronden te gaan zette Razgatlioglu de aanval in op teamgenoot Van der Mark bij het ingaan van bocht 4 en ging hij voorbij aan de Nederlander. Op hetzelfde moment ging Redding wijd waardoor Razgatlioglu ineens de leiding in handen had, en Redding terugviel achter de twee Yamaha coureurs. Door dit stuivertje wisselen konden Lowes en Haslam aansluiten.

Het leek erop dat Redding het beste van zijn banden had gebruikt want de Brit moest er alles aan doen om aan te haken bij de twee Yamaha coureurs. Met vijf ronden te gaan had Razgatlioglu de leiding nog steeds in handen maar Van der Mark probeerde te kijken waar hij voorbij kon gaan aan zijn teamgenoot. Lowes en Haslam reden er kort achter en waren nog zeker niet uitgesloten voor het duel om de podiumplaatsen.

Met vier ronden te gaan viel Van der Mark aan en met een zeer gewaagde inhaalactie ter hoogte van bocht 3 (Stoner Corner) passeerde hij zijn teamgenoot. Lowes ging op zijn beurt voorbij aan Redding en daarmee nam de Kawasaki coureur de derde plaats over.

Met twee ronden te gaan was het duel voor de winst volledig losgebarsten. Op het rechte stuk ging Lowes voorbij aan beide Yamaha’s dankzij de betere topsnelheid van de Kawasaki maar Razgatlioglu en Van der Mark gingen later in de remmen. Van der Mark probeerde meteen toe te slaan in bocht 2 (Southern Loop) maar Razgatlioglu had de betere lijn waardoor de Turk de koppositie weer over had genomen.

Het zou aankomen op de laatste ronde. Razgatlioglu, Van der Mark Lowes en Redding waren in een fel duel verwikkeld en alle vier coureurs waren nog kanshebber voor de overwinning. Haslam leek af te moeten haken. Razgatlioglu ging als leider de laatste ronde in voor Van der Mark met Lowes daar kort achter en de Kawasaki coureur probeerde bij het uitkomen van de Southern Loop al aan te vallen. Van der Mark gooide de deur echter hard dicht en probeerde op zijn beurt geen meters te verliezen richting Razgatlioglu.

De Turkse coureur wist zijn positie goed te verdedigen en gaf de concurrentie geen kans om een inhaalactie in te zetten. Van der Mark probeerde in de laatste sectie nog zijn teamgenoot te verschalken maar dit bleek uiteindelijk averechts te werken voor de Nederlander. Bij het opkomen van het rechte stuk schudde de achterkant van zijn YZF-R1 flink waardoor hij grip verloor en Lowes en Redding aan hem voorbij konden gaan. Het was een letterlijke race naar de streep waarbij Razgatlioglu uiteindelijk als winnaar over de finish kwam. Slechts 0,007 seconde daarachter kwam Lowes als tweede over de finish met Redding daar zeer kort achter op de derde plaats. Van der Mark verloor een podiumplaats in de laatste bocht en moest daardoor genoegen nemen met de vierde plaats. De vier coureurs waren slechts 0,137 seconde van elkaar verwijderd bij het passeren van de finish.

Haslam werd vijfde in het debuut van de nieuwe CBR1000RR-R voor teamgenoot Bautista met daarachter Ten Kate Racing Yamaha coureur Baz, die daarmee de beste Independent Team coureur werd. Daarachter eindigden Davies, Sykes en Rinaldi in de top tien.

De Superpole race voor de WorldSBK klasse op het Phillip Island Grand Prix Circuit gaat zondag om 02:00 uur Nederlandse tijd, 12:00 uur lokale tijd van start met race 2 om 05:00 uur Nederlandse tijd.

 

Handige links Yamaha Finance Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Waar te volgen op TV

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App