Toprak Razgatlioglu was dinsdag het snelst tijdens de officiële World Superbike test op het Phillip Island Grand Prix Circuit. De Turkse coureur bewaarde zijn snelste ronde letterlijk voor het laatst en reed de snelste World Superbike ronde ooit op het Australische circuit. Achter hem op de tijdlijst stonden de Italianen Nicolò Bulega, Andrea Locatelli en Andrea Iannone.
Dinsdagochtend om 09:10 uur gingen de lichten op groen voor de afsluitende wintertestdag van de World Superbike klasse op het Phillip Island Grand Prix Circuit. Na een bewolkte maandag stond de zon nu fel aan de hemel en was het een paar graden warmer op het Australische circuit.
De grote vraag was natuurlijk of de WorldSBK teams wel de baan op zouden kunnen gaan vanwege de banden die op maandag nog steeds onderweg waren. Het goede nieuws was dat deze maandagochtend gearriveerd waren en de teams bij aanvang van de test in ieder geval al twee sets banden tot hun beschikking hadden. De bandenfitters waren uiteraard druk bezig om de teams zo snel mogelijk van meer sets te voorzien.
Ochtendsessie
Philip Oettl, dit jaar rijdend voor het GMT94 Yamaha team, was de eerste op de baan en hij werd gauw gevolgd door merkgenoot Jonathan Rea. Het duurde niet lang voordat een groot aantal coureurs volgde, echter bleven onder andere wereldkampioen Álvaro Bautista en Alex Lowes nog binnen. Gedurende het raceweekend beginnen de eerste sessies pas om 10:00 uur dus het was te begrijpen dat sommige teams en rijders besloten om niet meteen de baan op te gaan.
Na zo’n 45 minuten werd de rode vlag gezwaaid vanwege een groot oliespoor. Het was de BMW M 1000 RR van Garrett Gerloff waarvan het motorblok de geest had gegeven. Even daarvoor was Michael van der Mark onderuitgegaan in bocht 2 (Southern Loop) vanwege een remprobleem dus het was zeker niet de start van de dag waarop men bij BMW gehoopt had.
Nadat de baan was schoongemaakt werd de sessie hervat en gingen nu alle 23 WorldSBK coureurs de baan op. Dat was niet van heel lange duur omdat er na ongeveer een kwartier opnieuw een rode vlag werd gezwaaid. Ditmaal was het de Yamaha YZF-R1 van Phillip Oettl waarvan het blok plotseling aan het einde van z’n levensduur was waardoor opnieuw lang oponthoud volgde.
Toen de rode vlag weer gezwaaid werd gingen alle coureurs wederom de baan op en schoot het tempo ineens gauw omhoog. Het was WorldSBK rookie Nicolò Bulega die als eerste de grens van 1’29 wist te doorbreken met een zeer indrukwekkende rondetijd van 1’28.962. Andrea Iannone, ook WorldSBK nieuwkomer, zat met een 1’29.001 net boven die grens maar was eveneens zeer snel.
Er waren crashes voor Álvaro Bautista en Iker Lecuona waarbij laatstgenoemde er niet zo goed vanaf kwam. De rode vlag werd gezwaaid en Lecuona werd naar het Medical Centre gebracht waarbij inmiddels duidelijk is dat hij een blessure heeft opgelopen aan zijn linkerschouder. De Honda coureur kwam tijdens deze testdag niet meer in actie en het is nog maar de vraag of hij dit weekend wel weer mag / kan racen.
Na deze onderbreking werd de sessie wederom hervat en maakte Nicolò Bulega een schuiver in bocht 4 (Miller Corner) en Jonathan Rea even later in bocht 11. Opnieuw werd de rode vlag gezwaaid omdat de zesvoudig wereldkampioen naar het Medical Centre moest worden gebracht. Hij heeft een knieblessure opgelopen maar zou later nog wel in actie komen.
De sessie werd andermaal hervat vlak voor de middagpauze en daarin schoof ook Andrea Iannone onderuit in bocht 4 (Miller Corner). De Italiaan was op dat moment bezig met een zeer indrukwekkende racerun waarin zijn rondetijden constant rond de 1’29.0 zaten.
Klik hier voor de uitslag van de ochtendsessie
Middagsessie
De meeste coureurs en teams kozen ervoor om een wat langere middagpauze te houden, mede omdat de twee volledige races op zaterdag- en zondagmiddag pas om 16:00 uur van start gaan.
Er werden langere runs gereden en vanwege de hogere asfalttemperatuur werden de rondetijden van de ochtend aanvankelijk niet geëvenaard. Sam Lowes ging onderuit in bocht 10 maar de schade viel mee en hij zou later in de middag zijn weg kunnen vervolgen. Er werd nog drie keer een rode vlag gezwaaid voor vogels op de baan waarna Tarran Mackenzie een uur voor het einde hard onderuitging in de zeer snelle bocht 3 (Stoner Corner).
Het venijn zat ‘m in de staart want in de slotfase van de sessie ging een aantal coureurs nog met een nieuwe band de baan op om op jacht te gaan naar een snelle rondetijd. Tot dit moment was het de rookie Nicolò Bulega die de lijst aanvoerde maar dat zou nog meerdere keren veranderen.
Andrea Locatelli, nu de meest ervaren Yamaha coureur in de World Superbike klasse, ging bijna 0,4 seconde sneller rond dan zijn landgenoot maar dat was niet van lange duur. Bulega dook daar vervolgens nog eens ruim twee tienden onderdoor totdat er nog een verrassing aankwam.
Het was Toprak Razgatlioglu die letterlijk in zijn allerlaatste ronde van de dag een 1’28.511 op de klok zette en daarmee deze testdag als snelste afsloot. De ROKiT BMW Motorrad WorldSBK coureur reed met een andere swingarm en liet zien dat hij zich steeds meer op de M1000RR begint thuis te voelen. Deze rondetijd was tevens een halve seconde sneller dan het bestaande polerecord.
Uiteindelijk sloot Razgatlioglu deze test dus als snelste af voor de Italianen Bulega, Locatelli en Andrea Iannone. Alex Lowes eindigde als vijfde op de Kawasaki voor Michiael Rinaldi en regerend wereldkampioen Álvaro Bautista, daarachter maakten Scott Redding, Remy Gardner en Axel Bassani de top tien compleet. Michael van der Mark eindigde als veertiende op de tijdlijst maar in zijn snelle ronde werd de rode vlag gezwaaid.
Klik hier voor de volledige uitslag
Daarmee zit de winter er nu ook voor de World Superbike coureurs op en gaat het 2024 seizoen vanaf komende vrijdag op het Phillip Island Grand Prix Circuit van start.
Handige links WorldSBK Test Phillip Island – 2024:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.