Bradley Ray heeft zondagmiddag ook de tweede en derde British Superbike race van het weekend gewonnen op Snetterton en daarmee voor het eerst alle drie races in één weekend op zijn naam geschreven. Met name in de derde race was er de nodige commotie en kregen drie coureurs een tijdstraf.
Na een enerverende eerste British Superbike race op zaterdagmiddag stonden er zondagmiddag opnieuw twee BSB races op het programma. Het was droog op Snetterton maar er hing nog wel de nodige donkere bewolking boven het circuit.
Race 2
Brad Ray startte het best vanaf pole position en nam de leiding in handen voor Yamaha collega’s Tarran Mackenzie, Jason O’Halloran en Kyle Ryde. Daarachter wist Andrew Irwin al gauw voorbij te gaan aan Ryde voor het einde van de eerste ronde met Tommy Bridewell daar kort achter.
Ray leidde aan het eind van de ronde met bijna een seconde voorsprong maar Mackenzie ging er achteraan terwijl O’Halloran binnen bereik van Andrew Irwin kwam. De Noord-Ier maakte echter een fout in bocht 2 en, nadat hij het achterwiel van O’Halloran had geraakt, kwam hij ten val. O’Halloran viel hierdoor terug naar de vijfde plaats.
Bij het ingaan van de vierde ronde was de voorsprong van Ray teruggebracht tot een halve seconde. Mackenzie zette een nieuw ronderecord neer van met daarachter nu Bridewell, Ryde, O’Halloran en Tom Sykes. Leon Haslam ging er vervolgens rechtdoor aan het einde van één van de rechte stukken en viel daardoor van de tiende naar de 18e plaats.
In de vijfde ronde ging Christian Iddon met zijn Buildbase Suzuki van de baan maar in de zesde ronde was er een verandering aan de leiding toen Mackenzie voor het eerst aan de leiding kwam nadat Ray wijd was gegaan en het Yamaha-duo nu bijna drie seconden voor Bridewell lag. Hij had op zijn beurt een voorsprong van twee seconden op Ryde en O’Halloran die, net als hun teamgenoten, in een gevecht verwikkeld waren.
Mackenzie opende een kleine voorsprong op Ray, een halve seconde bij het ingaan van de achtste ronde, en Bridewell kwam langzaam maar zeker dichterbij: de Ducati coureur was een halve seconde sneller dan Ray in de zevende ronde. Ryde kon O’Halloran op afstand houden en het was nu Peter Hickman die naar de zesde plaats kwam met daarachter Glenn Irwin, Sykes en Lee Jackson. Danny Buchan maakte de top tien compleet.
In de slotfase was het een rechtstreeks gevecht tussen Mackenzie en Ray en hoewel de regerend kampioen het voor het zeggen leek te hebben, had Ray andere ideeën en dook hij aan het einde van het rechte stuk aan de binnenkant langszij om zijn zesde overwinning van het seizoen te pakken.
Bridewell kon een aanval van Irwin afslaan en werd derde, Hickman en Ryde werden vijfde en zesde, Buchan, Jackson, O’Halloran en Sykes maakten de top tien compleet.
Race 3
Het was de vanaf pole position vertrokken Tarran Mackenzie die als leider de eerste bocht inging voor Bradley Ray en Andrew Irwin. Tommy Bridewell reed op de vierde plaats voor Glenn Irwin en Kyle Ryde met verder Jason O’Halloran, Peter Hickman, Lee Jackson en Tom Sykes in de top tien.
Voor Christian Iddon kwam de race al na twee bochten ten einde vanwege een crash.
Ray wilde geen tijd verspillen en besloot meteen de aanval in te zetten op Mackenzie. In eerste instantie ging hij wijd maar zijn tweede poging slaagde en daarmee nam hij de leiding over. Daarachter probeerde O’Halloran ook zo snel mogelijk plaatsen goed te maken en wist hij al gauw af te rekenen met Ryde, de Australiër deed dat met een zeer indrukwekkende manoeuvre.
Terwijl Ray en Mackenzie al een gaatje wisten te slaan kreeg Andrew Irwin op de derde plaats bezoek van zijn oudere broer Glenn. Bridewell was naar de vijfde plaats verwezen en had O’Halloran nu in zijn nek hijgen met verder Hickman, Ryde, Jackson en Sykes in de top tien.
In de tweede ronde ging Glenn Irwin voorbij aan broertje Andrew om vervolgens de achtervolging op Ray en Mackenzie in te zetten. Daarachter had Hickman het voor elkaar gekregen om O’Halloran voor de zesde plaats, op dat moment kwam er een einde aan de race van Tom Sykes als gevolg van een crash in bocht 2.
Na vier ronden hadden Ray en Mackenzie een voorsprong van zo’n twee seconden opgebouwd richting Glenn Irwin waarna Ray een foutje maakte bij het ingaan van de vijfde ronde. Hij wist dat Mackenzie eraan zat te komen en de regerend BSB kampioen nam de leiding over van zijn merkgenoot.
In de vijfde ronde kwam er een einde aan de race van Danny Buchan, zijn BMW M 1000 RR had een technisch mankement.
Een ronde later had Hickman een hachelijk moment aan het einde van het lange rechte stuk. Hij schoot rechtdoor over het natte gras en wist op zeer indrukwekkende wijze zijn BMW M 1000 RR overeind te houden. Doordat hij een groot deel van het circuit afsneed verloor hij nauwelijks tijd ten opzichte van de concurrentie maar zijn hart zat ongetwijfeld in zijn keel.
Halverwege de race leken Mackenzie en Ray hun energie te sparen voor de slotfase maar Glenn Irwin was op dit moment de snelste coureur op de baan. Hij had zijn achterstand al teruggebracht naar minder dan een seconde en leek zich te willen mengen in de strijd voor de overwinning.
Bij het ingaan van de negende ronde gaf de Kawasaki ZX-10RR van Storm Stacey de geest op het rechte stuk en blies deze een grote rookwolk uit. De machine stond tegen de pitmuur geparkeerd waardoor de Safety Car de baan op kwam en de marshals deze veilig weg konden halen.
Aan het eind van de tiende ronde kwam de Safety Car weer naar binnen en Mackenzie probeerde zo gauw mogelijk op het gas te gaan om zijn concurrentie te verschalken. Het leek wel heel erg vroeg te zijn want de auto was nog niet in pit lane. Ray en Glenn Irwin reden kort achter hem en voerden de druk flink op. In de elfde ronde zette Ray de aanval in en met een knappe inhaalactie nam hij de koppositie over van Mackenzie terwijl Irwin van dichtbij toekeek. Kort achter het drietal reed Bridewell op de vierde plaats voor O’Halloran en Hickman.
In de twaalfde ronde maakte Mackenzie een foutje bij het ingaan van bocht 1 en kwam hij bijna in het gras terecht. De McAMS Yamaha coureur kon op het asfalt blijven maar verloor hierdoor de tweede plaats aan Glenn Irwin. Mackenzie was erop gebrand om deze positie zo snel mogelijk terug te winnen en dat was precies wat hij deed om Ray niet te laten ontsnappen. Irwin dacht er anders over en op het rechte stuk dook hij uit de slipstream om de tweede positie weer over te nemen.
Ray kon hierdoor een cruciale voorsprong opbouwen waarna Mackenzie in de dertiende ronde andermaal aanviel en de tweede positie overnam. Daarachter werd een eveneens spannend duel uitgevochten tussen Hickman en O’Halloran voor de vierde positie waarbij de BMW coureur dankzij een prachtige manoeuvre de overhand had.
Ray bleef foutloos en kwam uiteindelijk wederom als winnaar over de streep. Achter hem passeerde Mackenzie de finish als tweede ondanks dat Glenn Irwin nog een gewaagde aanval uitvoerde in de laatste ronde. Irwin kwam als derde over de streep met Hickman daarachter als vierde maar het venijn in deze race zat in de staart.
Omdat Ray, Mackenzie en Glenn Irwin te vroeg op het gas gingen toen de Safety Car naar binnen ging kregen zij allemaal een tijdstraf van twee seconden, het equivalent van een Long Lap penalty. Ray’s voorsprong was groot genoeg waardoor hij de winnaar bleef van deze race maar Hickman schoof twee plaatsen op en werd uiteindelijk als tweede geklasseerd. Mackenzie leverde daardoor een plaats in en werd derde, grote teleurstelling was er voor Glenn Irwin die hierdoor niet op het podium eindigde en vierde werd. Verder waren het Jason O’Halloran, Leon Haslam, Tommy Bridewell, Kyle Ryde, Andrew Irwin en Lee Jackson.
Ray, O’Halloran, Jackson, Glenn Irwin, Skinner, Mackenzie, Bridewell en Ryde staan in de Showdown en zullen allemaal op 1000 punten worden gezet waardoor deze acht coureurs de enige kanshebbers zijn voor het behalen van de British Superbike titel. Ray heeft de meeste podiumcredits verzameld in het seizoen en gaat daardoor als leider de Showdown in.
Nederlanders
Na een knappe tweede plaats in de eerste British Supersport race op zaterdag gaf Jaimie van Sikkelerus er zondagmiddag vervolg aan door in de tweede race opnieuw op het podium te finishen. Op zijn Yamaha YZF-R6 kon hij mee met de kopgroep waarin flink gestreden werd, uiteindelijk werd hij derde achter de nu viervoudig British Supersport kampioen Jack Kennedy en de als tweede geklasseerde Bradley Perie.
In de enige National Superstock 1000 race van dit weekend kwam Jorel Boerboom als negentiende over de finish.
Het volgende British Superbike evenement vindt over twee weken plaats op Oulton Park in het weekend van 23 t/m 25 september. Voor het British Superbike kampioenschap is dat de eerste van drie kampioenschapsbeslissende ‘Showdown’ weekenden.
Handige links British Superbikes Snetterton 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter