Fabio Quartararo en Alex Rins gingen zondag in de MotoGP race op het Circuit of The Americas van start met een compleet andere Yamaha YZR-M1 dan op zaterdag. Het legde de Japanse fabrikant geen windeieren die met slechts vier WK punten huiswaarts kon keren.
De teloorgang van de Japanse fabrikanten in de MotoGP klasse werd afgelopen weekend op het Circuit of The Americas wel heel erg duidelijk. Op vrijdagmiddag stonden de twee Yamaha coureurs en de vier Honda coureurs op de laatste zes plaatsen en dat gold voor Honda opnieuw in de kwalificatie toen ze wederom de vier laatste plaatsen hadden bezet. Alex Rins deden het in Q1 iets beter en mochten van respectievelijk P15 en P16 op de grid aan de twee races beginnen.
Terwijl drie Honda coureurs uitvielen in de Sprint en Luca Marini als laatste eindigde namens Honda kwamen Quartararo en Rins maar net voor de Italiaan over de finish, respectievelijk als vijftiende en zestiende. In de Sprint race krijgen alleen de eerste negen coureurs punten en met maar liefst vijftien seconden achterstand na tien ronden was het verlies per ronde dus ruim anderhalve seconde.
Het verhaal op zondag was voor Honda identiek met Joan Mir, Johann Zarco en Takaaki Nakagami die uitvielen en Marini die als laatste over de finish kwam. Namens Yamaha werd Quartararo twaalfde en scoorde hij dus vier magere punten voor de Japanse fabrikant, echter bedroeg zijn achterstand op racewinnaar (en voormalig teamgenoot) Maverick Viñales bijna 23 seconden waardoor hij dus meer dan een seconde per ronde verloor op de Aprilia coureur. Alex Rins haalde de finish niet na een crash in de elfde ronde.
De situatie bij Yamaha ziet er dus nog niet zo dramatisch uit als bij Honda maar heel veel beter is het ook niet. Met negentien punten staat Quartararo twaalfde in het kampioenschap en kijkt hij naar een achterstand van maar liefst 61 punten. Het lijkt er echter op dat zowel de Fransman als Yamaha dit seizoen al hebben afgeschreven wat betreft titelaspiraties en zich vooral bezighouden met het verbeteren en ontwikkelen van het materiaal dat ze nu hebben. De radicale set-up veranderingen voorafgaand aan de race bij zowel Quartararo als Rins bevestigen dat.
Fabio Quartararo: “Helaas ging ik in de eerste ronde in bocht 12 rechtdoor. Ik verloor een paar posities maar eerlijk gezegd had ik erger verwacht. Mijn tempo was niet goed maar de slijtage van de band viel mee. Misschien hadden we een iets betere positie kunnen behalen maar ik denk dat dit weekend in het teken stond van veel dingen uitproberen en we hebben ons vooral gericht op het verbeteren van de motor.
Ik begon de race met een motor die ik nog niet eerder had geprobeerd. Dit weekend was geweldig omdat we heel veel dingen hebben geprobeerd. Ik denk dat het goed is voor onze ervaring. We weten wat we nodig hebben en het is positief om een duidelijke richting te hebben om naartoe te werken.”
Alex Rins: “De start was best goed, we maakten acht posities goed in de eerste ronde. Maar we hebben in de warm-up een compleet andere motor geprobeerd om te kijken of we die kant op moeten. We hadden maar 10 minuten om te rijden en ik voelde niet zoveel verschil met zaterdag. Misschien voelde het zelfs iets beter om de remmen los te laten in de langzame bochten waar we gisteren moeite mee hadden.
We besloten dus om de set-up voor de race te behouden en eerlijk gezegd was dat een grote fout. Onze motor is normaal gesproken al vrij zwaar bij het veranderen van richting maar in de race was het met deze set-up nog erger, dus daar verloor ik tijd. Vervolgens maakte ik een klein foutje in bocht 15, daar zitten wat hobbels op het circuit. Waarschijnlijk ging ik over een hobbel met iets meer druk op de voorrem en toen verloor ik de voorkant.”
In Portimão tekende Quartararo zijn contractverlenging bij Yamaha voor 2025 en 2026 waar hij niet alleen een flinke salarisverhoging bij heeft gekregen maar ook toezegging op vooruitgang van de Japanse fabrikant. Op maandag stond er in Portimão een test gepland om een compleet nieuwe Yamaha YZR-M1 te testen maar wegens ongunstige weersomstandigheden konden er die dag maar zes ronden gereden worden. De verwachting is dat deze nieuwe machine in Jerez, waarschijnlijk tijdens de test op maandag, voor het eerst publiekelijk te zien zal zijn.
De volgende Grand Prix wordt verreden in het weekend van 26 t/m 28 april op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Klik HIER om de hoogtepunten van de Moto3, Moto2 en MotoGP races op het Circuit of The Americas te bekijken.
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.