Racing Team Kock op Ducati Club Race in Assen

381

Het is de 37e keer dat de Ducati Club Race wordt georganiseerd, aanvankelijk gestart op het Belgische circuit Zolder en als snel niet meer weg te denken op het TT circuit in Assen. Opvallend was de enorme drukte op de paddock; de motorsport leeft weer op. Racing Team Kock was deels present omdat Marcel prioriteit moest geven aan zakelijke werkzaamheden. Erg jammer om niet alle drie te strijden voor ons zelf en de toeschouwers.

Voor Racing Team Kock is Assen altijd lastig aangezien de meerderheid vaker traint of aan wedstrijden deelneemt in de OW-Cup. Maar anderzijds is er zeker ervaring en maken we gebruik van de training op vrijdag, voorafgaand aan het DCR spektakel. De nieuwe Ruskenhoek blijkt te zijn geblokkeerd om meerdere redenen en wordt nu standaard gereden door de ‘oude’ Ruskenhoek die de rondetijd met zeker 2 seconden vertraagd. Vergelijk in rondentijden van voorgaande wedstrijden wordt daarom lastig, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de strijd tijdens de race.







Kwalificatie
Op zaterdag vinden twee kwalificaties plaats, waarbij Johnny keurig een 4e tijd rijdt met 1.47,6 en Harold genoegen moet nemen met 1.49,9 (net onder de uitdagende grens van 1.50) en daarvoor wordt beloond met een 13e plaats. Feitelijk vallen er nog rijders tussen uit die niet in de Ducati Challenge uitkomen en daarom start Harold de races vanaf een 8e positie.

In de middag, net als de 2e kwalificatie gepland staat begint het te regenen. Echter dat stelt te weinig voor en door de warmte droogt de baan al snel op. Harold hijst zich nog snel in te pak om een aantal ronden te rijden, niet om de rondetijd te verbeteren maar wel om in het ritme te blijven en maximaal gebruik wil maken van de rijtijd.

Sprintrace
Aan het einde van de dag is er een zogenaamde Sprintrace gepland met slechts 6 ronden. Dat is nieuw voor ons en komt voort uit het feit dat de DCR organisatie een druk programma heeft opgezet en ook gelegenheid biedt om KTM met haar nieuwe 390 en 690 Cup te laten presenteren.

Een korte race dus waar je direct aan het begin aansluiting moet hebben. Dat lukt zowel Johnny als Harold niet helemaal, maar komen toch wel goed uit de startblokken. De nummer 1 is Maarten Bekker en op twee Martijn Duijkers die ook voor het eerst uitkomen in de Dutch Ducati Challenge en nogal ervaring hebben op het TT circuit. Maarten is geen partij en sprint letterlijk weg, terwijl Martijn tracht te volgen. André Niemandsverdriet en Johnny hebben het met elkaar aan de stok en wisselen in de strijd om de derde positie. Daar achter is het Corné Adams die de 5e plaats in handen lijkt te hebben.

Harold draaide na de start goed mee, maar ontmoette daar Atiba Belgrave die een pas op de plaats heeft gemaakt en de voorkeur geeft aan het strijdgewoel en zijn Panigale heeft ingeleverd voor de nieuwe Ducati Monster 1200R. Voor Harold een lastige klus en ongewoon, aangezien de acceleratie en top van de Monster duidelijk minder is maar Atiba een zeer ervaren rijder is die nu extreem laat kan remmen en een hoge bochten snelheid kan behouden. Ineens is daar Geert Schepens die niet afwacht en zowel Harold als Atiba tracht te verschansen. Atiba wint en dan wisselen Harold en Geert van positie. Ook dat duurt te lang waardoor Ton Nillessen zijn kans ruikt en gebruik maakt van de situatie. Het lukt Harold niet om voorbij te gaan en moet genoegen nemen met een 9e plaats.

Johnny en André zijn inmiddels opgerukt en komen de eerste achterblijvers tegen. Net voor de Geert-Timmer chicane weet André handig om de achterblijver heen te komen, waardoor Johnny net een meter tekort komt om op het podium te komen.

Anders is dat voor Jan Petersen, die altijd met Racing Team Kock meereist. Hij pakt de derde plaats na Ton Dofferhoff en Erich Janusz die als winnaar wordt gekroond van de B-groep. Mogelijk is Jan extra gestimuleerd nadat hij vlak voor de race werd geconfronteerd met een enorm olie lekkage. Eddy Tieleman (vroeger ook 3-D Cupper) heeft dit gefikst en kon Jan, die ook nog extra werd ’geholpen’ door de vertraging voortkomend uit de vorige race, vol adrenaline aan de race beginnen.

Een aantal sponsoren en familie/vrienden heeft de race gade geslagen en samen met hen wordt aan een uitgebreide barbecue begonnen die verzorgt is door Terhorst Catering uit het Achterhoekse Netterden. Jan is ditmaal zelf ook van de partij en geniet met volle teugen. Een klein regenbuitje heeft geen invloed op de gezelligheid, maar maakt dat zij nadien allen met de Racing Team Kock shuttle bus terug naar de parkeerplaats worden gereden.

Verder in het midden en zuiden van het land heeft het al volop geregend en dat is ook wat er werd voorspelt voor de zondag. Maar in de ochtend ziet het er allemaal nog prima uit en ook de temperatuur is het hele weekend al goed. Nu komt cateraar Terhorst met het jaarlijkse buffet en meerdere sponsoren en genodigde melden zich.

Dutch Ducati Challenge, race 2.
De tweede race in de Ducati Challenge vindt plaats en Johnny heeft wat goed te maken. Nu houdt hij Martijn Duijkers strak in het vizier en weet daardoor al tijdig los te rijden van André Niemandsverdriet. Maarten Bekker rijdt opnieuw op kop zijn eigen wedstrijd.

Harold was te enthousiast en weet na de start al dat hij bestraft zou worden voor het feit dat hij bewoog voordat de lampen uit gingen. Maar hij vervolgt even goed zijn strijd, waarbij het even op een kopie van de 1e race leek te gaan worden. Echter Atiba wordt nu wel verschanst en met Geert Schepens wordt het gevecht aan gegaan met meerdere malen een wisseling van positie tot gevolg.

Hierbij zijn beide strijdbaar en blijven André en Corné Adams in het vizier, waardoor alles nog mogelijk lijkt in de race van 10 ronden. Het feestje wordt op het laatst verstoord door Ton Nillessen die opnieuw beide weet te passeren. Echter dat moet worden bestreden en even lijkt het erop dat het voor Harold gaat lukken. Hij passeert Geert binnendoor en ziet Ton wijdt gaan. Dit is zijn kans, maar de gretigheid wordt afgestraft door het inzetten van een high-sider die gelukkig wordt onderdrukt door de tractie controll. Harold blijft in zijn zetel en in positie zitten en komt als 9e over de streep met een snelste rondetijd van 1.49,1. Maar door de jumpstart volgt een 20 seconden straf en moet hij genoegen nemen met een 12 plek. Maar ach, het was “a hell of a race”.

Johnny weet nu zijn podiumplek veilig te stellen en met zijn snelste rondetijd van 1.47,2  dik verdient. Hij neemt opnieuw dankbaar een hele fraaie beker in ontvangst evenals Jan Petersen waar de B-groep  dezelfde namen en posities verdeelt.

Dan kan een ieder aan gaan sterken en gebruik gaan maken van het uitstekende buffet. Het feestje is compleet door de goede weersomstandigheden.

Desmoquattro
Om 13.26 uur wordt er opnieuw een race verreden, ditmaal treden Johny en Harold aan in de Desmoquattro. Veel rijders van de Ducati Challenge zijn hiervoor op rondetijd geselecteerd en maken deel uit van deze snelle klasse. En dat het hard gaat, of zelfs harder kan, is te zien aan de rondetijden die worden gereden in deze wedstrijd. Men brengt de ander op een hoger niveau, want strijdlustig blijkt een ieder. Harold start vanaf plaats 9 en Johnny vanaf de 3e plek. Waar Johnny na het doven van de rode lichten wederom aansluiting in de kop afdwingt, verspeelt Harold een aantal posities. Maar nu pakt het gunstiger voor Harold uit en wordt zijn strijdlust beloont. Ronde na ronde weet hij andere rijders te passeren en is met name bij het aanremmen later en in de bochten sneller. Bij het uitkomen  mist hij acceleratiekracht en beweegt de motor alle kanten op. Of is dit een gevolg van een sterkere wil en hogere snelheid? Achter elkaar weet hij de ronden in 1.48 af te leggen en met 1.48,4 brengt hij zich met zijn snelste tijd op positie 6.  Johnny weet zijn rondetijd op 1.47,6 te consolideren, gelijk aan zijn kwalificatietijd. Veel belangrijker is het dat het hem is gelukt een stapje hoger te komen op het podium en mag nu de 2e prijs in ontvangst nemen en eeuwige roem.

We weten net voor de eerste regendruppels de boel droog in te pakken, dat is wel eens anders geweest.

Jan zou nog een extra wedstrijd in de Open B groep rijden, maar na de start neemt hij geen risico en komt naar binnen. Het gaat harder regenen en wij blazen de aftocht na een gezellig en genoegzaam weekend.

Moto GP > TT van Assen.
Het is niet onze bedoeling om meerdere malen op Assen te rijden. Niets ten nadele van het circuit maar juist omdat wij in de Dutch Ducati Challenge als opvolger van de 3D-Cup, graag nieuwe circuits willen ontdekken. Maar het is ons overkomen dat we deel uit gaan maken van het grootste motorspektakel ter wereld, de Moto GP!

Over een maand (24-25-26 juni) komen de helden naar de TT van Assen en zijn wij onderdeel van het programma. Ja, we rijden steeds aan het einde van de dag, maar beleven wel de Moto GP ‘van binnen uit’. Een once-in-your-lifetime experiment.

Voor deze special zullen we onze sponsoren de bedoelingen voor gaan leggen, dus info volgt dezer dagen.