Woensdag 8 juni arriveerde het team op het TT circuit van Assen voor een tweedaagse test en de vierde wedstrijd in het NK Supercup 600 kampioenschap op zaterdag 11 juni.
Op donderdag en vrijdag werd er hard gewerkt aan de setup van de motoren en realiseerden Manuël en Joël continue snellere rondetijden op “oudere” banden. Met een snelste tijd voor Manuël van 1.45.9 (langzame Ruskenhoek) en voor Joël slechts zes tiende langzamer, werden beide trainingsdagen met een zeer goed gevoel afgesloten.
Voorzien van vers rubber ging Manuël tijdens de eerste kwalificatie op zaterdagochtend direct zeer voortvarend van start en kwam met een snelste tijd van 1.45.2 naar de derde plek gereden en dat betekende de eerste startrij. Joël had het duidelijk wat moeilijker en het leek erop of hij af en toe moeite had met schakelen. Uiteindelijk behaalde hij met een 1.47.3 de dertiende tijd en was daar gezien de dagen daarvoor zeker niet tevreden mee.
Tijdens de tweede kwalificatie verbeterde Joël wel zijn tijd maar met een 1.46.9 zakte hij toch een plaatsje en mocht daarmee in de wedstrijd starten vanaf de veertiende plek. Manuël was in zijn eerste snelle ronde heel goed bezig en reed in de eerste twee sectoren maar liefst zestiende sneller. Bij het terug schakelen voor de GT bocht ging het echter gruwelijk mis en miste hij de juiste versnelling waardoor de motor blokkeerde en aan de achterzijde omhoog kwam, om Manuël heen draaide en met de uitlaatdemper hard op zijn borst terecht kwam. Zo gleed hij onder de motor de grindbak in en door het draaien van de motor op zijn lichaam kwam zijn hand klem te zitten en voelde hij direct dat het mis was.
De Marhalls waren er snel bij om de motor van Manuël af te halen en probeerden hem direct te helpen. Ook de dokter kwam snel ter plaatse en het was direct duidelijk, ondanks dat hij even overeind werd geholpen maar direct weer ging liggen, dat er een ambulance moest komen. Net als bij de vorige wedstrijd ging ook nu de code 60 vlag uit maar omdat hier door heel veel rijders weer geen gehoor aan werd gegeven besloot de wedstrijdleiding om de training onder code rood tijdelijk stil te leggen.
Nadat Manuël met de ambulance onderweg ging naar het medical centre voor verder onderzoek, moest Joël zich herpakken om de resterende tijd van de kwalificatie zo snel mogelijk rond te gaan. Hij deed wat hij kon maar ondervond veel problemen bij het schakelen. Toen hij daardoor ook nog in de Haarbocht van achteren werd aangetikt en twee coureurs onderuit zag gaan vond hij het wel genoeg. De tijd door Manuël gereden in de eerste kwalificatie bleek uiteindelijk toch snel genoeg te zijn voor de derde startplek, echter op dat moment was al bekend dat hij er niet bij zou zijn.
Joël: “Dit is uiteraard niet wat je wilt, je broer in de grindbak en zelf van achteren aangetikt door een haperende versnellingsbak. Het schakelen gaat niet zoals het hoort, dus ik hoop dat ze dit probleem voor de wedstrijd hebben opgelost want anders gaat het wel heel moeilijk worden”.
Omdat er nogal wat rijders onderuit waren gegaan en de wedstrijdleiding het nodig vond om alle coureurs aan te spreken op hun gedrag tijdens meerdere vervelende situaties op de baan, begon de wedstrijd van de Supercup 600 iets later dan gepland. Joël kwam bij de start niet goed van de plek en verloor vijf posities. Bij iedere doorkomst was ook duidelijk te zien dat hij de rijders voor hem makkelijk kon volgen en beduidend sneller was, maar bij iedere bocht werd hij vervolgens weer op snelheid ingehaald. Terwijl hij steeds verder naar achteren kwam te zitten besloot hij om de pitstraat in te rijden en zijn motor in de pitbox te parkeren. Navraag leverde op dat de versnellingsbak niet goed functioneerde en soms zelfs meerdere versnellingen oversloeg met als resultaat dat Raceteam Oosterveen’s Olie zaterdagavond puntloos en met een flinke kater vertrok vanuit het TT circuit in Assen, maar wel met het gevoel om alleen maar sterker terug te komen.
Manuël lag inmiddels in het Wilhelmina ziekenhuis in Assen en werd nog diezelfde avond geopereerd aan de vervelende breuk in zijn rechter onderarm. Ook constateerde de behandelend arts na het bekijken van de foto’s scheurtjes in de linker enkel en deze werd in het gips gezet om even later weer te worden vervangen door een brace vanwege de zwelling. Op zondagmorgen, na opnieuw de foto’s te hebben bekeken, bleek ook in de rechter enkel een scheurtje te zitten en deze enkel zal op maandag 13 juni worden voorzien van loopgips. Als alles verder mee zit zal Manuël daarna weer naar huis mogen om verder te herstellen en aan te sterken.
Omdat door de blessure van Manuël de deelname van Raceteam Oosterveen’s Olie aan de 501km van Assen in gevaar zou komen, zijn wij enorm blij om te kunnen melden dat wij er wel bij zullen zijn en Joël samen met Coen Bouwmeester (Supercup 600) en Michiel Burger (Supercup 1000) een team zal vormen.