Tijdens de TT week komt Racesport.nl iedere dag met een verhaal uit de rijke historie van de Nederlandse Grand Prix. Vandaag aandacht voor de 23 TT’s inclusief 10 zeges van Valentino Rossi waaronder een arsenaal aan bijzondere wedstrijden.
Het is TT week, maar dit jaar helaas geen actuele verhalen. Dus moeten we het doen met de vele bijzondere momenten en races uit het verleden van de Grand Prix van Nederland op het TT Circuit Assen. Er zijn zo veel verhalen, eigenlijk veel te veel om te kiezen, maar we hebben geprobeerd om voor deze week een leuke mix te maken tussen bekende en minder bekende verhalen. Vandaag aandacht voor iemand die iedereen kent; Valentino Rossi.
Valentino Rossi zou dit jaar voor de 25e keer een race tijdens de TT gaan rijden. De kenners zullen denken; het wordt toch zijn 24e TT in zijn 25e GP-seizoen? Dat klopt! In 2010 reed Rossi de TT niet vanwege een blessure. Echter reed hij in 1995 wel een EK 125cc race tijdens de TT van Assen. In al die jaren heeft Rossi heel wat meegemaakt; van prachtige momenten naar tragedies tot uitzonderlijke prestaties.
Ongelukkige eerste kennismakingen met het TT Circuit Assen
Valentino Rossi rekent het TT Circuit Assen tot zijn favoriete circuits. En niet onterecht, want maar liefst tien keer wist de Italiaan de Grand Prix van Nederland te winnen en in totaal stond hij dertien keer op het podium. Echter waren de eerste kennismakingen van Rossi met Assen minder positief. Rossi’s eerste TT was in 1995. Toen reed de 16-jarige Valentino nog niet in het WK, maar in het EK 125cc. Vrijdagavond werd deze wedstrijd verreden. Ondergetekende stond met zijn vader en familie te kijken op de Veenslang. We waren in goed gezelschap, want 30 meter verderop stond Graziano Rossi; de vader van en zelf TT winnaar van de 250cc wedstrijd in 1979. Op dat moment was ik 9 jaar en kreeg van mijn vader te horen wie Graziano Rossi was. Ik vroeg om een handtekening en dat was geen probleem. Op dat moment was zoon Valentino in de race voor een podiumplaats. Even later komt Valentino niet meer door. Wij horen via de speaker dat hij gevallen, maar “OK’ is. Vader Graziano gaat op scooter terug naar de paddock en de familie Rossi keert zonder resultaat huiswaarts. In 1996 rijdt Rossi in de Grand Prix. Na een sterke opmars in de eerste ronden van de 125cc wedstrijd crasht hij vanuit de kopgroep in de GT-bocht. Opnieuw een DNF in Assen.
Successen volgen al snel
In 1997 domineert de 18-jarige Rossi de 125cc en wordt dan ook afgetekend wereldkampioen. Ook wint hij zijn eerste TT. En hoe! Rossi kan het zich zelfs permitteren om zich regelmatig terug te laten zakken in de kopgroep. Hij gaat als vierde de laatste ronde in, maar wint alsnog. Gekleed als Superman staat hij even later op de hoogte trede van het podium. Een jaar later rijdt Rossi in 250cc. Het lijkt een spannend gevecht te worden om de winst met Aprilia merkgenoten Tetsuya Harada en Loris Capirossi, maar beide heren vallen uit met technische problemen. Rossi heeft daardoor een ‘makkie’ en behaalt zijn tweede TT-zege. In 1999 pakt Rossi de 250cc wereldtitel, maar verliest in Assen van een getergde Capirossi. Zijn landgenoot moest een race eerder laten schieten vanwege een schorsing opgelopen bij een onbesuisde actie na de start van de GP van Mugello. Rossi pakt in de laatste ronde de leiding, maar wordt in de GT-bocht verschalkt door zijn ervaren landgenoot en wordt tweede.
Geen winst in de 500cc klasse
Rossi’s eerste TT in de koningsklasse werd een bijzondere race verreden over twee delen, waarbij onze landgenoot Jurgen van den Goorbergh zelfs nog even aan de leiding reed. Rossi en Van den Goorbergh komen in het tweede deel praktisch gelijk over de finish. De tijden van de twee delen werden bij elkaar opgeteld. De Italiaan wordt overall zesde en de Nederlander negende. 2001 was het laatste jaar van de 500cc klasse. Rossi heeft het aan de stok met rivaal Max Biaggi. Het lijkt een strijd te gaan worden tot in de laatste ronde, maar daar komt het niet van. Kort voor het einde komt er regen en de race wordt afgeblazen. Biaggi reed aan de leiding en wint. Een teleurgestelde Rossi eindigt als tweede.
TT zeges met Honda en Yamaha
In 2002 is de MotoGP een combinatie tussen viertakt en tweetakt motoren. Alexander Barros kan Rossi knap partij geven op zijn tweetakt 500cc Honda, maar in de slotfase is Rossi met zijn viertakt Honda de sterkste en wint zo zijn eerste TT in de koningsklasse. In 2003 is het kleddernat en finisht Rossi als derde achter winnaar Sete Gibernau en Biaggi. Een jaar later zit Rossi niet meer op een Honda, maar op een Yamaha. Tijdens deze TT heeft hij één van de befaamde gevechten met Gibernau. Het gevecht is zo hevig, dat het voorspatbord van Gibernau aan flarden wordt gereden in de laatste ronde. Rossi is de brutaalste en de slimste, en wint zo zijn eerste TT op de Yamaha. In 2005 is Rossi opnieuw het sterkste. Het betekent op dat moment zijn vijfde overwinning op rij in het GP-seizoen. Marco Melandri kan Rossi lang partij geven, maar moet in de slotfase een aantal seconden toegeven. Het was tevens de laatste TT op ‘the old track’ met de oude Noordlus, iets wat Rossi tegenwoordig nog vaak aanhaalt in zijn persconferenties op Assen.
Unieke prestaties
Tijdens de TT van 2006 was Rossi achtste, maar hij werd onder luid applaus binnengehaald na afloop van de race. Waarom? In FP1 komt de Italiaan hard ten val in de Ramshoek en breekt een botje in zijn rechterhand. In de kwalificatie kon hij maar een paar ronden maken en zet de laatste tijd. In de race laat Rossi een kunststukje zien, door vanaf de laatste startpositie met een gebroken hand naar een achtste plaats te rijden. Maar de TT van 2007 is misschien wel het grootste huzarenstukje van Rossi in Assen. Na een kwalificatie in de regen moest Rossi vanaf de elfde startpositie vertrekken. Van buiten de top-tien komt “The Doctor” als een raket naar voren en vindt de aansluiting bij leider Casey Stoner op de Ducati. In de slotfase slaat Rossi definitief toe en wint op magistrale wijze zijn vierde MotoGP race in Assen.
100e zege in Assen en magere jaren
In 2008 zijn de kansen op een overwinning snel bekeken voor Rossi. In de eerste ronde glijdt de Italiaan onderuit in de Strubben en neemt Randy de Puniet mee in zijn crash. Hij stapt nog wel weer op en wordt elfde. Een jaar komt hij erg sterk terug en staat er geen maat op Rossi. Hij wint voor de zevende keer in Assen en zijn 100e Grand Prix zege in totaal! In 2010 is Rossi niet van de partij, nadat hij zijn been heeft gebroken bij een crash op Mugello. Vervolgens zien we Rossi twee edities op een Ducati. Net als op vele andere banen wil het in het rood niet lukken. In 2011 wordt hij vierde en jaar later strijdt hij voor plaats zes, wanneer hij bandenproblemen krijgt en terugvalt.
Eerste zege na Yamaha comeback
In 2013 keert Rossi terug bij Yamaha. In de eerste zes races van het seizoen is er nog geen zege voor de Italiaan, maar daar komt in Assen verandering in. Rossi klopt de Honda’s van Dani Pedrosa en Marc Marquez, terwijl Jorge Lorenzo een wereldrace rijdt nadat hij een gebroken sleutelbeen opliep in de trainingen. Het betekent voor Rossi zijn eerste overwinning sinds oktober 2010 toen hij won in Maleisië. 2014 wordt een knotsgekke race met wisselende weersomstandigheden en motorwissels. Rossi kiest in eerste instantie voor slicks, maar besluit na de opwarmronde naar binnen te gaan en te wisselen van motor. Later wordt er opnieuw gewisseld door de rijders. Rossi weet in alle hectiek zijn Yamaha als vijfde naar de finish te brengen. In 2015 staat hij weer op de hoogste trede van het podium na het legendarische duel met Marquez. In de GT-bocht doet Marquez nog een ultieme poging. De twee raken elkaar en Rossi gaat via de grindbak als eerste naar de eindstreep. Het zou het begin zijn van een onrustige periode tussen de twee kampioenen.
Voorlopig zijn laatste GP-zege in Assen
In 2016 volgt opnieuw een knotsgekke race met even bijzondere winnaar; Jack Miller. En Rossi? Hij rijdt aan de leiding, maar gaat onderuit in de Zuidlus van het circuit. In 2017 maakt Rossi zijn fans in Assen nog één keer uitzinnig. Tijdens de race begint het regelmatig wat te regenen. Rossi en Danilo Petrucci blijven uiteindelijk over voor de winst. Rossi houdt zijn landgenoot achter zich en wint zijn 10e (!) TT van Assen. Het is trouwens ook de laatste zege van Rossi tot nu toe uit zijn geweldige carrière. Zal dat zo blijven of komt daar in de komende periode nog verandering in? In 2018 maakt Rossi ook deel uit van de spannendste MotoGP race in Assen en misschien wel één van de mooiste races ooit. In een gigantische kopgroep wordt er zoals in een Moto3 race met elkaar gestreden om de overwinning. Rossi wordt vijfde. Vorig jaar kwam Rossi ten val samen met Takaaki Nakagami in de Stekkenwal, toen hij rond de tiende positie reed. Het betekende slechts zijn tweede DNF in Assen. De andere was in 2016. Dit is niet einde wat Rossi verdiend na al zijn fantastische races op Assen. Komt er in 2021, of misschien wel nog wel een jaar later, een passend einde aan de TT carrière van Rossi? Laten we het hopen!
Woensdag 23-06-2020 de volgende Racesort.nl TT Special met daarin onverwachts Nederlands succes tijdens de TT Assen.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App