Racesport.nl TT Special: Ontknopingen in de Geert Timmer bocht

955
Het beslissende moment van de TT in 2015 tussen Valentino Rossi en Marc Marquez | Foto©: Henk Keulemans

Tijdens de TT week komt Racesport.nl iedere dag met een verhaal uit de rijke historie van de Nederlandse Grand Prix. Vandaag een verhaal over een serie bijzondere ontknopingen in de beroemde Geert Timmer bocht.

Het is TT week, maar dit jaar helaas geen actuele verhalen. Dus moeten we het doen met de vele bijzondere momenten en races uit het verleden van de Grand Prix van Nederland op het TT Circuit Assen. Er zijn zo veel verhalen, eigenlijk veel te veel om te kiezen, maar we hebben geprobeerd om voor deze week een leuke mix te maken tussen bekende en minder bekende verhalen.




Vandaag een verhaal over een bocht die over de hele wereld bekend is; de Geert Timmer bocht, afgekort GT-bocht. Deze chicane heeft ervoor gezorgd dat er aan vele TT races op een bijzondere of sensationele manier een einde kwam.

De voorganger van de Geert Timmer bocht
De eerste TT was al in 1925, maar toen was de Geert Timmer bocht er nog niet. Voordat de chicane werd aangelegd was de naam van de laatste bocht; de “Kniebocht”, een snelle knik naar rechts. Deze Kniebocht zou voor een Nederlandse TT overwinning zorgen in 1968. In de 50cc rijdt Paul Lodewijkx achter wereldkampioen Hans Georg Anscheidt. De Nederlander komt op zijn Jamathi (Nederlands merk) sneller uit de Kniebocht en passeert de Duitser op het rechte stuk, waardoor Lodewijkx zich TT winnaar mag benoemen. In 1976 wordt de snelle Kniebocht vervangen door een chicane. De bocht wordt ontworpen door Geert Timmer, de vader van “Mister TT” Jaap Timmer. Geert Timmer heeft in 1926 zelf de TT gewonnen en heeft lang deel uitgemaakt van het TT bestuur. In 1978 komt Geert Timmer te overlijden en sinds 1982 draag de chicane de naam Geert Timmer bocht.

Grote namen tellen niet in de Geert Timmer bocht
In 1984 gaat de wereldtitel 500cc in eerste instantie tussen Freddie Spencer op Honda en Eddie Lawson op Yamaha. Spencer rijdt met een revolutionaire viercilinder Honda, maar valt daarbij regelmatig uit met technische problemen. Zo ook in Assen. Daarom wordt gedurende het seizoen Randy Mamola, die pas na twee races een zitje heeft, de troef van Honda. Mamola moet in Assen ervoor zorgen dat hij voor concurrent Lawson finisht. Raymond Roche zorgde tijdens het seizoen al vaker voor een verrassing op zijn semi-fabrieks Honda en ook in Assen is hij snel. In deze tijd waren stalorders nog aan de orde van de dag. In de laatste ronde lijkt alles op rolletjes te gaan. Mamola heeft merkgenoot Roche als buffer tussen hemzelf en Lawson. Maar Roche ruikt zijn kans en doet een gewaagde inhaalactie in de Geert Timmer bocht. De Fransman kan zijn lijn niet houden, waardoor Mamola de kans krijgt om terug te komen. Het scheelt maar weinig of ze crashen beiden, waardoor Lawson de lachende derde zou zijn. Het vingertje van Mamola naar Roche wanneer hij over start en finish jaagt zegt genoeg; hier had de Amerikaan niet op gerekend. Een jaar later was er een bijzondere ontknoping in de 80cc. Op een nat Assen is wereldkampioen Stefan Dorflinger het snelste, maar de Oostenrijker Gerd Kafka kan als enige in de buurt blijven. In de voorlaatste ronde komt Dorflinger al even buiten de baan in de Strubben, als hij een achterblijver wil inhalen. In de laatste ronde passeert hij Kafka opnieuw en lijkt hij alsnog de overwinning te pakken, tot de Geert Timmer bocht. Dorflinger remt zijn Krauser onderuit bij het insturen. Kafka profiteert en wint zijn enige GP uit zijn carrière. De twee hadden zo’n grote voorsprong opgebouwd dat Dorflinger zijn motor nog weer kan oppakken en alsnog tweede wordt.

Vanuit een kansloze situatie TT winnaar worden
In 1988 strijden Sito Pons en Dominique Sarron voor de overwinning in de 250cc. Na veel positiewisselingen wordt het duidelijk dat de beslissing zal vallen in de laatste Geert Timmer bocht. Zo’n tien seconden daarachter vechten Juan Garriga en Jacques Cornu voor de laatste podiumplaats; zo lijkt het! Pons komt als eerste op de slotchicane af en kiest volledig de binnenkant. Sarron kiest niet voor de buitenkant, waar meer ruimte is, maar voor een piepklein gat dat Pons aan de binnenzijde laat. De twee rijden tegen elkaar, zie ook onderstaande foto van Henk Keulemans. Je zou op deze foto bijna niet geloven dat het om het aanremmen voor de GT-bocht gaat, maar het is wel zo. De twee remmen beiden veel te laat. Sarron schiet rechtdoor en Pons kan niet insturen. De twee komen beiden ten val. Vervolgens weet Garriga voor Cornu te blijven. Wanneer Garriga over de finish komt weet hij in eerste instantie niet zeker dat hij de TT gewonnen heeft. Hij zag wel dat er wat gebeurd was in de Geert Timmer bocht, maar wist niet exact wie en hoe. Voor Sarron is de race voorbij en Pons, de latere wereldkampioen, wordt nog zesde. In 1991 laat Wayne Rainey een TT overwinning liggen in de Geert Timmer bocht. Na een sterke laatste ronde heeft hij rivaal Kevin Schwantz van zich afgeschud, maar verremt hij zich voor de beslissende chicane. Schwantz profiteert en wint. Meer over de gevechten tussen Rainey en Schwantz zijn te lezen in onze TT Special van maandag.

Dominique Sarron (4) en Sito Pons (3) gaan in 1988 schouder aan schouder op de laatste Geert Timmer bocht af in de 250cc wedstrijd. Het loopt dan ook niet goed af voor beide rijders. | Foto©: Henk Keulemans

Edwards laat zijn kans op een MotoGP zege liggen
De MotoGP race van 2006 wordt een gevecht tussen twee Amerikanen; Nicky Hayden en Colin Edwards. Valentino Rossi is tijdens de trainingen geblesseerd geraakt en kan daarom geen rol van betekenis spelen voor de overwinning. De twee landgenoten zitten in de slotfase nog bij elkaar. In de voorlaatste ronde lijkt de race beslist te zijn. Edwards maakt een remfout bij de Ruskenhoek en verliest veel tijd. Maar Edwards geeft niet op en rijdt weer naar Hayden toe. Voor de Ramshoek herovert Edwards de leiding. De twee gaan naast elkaar op de Geert Timmer bocht af. Hayden kan de bocht aan de buitenkant niet halen en gaat door de grindbak. Edwards ziet dat niet en gaat vol door de laatste chicane, waarbij hij van zijn Yamaha wordt geslingerd. Hayden wint daardoor de race. Nooit zou Edwards dichter bij een MotoGP zege komen als in 2006 op Assen. Twee jaar later volgde wel een bijzonder moment. Hayden rijdt in de laatste ronde op een derde plaats, wanneer hij in het laatste deel zonder brandstof komt te zitten. Hayden rolt naar de finish en wie profiteert er ditmaal? Edwards pakt de derde plaats over van Hayden.

Colin Edwards (5) crasht met de finish in zicht en Nicky Hayden (69) gaat via de grindbak richting zijn enige TT zege | Foto©: Henk Keulemans

Rossi vs. Marquez
Het Geert Timmer bocht moment tussen Valentino Rossi en Marc Marquez in 2015 (zie kopfoto artikel) ligt bij veel motorsportfans nog fris in het geheugen. Het duel zou het begin zijn van een rumoerige en veel besproken periode tussen de twee kemphanen. De twee nemen afstand van de rest van het veld. Drie ronden voor het einde neemt Rossi de leiding opnieuw over. In de voorlaatste ronde rijdt Rossi zijn snelste ronde uit de race en het lijkt de beslissing te zijn. Maar dat is niet het geval, Marquez bijt zich vast en rijdt in de slotronde naar Rossi toe. Bij het aanremmen voor de Geert Timmer bocht doet Marquez een ultieme poging. Er is contact en Rossi gaat door de grindbak op weg naar zijn op dat moment negende TT zege. In de persconferentie na afloop vallen de eerste ‘woorden’ tussen Marquez en Rossi.

Oranje momenten in de Geert Timmer bocht
Wilco Zeelenberg en Loek Bodelier pakten mede door een sterke laatste Geert Timmer bocht een podiumplaats in 1994, maar daar hebben we gisteren ook al uitgebreid bij stilgestaan in onze TT Special. Zeelenberg is vaker betrokken geweest bij spectaculaire ontknopingen in de slotchicane van een race tijdens de TT. In 1992 maakt Zeelenberg deel uit van Suzuki fabrieksteam in de 250cc klasse. Na een flinke crash in Catalunya begint de “Zeel” geblesseerd aan de TT. Op dat moment is de tiende plaats nog goed voor het laatste punt. Dit vecht de gehavende Zeelenberg uit met de gebroeders Van den Goorbergh. Patrick valt uit met technische problemen. Broertje Jurgen komt voor Zeelenberg af op de laatste Geert Timmer bocht. De Suzuki-coureur doet nog ultieme poging aan de binnenzijde, waarbij hij de knie van Jurgen van den Goorbergh raakt. Van den Goorbergh blijft zitten en pakt het laatste punt met zijn privéfiets. En Zeelenberg gaat als crosser door de grindbak en wordt elfde. Ook zou de Geert Timmer bocht Zeelenberg weinig geluk brengen in 1996. De Thunderbikes (600cc) was op dat moment een vaste bijklasse van de Grand Prix. Zeelenberg gaat als tweede achter William Costes op de laatste chicane af. Zeelenberg doet opnieuw een poging, deze keer voor de overwinning. De rijders raken elkaar en gaan beiden wijd. Zeelenberg valt terug naar plaats vier. Jeffrey de Vries profiteert vanaf plaats drie optimaal door de Thunderbikes wedstrijd tijdens de TT van 1996 te winnen.

Morgen volgt een nieuwe Racesport.nl TT Special met dan een aantal bijzondere TT winnaars in de hoofdrol.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App