Normaalgesproken zou deze week voor de Nederlandse wegrace liefhebbers in het teken staan van de Dutch TT. Vanwege de uitbraak van het coronavirus kan het evenement helaas niet doorgaan. Om toch een beetje de TT-sfeer te proeven plaatst de Racesport.nl redactie dagelijks een aantal TT Specials. In één van deze dagelijkse specials, genaamd ‘Hoe is het met?’ stellen we zeven voormalige Nederlandse TT-winnaars of deelnemers een aantal (dezelfde) vragen. In deze editie: Wilco Zeelenberg.
In de rubriek ‘Hoe is het met?’ stellen we zeven voormalige TT-winnaars of deelnemers een aantal vragen over hun wegrace carrière, hun hoogte en dieptepunten als coureur, het aantal TT-starts, hun leukste TT-ervaring en hun leven na het beëindigen van hun wegrace carrière.
Waar zijn ze gebleven, onze Nederlandse TT-helden van weleer. Vandaag is het de beurt aan: Wilco Zeelenberg.
Wie is Wilco Zeelenberg?
- Naam: Wilco Zeelenberg
- Bijnaam: de Zeel
- Geboren op: 19-08-1966
- Woonplaats: Bleiswijk
- Huidige beroep: teammanager Petronas Yamaha SRT
- Start wegrace carrière: 1984
- Actief geweest in: WK 80cc, 125cc, 250cc en Supersport 600
- Aantal Dutch TT starts: 11
- Hoogtepunt: 27-05-1990 Nurnburgring
- Dieptepunt: al mijn valpartijen
- Favoriete circuit: oude Assen
- Einde wegrace carrière: 2000
- Facebook: ZeelenbergRacing
- Twitter: Wilco Zeelenberg
- Instagram: Wilco Zeelenberg
Allereerst de belangrijkste vraag in deze bijzondere tijd, hoe staat het met jouw gezondheid en de mensen in jouw omgeving?
Iedereen is gezond, geen directe corona problemen in mijn omgeving.
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Mijn vader heeft me op een crosser gezet toen ik 4 was, daarnaast ging ik al op vroege leeftijd mee naar de TT en werd daardoor aangestoken met het racevirus.
Het is de week van de Dutch TT, de negentigste editie die vanwege de uitbraak van het coronavirus niet door kan gaan. Je hebt 11keer aan de start gestaan. Hoe heb je deze races voor jezelf beleefd?
Die wedstrijden vergeet je je hele leven niet, het is een eer om voor eigen publiek je lieveling sport te mogen bedrijven.
Wat is je beste klassering tijdens de Dutch TT, in welk jaar en in welke klasse?
Drie keer derde. In 1990 1991 en 1994, alle drie keren in de 250cc klasse.
Welke editie van de Dutch TT is je het meest bijgebleven?
Dat was in 1991, toen reed ik het sterkst maar wist ik niet te winnen.
Wat is je leukste ervaring tijdens de Dutch TT ten tijde dat jezelf aan de start stond?
Alle rondjes dat ik op kop heb gelegen, die programmaboekjes vergeet je nooit meer.
Bezoek je, nu jezelf niet meer actief bent als coureur, nog jaarlijks of regelmatig de Dutch TT?
Elk jaar vanwege mijn werk!
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Een schat aan ervaring en heel veel mensenkennis!
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Ik ben als manager actief gebleven in de motorsport.
Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?
Allebei mijn zonen racen en ik ben actief in het Petronas Yamaha Racing Team, het MotoGP team met Franco Morbidelli en Fabio Quartararo.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, en dan met name het MotoGP wereldkampioenschap?
Het word een kort seizoen, maar ik verwacht wel spektakel.
Als laatste vraag, wat is je leukste, meest vreemde of meest bijzondere TT-anekdote of ervaring naast de wedstrijd & trainingen?
Ik heb als jongetje van een jaar of 13/14 wel eens ergens illegaal een paddock kaart weten te scoren om in het rennerskwartier te komen en handtekeningen van de rijders te scoren. Maar dat werd geen succes, we werden gesnapt en voor ik het wist zat ik op racecontrol met 5 schreeuwende Drenten voor mijn neus.
Racesport.nl TT Special zondag 28 juni 2020: Hoe is het nu met Egbert Streuer?
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App