Normaalgesproken zou deze week voor de Nederlandse wegrace liefhebbers in het teken staan van de Dutch TT. Vanwege de uitbraak van het coronavirus kan het evenement helaas niet doorgaan. Om toch een beetje de TT-sfeer te proeven plaatst de Racesport.nl redactie dagelijks een aantal TT Specials. In één van deze dagelijkse specials, genaamd ‘Hoe is het nu met?’ stellen we zeven voormalige Nederlandse TT-winnaars of deelnemers een aantal (dezelfde) vragen. In deze editie: Wil Hartog.
In de rubriek ‘Hoe is het met?’ stellen we zeven voormalige TT-winnaars of deelnemers een aantal vragen over hun wegrace carrière, hun hoogte en dieptepunten als coureur, het aantal TT-starts, hun leukste TT-ervaring en hun leven na het beëindigen van hun wegrace carrière.
Waar zijn ze gebleven, onze Nederlandse TT-helden van weleer. Vandaag is het de beurt aan: Wil Hartog?
Wie is Wil Hartog?
- Naam: Wil Hartog
- Bijnaam: de Witte Reus
- Geboren op: 28-05-1948
- Woonplaats: Abbekerk
- Huidige beroep: Grasdroger
- Start wegrace carrière: 1967
- Actief geweest in: 125 cc, 250cc, 350cc, 500cc, 750cc
- Aantal Dutch TT starts: 10
- Hoogtepunt: winnen van de 500cc race tijdens de Dutch TT
- Dieptepunt: 1968, het verongelukken van mijn maatje, vriend en collega coureur Jaap Mooien in Oostenrijk
- Favoriete circuit: TT Circuit Assen, Donington Park
- Einde wegrace carrière: 1981 Hockenheim
- Facebook: –
- Twitter: –
- Instagram: –
Allereerst de belangrijkste vraag in deze bijzondere tijd, hoe staat het met jouw gezondheid en de mensen in jouw omgeving?
Iedereen is gelukkig gezond, niemand is besmet geraakt met het coronavirus. Wij zijn mensen van het platteland, we hebben als bedrijf ook gewoon door kunnen werken en niemand is ziek geweest. We werken hard, maar we leven gezond en eten veel gezonde dingen uit onze eigen moestuin.
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Dat is een proces, maar het belangrijkste is wel dat in 1964 door een medewerker van de grasdrogerij gevraagd werd om mee te gaan naar de TT, tussen hem en zijn verloofde in op de motor. Ik had daarvoor nog nooit een race gezien, maar ik was wel meteen verkocht. Toen ik 18 werd heb ik meteen een motor gekocht en ben ik gaan racen.
Het is de week van de Dutch TT, de negentigste editie die vanwege de uitbraak van het coronavirus niet door kan gaan. Je hebt 10 keer aan de start gestaan. Hoe heb je deze races voor jezelf beleefd?
Het mooiste en spannendste evenement van het jaar.
Wat is je beste klassering tijdens de Dutch TT, in welk jaar en in welke klasse?
De overwinning in 1977 in de 500cc klasse.
Welke editie van de Dutch TT is je het meest bijgebleven?
Dat is vanzelfsprekend de overwinning in 1977, een onvergetelijk moment.
Wat is je leukste ervaring tijdens de Dutch TT ten tijde dat jezelf aan de start stond?
Winst in 1977.
Bezoek je, nu jezelf niet meer actief bent als coureur, nog jaarlijks of regelmatig de Dutch TT?
Ja, elk jaar naar de TT. Dat is vaste prik.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Naamsbekendheid, dit heeft heel veel positieve invloed gehad op grasdrogerij. Het heeft ons enorm geholpen om het bedrijf verder uit te bouwen tot het bedrijf dat er nu staat en waar we nog elke dag met heel veel plezier werken.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Ik was altijd al grasdroger, ook tijdens mijn carrière – in het weekend racen en op zondagavond zo snel als mogelijk weer terug naar huis om op maandag weer aan het werk te kunnen. Na mijn carrière zijn we gewoon weer volle bak aan het werk gegaan en hebben we het bedrijf verder uitgebouwd.
Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?
Nee, ik ben enkel nog toeschouwer. Ik bezoek elk jaar nog twee races, de TT en de Grand Prix in Thailand. De laatste omdat mijn huidige vrouw daar vandaan komt en dat ook een beetje een thuis Grand Prix is voor ons.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, en dan met name het MotoGP wereldkampioenschap?
Het is enorm spannend, nog steeds vol met adrenaline als ik er naar kijk. Ondanks dat ik weet dat het niet anders kan ben ik wel van mening dat het commerciële gehalte wel heel erg hoog is geworden en dat dit de gezelligheid wel enigszins heeft verdrongen.
Als laatste vraag, wat is je leukste, meest vreemde of meest bijzondere TT-anekdote of ervaring naast de wedstrijd & trainingen?
Toen ik de TT won, dat was uiteraard een heel bijzonder moment. Maar na afloop was er op zaterdagavond altijd nog een speciale prijsuitreiking. Voor de winnaar van de 500cc klasse was er toen een prijs van 1250 gulden. Tijdens deze prijsuitreiking werd ik verrast door spreekstalmeester Jaap Timmer. Toen ik aan de beurt was begon hij een boodschap voor te lezen. Een boodschap waarin hij vertelde dat het TT-bestuur enorm blij was met de winst van een Nederlander en unaniem besloten had om het prijzengeld voor één keer te verdubbelen. Deze legendarische woorden zijn me altijd bijgebleven, en ik ging die avond dan ook terug naar Abbekerk met maar liefst 2500 gulden. Zoiets kunnen we ons nu natuurlijk niet meer voorstellen, maar wat was ik blij en wat heb ik nog vaak aan die woorden teruggedacht.
Racesport.nl TT Special vrijdag 26 juni 2020: Hoe is het nu met Loek Bodelier?
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App