Racesport.nl TT Special: Hoe is het nu met Jaap Hoogeveen?

798
jaap-hoogeveen
Jaap Hoogeveen (76) - Dutch TT 1997 | foto© RTV Drenthe

Normaalgesproken zou deze week voor de Nederlandse wegrace liefhebbers in het teken staan van de Dutch TT. Vanwege de uitbraak van het coronavirus kan het evenement helaas niet doorgaan. Om toch een beetje de TT-sfeer te proeven plaatst de Racesport.nl redactie dagelijks een aantal TT Specials. In één van deze dagelijkse specials, genaamd ‘Hoe is het nu met?’ stellen we zeven voormalige Nederlandse TT-winnaars of deelnemers een aantal (dezelfde) vragen. In deze eerste editie: Jaap Hoogeveen.

In de rubriek ‘Hoe is het met?’ stellen we zeven voormalige TT-winnaars of deelnemers een aantal vragen over hun wegrace carrière, hun hoogte en dieptepunten als coureur, het aantal TT-starts, hun leukste TT-ervaring en hun leven na het beëindigen van hun wegrace carrière.




Waar zijn ze gebleven, onze Nederlandse TT-helden van weleer. Vandaag de eer aan voormalig 250cc coureur Jaap Hoogeveen om deze Racesport.nl TT Special te openen.

Wie is Jaap Hoogeveen?

  • Naam: Jaap Hoogeveen
  • Bijnaam: —
  • Geboren op: 22-04-1970
  • Woonplaats: Smilde
  • Huidige beroep: Diagnose & Analyse
  • Start wegrace carrière: 1993
  • Actief geweest in: ONK, EK, IDM
  • Aantal Dutch TT starts: 2
  • Hoogtepunt: 8e plaats EK Assen
  • Dieptepunt: Crash in Zolder kostte mij het kampioenschap
  • Favoriete circuit: Spa-Francorchamps, Brands Hatch, oude circuit Assen
  • Einde wegrace carrière: 2004
  • Facebook: –
  • Twitter: –
  • Instagram: –

Allereerst de belangrijkste vraag in deze bijzondere tijd, hoe staat het met jouw gezondheid en de mensen in jouw omgeving?

Gelukkig allemaal gezond!

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegrace sport?

Mijn broer Bert heeft des tijds het veld voor mij geruimd, want van huis uit waren ze er niet blij mee. Dus toen ik aankondigde dit ook te gaan doen was er weinig strijd plus dat ik al op een leeftijd was dat dat ook niet meer uit maakte.

Het is de week van de Dutch TT, de negentigste editie die vanwege de uitbraak van het coronavirus niet door kan gaan. Je hebt 2 keer aan de start gestaan. Hoe heb je deze races voor jezelf beleefd?

Machtig mooi!! Het enige wat mij wel overviel was de media-aandacht, daar moest ik wel erg aan wennen. De tweede TT ging dan ook een stuk makkelijker om dat je wist wat er ging gebeuren.

Wat is je beste klassering tijdens de Dutch TT, in welk jaar en in welke klasse?

In 1996 was ik 18e en in 1997 17e..

Welke editie van de Dutch TT is je het meest bijgebleven?

Dat was ongetwijfeld 1997. Mijn broer Bert woonde toen al in Nieuw-Zeeland en is destijds speciaal voor de TT overgekomen. De hele familie was dus aanwezig en dat maakte het wel speciaal.

Wat is je leukste ervaring tijdens de Dutch TT ten tijde dat jezelf aan de start stond?

Eerlijk gezegd kan ik daar geen goed antwoord op geven. Voor mij is de TT gewoon de mooiste week van het jaar! En ik denk van dat ik toen aan de start stond dat het publiek de grootste indruk op mij gemaakt heeft.

Bezoek je, nu jezelf niet meer actief bent als coureur, nog jaarlijks of regelmatig de Dutch TT

Ik heb nog nooit een TT gemist, tenzij ik ergens op een ander circuit werkzaamheden had. En helaas dit jaar dan ook geen TT…

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Vooral de mensen die je leert kennen in de loop van de jaren en dat je een passie deelt die ook alleen maar die mensen volledig kunnen begrijpen.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Eigen autobedrijf gestart, gespecialiseerd in Saab.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, gelukkig wel!

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, en dan met name het MotoGP wereldkampioenschap?

Ik vind vooral de laatste technische wijzigingen een goede zaak zodat je meer “close racing” hebt. Wel zou het beter zijn om budget plafonds verplicht te maken zodat het voor iedereen toegankelijk blijft.

Als laatste vraag, wat is je leukste, meest vreemde of meest bijzondere TT-anekdote of ervaring naast de wedstrijd & trainingen?

Je moest je toen ook kwalificeren voor de wedstrijd en ik werd dat jaar gesponsord door een merk waarmee ik niet makkelijk goede tijden kon rijden. In de eerste kwalificatie ging in de Strubben onderuit omdat ik teveel van de voorband vroeg en niet het gevoel had dat ik hard ging. Ik kon ook niet binnen de limiet van de tijd komen die ik moest rijden om mee te kunnen doen. Daar was ik zo flauw van dat ik naar huis ben gereden (klinkt ver maar dat is voor mij slechts 10 minuten rijden…..). Daar had ik in de werkplaats nog een set oude Dunlop banden liggen, ben daar toen mee naar de Dunlop service op het TT Circuit gereden en heb gevraagd of ze die wilden monteren. De desbetreffende Dunlop specialist verzekerde mij dat het niet mogelijk was en vond ook dat mijn banden niet goed genoeg waren voor een kwalificatiesessie.

Toch na (zeer) veel aan dringen en hem verzekerd te hebben dat dit voor mij de goede keus was en hij een ‘cold Dutch beer’ van mij kreeg ging hij overstag…! In de tweede kwalificatie alles op alles gezet en ik had mij gekwalificeerd!! Bam! ‘s avonds de goedwillende Dunlop man een biertje gebracht en er samen hartelijk om gelachen!

jaap-hoogeveen
Team Jaap Hoogeveen – Dutch TT 1997 (Jaap Hoogeveen (r) samen met zijn broers en tevens monteurs) | foto© eigen foto

Racesport.nl TT Special maandag 22 juni 2020: Hoe is het nu met Hugo van den Berg?



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App