Normaalgesproken zou deze week voor de Nederlandse wegrace liefhebbers in het teken staan van de Dutch TT. Vanwege de uitbraak van het coronavirus kan het evenement helaas niet doorgaan. Om toch een beetje de TT-sfeer te proeven plaatst de Racesport.nl redactie dagelijks een aantal TT Specials. In één van deze dagelijkse specials, genaamd ‘Hoe is het met?’ stellen we zeven voormalige Nederlandse TT-winnaars of deelnemers een aantal (dezelfde) vragen. In deze editie: Hans Spaan.
In de rubriek ‘Hoe is het met?’ stellen we zeven voormalige TT-winnaars of deelnemers een aantal vragen over hun wegrace carrière, hun hoogte en dieptepunten als coureur, het aantal TT-starts, hun leukste TT-ervaring en hun leven na het beëindigen van hun wegrace carrière.
Waar zijn ze gebleven, onze Nederlandse TT-helden van weleer. Vandaag is het de beurt aan: Hans Spaan.
Wie is Hans Spaan?
- Naam: Hans Spaan
- Bijnaam: –
- Geboren op: 24-12-58
- Woonplaats: Castricum
- Huidige beroep: Constructeur
- Start wegrace carrière: 1975
- Actief geweest in: 50, 80, 125 cc
- Aantal Dutch TT starts: 13x
- Hoogtepunt: Het winnen van de 125cc race tijdens de Dutch TT in 1989
- Dieptepunt: Niet starten tijdens de TT in1981 niet gestart, dit vanwege een ongeval in Zandvoort net voor de TT (zicht 1 oog weg en evenwichtsstoornis)
- Favoriete circuit: oude TT Circuit Assen, toen nog met banking
- Einde wegrace carrière: 1994
- Facebook: —
- Twitter: —
- Instagram: —
Allereerst de belangrijkste vraag in deze bijzondere tijd, hoe staat het met jouw gezondheid en de mensen in jouw omgeving?
Goed, niemand is besmet geraakt en we zijn allemaal gelukkig gezond gebleven.
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Door een vriend, die ook wedstrijden reed, besmet geraakt met het race virus.
Het is de week van de Dutch TT, de negentigste editie die vanwege de uitbraak van het coronavirus niet door kan gaan. Je hebt 13 keer aan de start gestaan. Hoe heb je deze races voor jezelf beleefd?
Voordeel lekker dichtbij en een mooi circuit. Het nadeel was wel steeds de extra belangstelling en de spanning die dit met zich meebracht.
Wat is je beste klassering tijdens de Dutch TT, in welk jaar en in welke klasse?
Winnaar van de 125cc race in 1989.
Welke editie van de Dutch TT is je het meest bijgebleven?
Dat is zonder twijfel de 1989 editie.
Wat is je leukste ervaring tijdens de Dutch TT ten tijde dat jezelf aan de start stond?
Winnen in eigen land en voor je thuispubliek.
Bezoek je, nu jezelf niet meer actief bent als coureur, nog jaarlijks of regelmatig de Dutch TT?
Nee.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Een mooi beroep in de techniek
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Ben technische man geweest voor diverse coureurs, waaronder wereldkampioen Haruchika Aoki en vele anderen.
Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?
Tegenwoordig niet meer, mijn grens verlegd naar motoren prepareren voor de kartsport.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, en dan met name het MotoGP wereldkampioenschap
Vind ik niet interessant meer.
Als laatste vraag, wat is je leukste, meest vreemde of meest bijzondere TT-anekdote of ervaring naast de wedstrijd & trainingen?
In 1986 bleek dat er vlak voor de start een spijker in mijn band zat. Mijn monteur zag het op de startgrid en vervolgens heeft Jaap Timmer net zo lang de boel opgehouden en de start uit weten te stellen dat we nog net een wiel konden wisselen. We wisten het te fixen, en in die race werd ik toen ondanks alles nog derde. Dit zijn dingen die je altijd bijblijven en nu in de huidige racerij niet meer zouden kunnen en denkbaar zijn.
Racesport.nl TT Special donderdag 25 juni 2020: Hoe is het nu met Wil Hartog?
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App