Dagelijks kunt u op deze website het laatste nationale- en internationale wegracenieuws volgen. Het brengen van dit voor de bezoekers gratis toegankelijke nieuws zou voor de Racesport.nl redactie echter niet mogelijk zijn zonder de steun van een groot aantal trouwe partners.
Nu de totaal vernieuwde Racesport.nl website nagenoeg klaar is zullen we wekelijks weer een trouwe Racesport.nl partner presenteren in de rubriek Racesport.nl partner van de week. Deze week: Kawasaki Nederland
Kawasaki
Het begon allemaal op een scheepswerf in 1878, met Shozo Kawasaki. Tegenwoordig is, KAWASAKI HEAVY INDUSTRIES, een grote, wereldwijde organisatie, die in vele markten actief is en altijd voorop loopt qua vooruitstrevende technologieën.
De productie van complete motorfietsen begon meer dan 50 jaar geleden. Onze allereerste motorblok werd daarbij ontworpen op basis van de technische kennis die opgedaan was bij het ontwikkelen en ontwerpen van vliegtuigmotoren.
“Motorrijders de mogelijkheid geven de high-performance machines beter te controleren en daarnaast het rijplezier te behouden is ons doel.”
We begonnen aan het produceren van motorfietsen met één vast doel voor ogen: het ontwikkelen van nieuwe technieken. In de loop der jaren hebben we daardoor een groot aantal modellen geïntroduceerd die de totale motorwereld veranderden. Tegelijkertijd maakten we legendarische motorfietsen, waarvan er nog velen in ieders geheugen gegrift staan, vooral om het (destijds) verbluffende vermogen en de ongekende snelheid. In 1996 passeerden we de grens van 10 miljoen motoren, een bewijs van ons veelzijdige aanbod en een aanmoediging om legendarische motoren te blijven ontwikkelen.
Ik heb ook een Kawasaki!
- Ruimtevaart
- Scheepsbouw
- Rolling stock
- Energiecentrales en –bedrijven
- Milieu & recycling
- Industriële machinebouw
- Infrastructuur
- Vrijetijds- en powerproducten
Kawasaki Heavy Industries, Ltd. (KHI) richt zich op het ontwikkelen en bouwen van transportsystemen voor de toekomst, waarbij we gebruikmaken van de expertise en ervaring die we in de afgelopen 100 jaar opbouwden. Onze scheepvaartindustrie is wereldleider op het vlak van steeds grotere, nog snellere schepen met steeds meer geautomatiseerde functies. We streven ernaar onze scheepsbouwexpertise altijd weer op een hoger niveau te brengen, met een zo laag mogelijk energieverbruik. Dit leidde al tot de ontwikkeling van Liquid Natural Gas (LNG) carriers, supersnelle schepen en vele andere moderne maritieme technologieën.
Door de toepassing van luchtvaarttechniek is de jetfoil, die met 45 knopen boven het water glijdt, al hedendaagse realiteit geworden. Kawasaki was de leidende partij in het consortium dat de Techno-Superliner bouwde. Dit opwindende, nieuwe vaartuig is bedoeld om een lading van zo’n 1000 ton te vervoeren met een snelheid van 50 knopen.
Kawasaki levert het rijdende deel van de beroemde Japanse Shinkansen bullet train, alsmede vele andere treinen en metro’s, zoals (bijvoorbeeld) die van New York. We ontwikkelen een nieuwe generatie Shinkansen, die een topsnelheid van 385 kilometer per uur haalt. De expertise van Kawasaki gaat daarbij veel verder dan het simpelweg ontwikkelen en bouwen van de rijtuigen. Als geïntegreerd systeem zorgen we voor het totale transportsysteem, van het laten rijden van de treinen tot aan de technische controle, veilige inspectie en veilig onderhoud.
Ook in de luchtvaart is Kawasaki, als bouwer van vliegtuigen en motoren, betrokken bij een grote hoeveelheid activiteiten. Momenteel bouwen we de door Kawasaki ontwikkelde MBB K117 helikopter en onderdelen van de enorme Boeing 777. Daarnaast is Kawasaki betrokken bij de ontwikkeling van het Supersonic Transport project, waarbij een vliegtuig op een hoogte van 60.000 tot 90.000 voet zal vliegen, met een snelheid van Mach 2,5 en 200 tot 300 passagiers aan boord. Zo gaat de technische drive van Kawasaki binnen high-speed transport verder dan de dampkring, op zoek naar de mogelijkheden die de ruimte ons biedt.
Kawasaki blijft zijn kennis in luchtvaartontwikkeling en –productie uitbreiden en versterken door de bouw van helikoptermotoren voor het Ministerie van Defensie. Ook participeren we in de gezamenlijke internationale ontwikkeling en productie van turbomotoren voor passagiersvliegtuigen als de V2500, de RB211/Trent, de PW4000 en CF34, alsmede diverse Auxiliary Power Units (APU). We verhogen onze kennisgraad verder door deelname in de ontwikkeling van kleine, milieuvriendelijke vliegtuigmotoren.
Kawasaki zette haar eerste stappen in de ruimtevaart met opdrachten voor de Japanse N-Raket, alsmede een akoestisch testcomplex en een experimentele geodetische satelliet van de NASDA, momenteel bekend als het Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA).
Vanaf de jaren negentig is Kawasaki verantwoordelijk voor de vrachtruimte, de vracht-laadsystemen (PAF) en de lanceerinstallatie van de HII Raket, later doorontwikkeld naar de HIIA Raket, waaraan we ook nog steeds meewerken.
Kawasaki heeft ook ervaring met samenwerking in grote projecten als de herbruikbare lanceringsvoertuigen voor toekomstige ruimtevaartuigen. Ook de Japanse Experimentele Module voor het Internationale Ruimtestation, het experimentele HOPE-X ruimtevluchtsysteem en het docking-mechanisme voor de Engineering Test Satellite VII, zijn werkgebieden waarin we een belangrijke rol spelen. Momenteel zijn we betrokken bij de ontwikkeling van een stratosferisch platform en bemande ruimtevluchten, met onder meer de opleiding van de astronauten.
Kawasaki bouwkundige- en constructiemechanisatie draagt bij aan de bouw van nieuwe steden, compleet met bruggen en wolkenkrabbers. De Eurotunnel tussen Engeland en Frankrijk werd gegraven door de twee tunnelboormachines van Kawasaki. We bouwden ook de afdekmachines van de Trans-Tokyo Bay Highway, met een diameter van meer dan 14 meter zijn dit de grootste ter wereld.
We zijn ook goed in het bouwen van bruggen. Een huzarenstukje was de oplevering van een toren van de Akashi Kaikyo brug in Japan, de grootste hangbrug ter wereld.
Daarnaast neemt Kawasaki haar verantwoordelijkheid op het vlak van milieu en duurzaamheid. We doen ons uiterste best om onze productiefaciliteiten zo min mogelijk invloed op de omgeving te laten hebben en ontwikkelen duurzame technieken ter bescherming van de aarde. We werken aan nieuwe, innovatieve energiebronnen die een stabiele stroom aan energie leveren, met energiebesparing en recycling als pijlers.
De Combined Cycle Power Plant (CCPP) gebruikt bijvoorbeeld -minder vervuilend- natuurlijk gas om de turbines te laten draaien, waarbij de uitlaathitte weer extra elektriciteit genereert. Kawasaki’s recyclingsysteem gebruikt energie van de afvalverbranding voor koeling en verwarming, daarnaast wordt energie uit verschillende afvalstromen hergebruikt.
Andere technieken, zoals waterbehandeling, rookgas ontzwaveling en het filteren van nitraten, blijken zeer effectief bij de bescherming van het milieu en voor het herwinnen van energie. Kawasaki volgt alle moderne technieken op de voet en is zo perfect gepositioneerd om het komende tijdperk van nieuwe energiewinning binnen te stappen.
De naam Kawasaki staat voor een technische onderneming waarvan de activiteiten variëren van enorme internationale projecten tot items die we in het dagelijks leven of recreatief gebruiken. Bij iedere stap let Kawasaki nauwgezet op de mensheid en haar leefomgeving. In de afgelopen 100 jaar legde Kawasaki zo een stevig fundament voor het technische leiderschap van vandaag de dag. We zijn klaar voor de volgende 100 jaar en verheugen ons erop in de komende eeuw wederom een leidende rol te blijven spelen in de ontwikkeling van de mensheid in het algemeen.
Meer info: www.kawasaki.nl