Racesport.nl Live Chat: Simon Crafar, voormalig Grand Prix winnaar en huidig MotoGP pitreporter

482
simon-crafar
Simon Crafar | foto© screenshot

Racesport.nl organiseert de komende tijd, een tijd waarin er vanwege de uitbraak van het coronavirus geen races zijn, regelmatig een Racesport.nl Live chat met een bekende coureur of sleutelfiguur uit de sport. Dinsdagavond 26 mei is te gast: Voormalig MotoGP & WorldSBK coureur en huidig MotoGP pitreporter Simon Crafar.

Vanaf week 14 zal er op dinsdag – en donderdagavond (20:00 uur) een Racesport.nl Live Chat te volgen zijn via deze pagina, het Racesport.nl YouTube-kanaal en het Racesport.nl Facebook-account. Tijdens deze chatsessies zullen we op kantoor vanachter de pc contact zoeken met een bekende coureur of sleutelfiguur uit de onze geliefde sport.




Gedurende deze chat zullen we de betreffende personen de nodige vragen stellen over hun voorbereidingen, doelstellingen, trainingen, de huidige situatie omtrent het coronavirus en nog veel meer. De fans kunnen deze chat niet alleen volgen maar tevens via een chat bericht (Facebook en YouTube) vragen stellen. Deze vragen zullen vervolgens door het vaste presentatie duo Iwan van der Valk en Evert Slager aan de betreffende persoon gesteld worden en zo veel als mogelijk direct tijdens de chat door de aanwezige gast (en) beantwoord worden.

Dinsdag 26 mei mei zullen we contact zoeken met Simon Crafar. De uit Nieuw-Zeeland afkomstige voormalig MotoGP & WorldSBK coureur en huidig MotoGP pitreporter tijdens de Grand Prix weekenden.

Tijdens de chat zullen we met de momenteel in Andorra wonende Nieuw- Zeelander praten over zijn eigen motorsport carrière, een bewogen en bijzondere carrière waarin hij één overwinning wist te scoren in de koningsklasse. Daarnaast zullen we met hem praten over de huidige situatie binnen de sport vanwege de uitbraak van het coronavirus, een mogelijke (her)start van het MotoGP seizoen, zijn werk als MotoGP pitreporter en natuurlijk als afsluiter……het huurauto verhaal.

Rond de klok van 20:00 uur (Nederlandse tijd) zullen we starten met deze Racesport.nl Live Chat sessie, welke te volgen is via onderstaande video, het Racesport.nl YouTube-kanaal en het Racesport.nl Facebook-account.

Simon Crafar
Crafar debuteerde in 1989 in het WK Superbike op een Honda tijdens het raceweekend in Sugo, Japan. Later dat jaar reed hij op een Yamaha zijn thuisrace op het Manfeild Autocourse. Tussen 1990 en 1993 reed hij een aantal raceweekenden op een Yamaha, Honda en Ducati. In 1993 maakte hij ook zijn debuut in de 500cc-klasse van het wereldkampioenschap wegrace op een Harris Yamaha. Tijdens de TT van Assen behaalde hij met een negende plaats zijn eerste WK punten en stapte na deze race over naar de 250cc-klasse voor het fabrieksteam van Suzuki, waarvoor hij vier keer in de punten eindigde. Na afloop van het seizoen verklaarde hij dat hij zichzelf te groot vond voor deze motorfietsen en stapte in 1994 fulltime over naar het WK Superbike op een Honda. Hoewel hij geen enkele keer op het podium stond, eindigde hij wel als vijfde in de eindstand van het kampioenschap. In 1995 stond hij op het podium op het TT Circuit Assen en het Phillip Island Grand Prix Circuit, maar ondanks deze resultaten zakte hij naar de zesde plaats in het kampioenschap. In 1996 stapte hij over naar een Kawasaki en behaalde een podiumplaats op Donington Park. In 1997 stond hij op het podium in Phillip Island (tweemaal), Donington Park, het Circuito de Albacete en Sugo (beiden tweemaal) en eindigde hij opnieuw als vijfde in de eindstand van het kampioenschap.

In 1998 keerde Crafar terug in de 500cc-klasse van het MotoGP wereldkampioenschap op een Yamaha. Na zijn eerste podiumplaats tijdens de TT van Assen behaalde hij tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië zijn enige overwinning in de koningsklasse. Met nog een podiumplaats in Australië eindigde hij zijn enige volledige seizoen in het kampioenschap als zevende. In 1999 vertrok hij na de Grand Prix van Catalunya bij het team vanwege tegenvallende resultaten, om enkel tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië terug te keren op een MuZ Weber als vervanger van Luca Cadalora. In 2000 keerde hij terug in het WK Superbike op een Honda als vervanger van Aaron Slight tijdens de eerste twee raceweekenden. Later keerde hij terug op een Kawasaki als vervanger van Gregorio Lavilla tijdens de races op de Hockenheimring. In 2002 reed hij in het British Superbike kampioenschap op een Yamaha en eindigde als achtste in het kampioenschap. Na dat seizoen nam hij afscheid als motorcoureur. (Bron: Wikipedia)



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App