Namens Racesport.nl is verslaggever Guido Fenneman dit jaar weer aanwezig bij de 2023 editie van de Isle of Man TT races. De komende twee weken zal er veel content op Racesport.nl en de bijbehorende social mediakanalen te zien zijn van het legendarische road race evenement met (video)interviews, achtergronden, speciale items en natuurlijk ook uitgebreide kwalificatie- en raceverslagen.
Het aftellen naar de 2023 Isle of Man TT is nu echt begonnen, over minder dan 48 uur is het ruim zestig kilometer lange stratencircuit volledig afgesloten en gaan de eerste motoren weer rond op de legendarische ‘Snaefell Mountain Course’.
Vorig jaar vond het evenement voor het eerst sinds 2019 weer plaats vanwege de coronapandemie en was ik er voor het eerst bij om verslag te doen van niet alleen de actie op de baan, maar ook van van alles wat er zich naast de baan afspeelt en wat er allemaal bij komt kijken om dit historische motorsportevenement te laten gebeuren.
Dat is goed bevallen dus ben ik dit jaar wederom ruim twee weken aanwezig op het Isle of Man om verslag te doen van het hele evenement. Met een door BMW Motorrad Nederland beschikbaar gestelde BMW R 1250 GS Adventure, in de naar mijn mening zeer mooie GS Trophy kleurstelling, is de reis op donderdagavond begonnen.
Bij een dergelijke reismotor hoort natuurlijk ook bijpassende motorkleding, die is geleverd door het Zweedse motorkledingmerk Halvarssons. Met een jas, broek en handschoenen was ik optimaal voorbereid aan de reis naar het Isle of Man en ik kan alvast verklappen dat deze kleding uiterst comfortabel is.
Die kleding mocht ik donderdagochtend ophalen bij Hofland Motoren in Amersfoort waar ik uitstekend geholpen ben. Daardoor kon ik alvast even ‘proefdraaien’ voordat mijn reis naar het Isle of Man ‘s avonds zou begonnen.
Met een goed bepakte R 1250 GS Adventure begon mijn reis donderdagavond vanuit de Achterhoek naar Hoek van Holland om daar met de nachtboot naar Harwich te gaan. Omdat dit bijna alleen maar snelweg was, was dit niet de meest spannende route maar omdat het behoorlijk afkoelde was ik al meteen blij met de kleding van Halvarssons die mij prima op temperatuur hield.
Na de motor goed te hebben vastgezet kon ik nog even wat werk afmaken waarna ik gauw ging slapen omdat de boot ‘s ochtends om 06:30 uur al zou aankomen in Harwich.
‘s Ochtends vroeg kon ik dus op tijd beginnen aan het tweede gedeelte van de trip richting Liverpool, waar vrijdagavond de boot naar het Isle of Man zou vertrekken. Het was behoorlijk fris maar de combinatie van de Halvarssons kleding en de handvatverwarming op de BMW was een hele prettige.
Een Engelse collega had mij een mooie route doorgestuurd omdat ik geen zin had om via de snelweg te gaan en dat was achteraf een goed plan. Met de BMW Connected Ride app kon ik de route eenvoudig op de navigatie van de R 1250 GS Adventure zetten en zo werd ik over prachtige landweggetjes gestuurd.
Met het Peak District als hoogtepunt eindigde ik uiteindelijk rond 18:30 uur in Liverpool waar de Isle of Man Steam Packet al stond te wachten. Ik was uiteraard niet de enige TT-bezoeker dus op de boot werden al gauw mooie verhalen uitgewisseld.
‘s Avonds om 22:30 uur meerde de Manannan aan in Douglas en reed ik naar dezelfde familie toe waar ik vorig jaar ook verbleef. Na een warm onthaal en en kop thee (echte Britten natuurlijk) dook ik moe maar zeer voldaan in bed na een lange maar zeer mooie dag op de motor.
Zoals gezegd begint de actie op de Mountain Course over minder dan 48 uur dus de komende anderhalve dag is het voorbereiden, accreditatie ophalen en bijpraten met de mensen die ik een jaar niet heb gezien. Echter wordt er in het zuiden van het eiland, op de Billown Course van de Southern 100, al geracet met klassieke motoren in de zogeheten Pre-TT Classic. Daar ga ik zeker nog even een kijkje nemen om alvast wat sfeer te proeven voordat maandag de echte actie begint.
Naast de topcoureurs zal ik dit jaar ook de nodige aandacht besteden aan de enige Nederlandse inbreng tijdens de Isle of Man TT dit jaar. Het Never be Clever Racing team is er dit jaar weer bij met Forest Dunn uit Engeland en Rhys Hardisty uit Wales, zij zijn actief in de Superbike, Superstock en Supersport klassen. Het Never be Clever Racing team wordt gerund door teameigenaar André van den Brink met zijn bedrijf Van den Brink Koeltechniek bv.
Voor opmerkingen, ideeën, suggesties of andere zaken: schroom niet om mij een email te sturen naar [email protected]. Ik hoor graag wat jullie als lezer willen zien en dan gaan we proberen het waar te maken. Tip: volg Racesport.nl op Instagram, daar zal ik de nodige stories plaatsen van hetgeen wat ik tegenkom op het Isle of Man.
Een uitgebreide voorbeschouwing voor de Isle of Man TT Races van 2023 wordt morgen (zondag) geplaatst.
Racesport.nl partners 2023 editie Isle of Man TT Races:
BMW Motorrad | Van den Brink Koeltechniek | Halvarssons
Handige links Isle of Man TT Races 2023
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
Live video
Live timing
Live radio