Het 2022 wegrace seizoen staat op het punt van beginnen. Alle voortekenen zijn er voor opnieuw een spannend en enerverend seizoen. Als Racesport.nl redactie kiezen we echter voor een iets andere opzet. Wat wordt er anders, wat gaan we wel en niet doen en wat is er nieuw in 2022?
Ruim 20 jaar geleden had Harry Haddering een idee, een idee waarin hij als motorsportliefhebbers iets wilde doen voor de Nederlandse wegracesport, de Nederlandse wegraceteams en de Nederlandse wegracecoureurs. Een prachtig idee dat na een aantal omzwervingen resulteerde in het ontstaan van website Racesport.nl, een best wel bijzonder iets destijds aangezien internet toen nog in de kinderschoenen stond, mobiel internet nog niet bestond en niemand ooit al gehoord had van social media.
De iets oudere bezoekers kunnen zich het ongetwijfeld nog als de dag van gisteren herinneren en het beeld van een in een rolstoel door de paddock van het TT Circuit Assen scheurende ‘Mister Racesport.nl’ nog wel voor de geest halen. Na een aantal jaren werd het Harry allemaal teveel – mede ook doordat hij door zijn eigen goedheid en enthousiasme door een aantal personen flink bij zijn ‘poot’ was genomen en financieel in zwaar weer terechtkwam – en hebben we hem er via een moeilijk, moeizaam en zwaar traject langzaam weer bovenop kunnen helpen. (Met Harry gaat het momenteel heel erg goed, hij heeft een prachtige baan bij het UWV in Groningen, heeft een relatie en hij vermaakt zich uitstekend al heeft hij wel enige afstand genomen van de sport). We hebben vervolgens het levenswerk van Harry voort mogen zetten, hetgeen heeft geleid tot wat Racesport.nl anno 2022 is geworden. Prachtig, trots maar nog steeds met in het achterhoofd dat het ooit is begonnen in Assen en we het in Staphorst hebben mogen uitbouwen tot hetgeen er nu staat.
De basis van de website is na 20 jaar echter altijd hetzelfde gebleven; het promoten van onze prachtige wegracesport. Dat dit de afgelopen jaren met horten, stoten, pieken en dalen is gegaan zal voor velen geen verrassing zijn. Momenteel gaat het goed met de site, we blijven nog steeds groeien en ik denk dat we met ruim 7 miljoen bezoeken per jaar, met ruim 1,5 miljoen mensen die de website jaarlijks bezoeken niets anders dan trots mogen zijn dat dit mogelijk is in een relatief klein motorsport land als Nederland.
Maar dit alles heeft ook een keerzijde, dit alles kost heel veel energie en inzet. Als eindverantwoordelijke, eigenaar van de website heb ik dit de afgelopen 20 seizoenen altijd met heel veel plezier, inzet en passie mogen doen, was ik in de gelegenheid en gelukkige omstandigheid om de tijd en energie vrij te kunnen maken om elke dag maar weer – zeven dagen in de week, 365 dagen en 52 weken per jaar – achter de pc te kruipen om jullie op de hoogte te houden van het laatste motorsport nieuws. Natuurlijk heb ik dit niet allemaal alleen hoeven en kunnen doen, vele vrijwilligers, vele freelancers hebben hier hun steentje aan bijgedragen en dragen hier nog steeds hun steentje aan bij.
De afgelopen paar seizoenen heb ik persoonlijk echter wel gemerkt dat deze inzet ook zijn tol gaat eisen en dat dit niet tot in lengte van dagen vol is te houden. De afgelopen winterperiodes heb ik constant te maken gehad met medische klachten, overbelasting en waarschuwingen van de huisarts dat het toch misschien verstandiger is om iets minder hooi op de vork te nemen, met name in de raceweekenden. Het lijkt vaak allemaal vanzelfsprekend, maar werkdagen van 16 tot 20 uur zijn vaak meer regel dan uitzondering in een wegraceseizoen.
Mede hierdoor en ook gezien het feit dat de nieuwsvoorziening de afgelopen seizoenen in een rap tempo is veranderd zullen we vanaf komend seizoen dan ook iets anders te werk gaan en een aantal veranderingen doorvoeren ten opzichte van de voorgaande jaren.
Een aantal veranderingen zijn inmiddels al zichtbaar op de website. Zo hebben we de menustructuur op de frontpage van de website al enigszins aangepast. Eén van de veranderingen is dat de rubriek teamberichten niet meer zichtbaar is. Deze komen vanaf dit seizoen te vervallen, we zullen de ingezonden teamberichten dan ook niet meer één op één plaatsen. De belangrijkste reden hiervoor is dat nagenoeg elk team, elke coureur momenteel beschikt over eigen social mediakanalen en daar hun teambericht plaatst. Dit wil niet zeggen dat we helemaal niets meer zullen doen met een ingezonden teambericht, teamberichten die voldoende nieuwswaarde bevatten (teamwijzigingen, blessures etc.) zullen we vanzelfsprekend wel als een nieuwsitem plaatsen in de desbetreffende rubriek waar de coureur of het team actief is. Dus, gewoon de teamberichten als vanouds blijven sturen.
Een tweede verandering is dat we ons vanaf komend seizoen zullen beperken tot slechts één verslag van wedstrijdweekenden van b.v. het British Superbike, IDM, IDC, IRRC, FIM JuniorGP. Deze verslagen zullen we aan het einde van de wedstrijddag, aan het einde van het wedstrijdweekend of op maandag publiceren. In plaats hiervan krijgen de (live) pdf-uitslagen een prominentere rol gedurende de dag & weekend en zullen we in een aantal gevallen zelfs een live YouTube feed embedden op de pagina zodat de gehele wedstrijddag live gevolgd kan worden. Met andere woorden, we zullen alleen van de MotoGP – en WorldSBK weekenden nog per sessie een verslag online plaatsen.
Gedurende de week zullen we echter ook een aantal nieuwe activiteiten en items gaan publiceren. Zo zal er van maart tot december wekelijks op dinsdag en nieuw rubriek online komen genaamd ‘Finishpraat’. Asse Klein speelt in deze wekelijkse rubriek in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Vervolgens zullen we op woensdag wekelijks de rubriek ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’ blijven verzorgen. Als derde en laatste nieuwe rubriek zullen we op donderdagavond voorafgaand aan een MotoGP – of WorldSBK weekend een Racesport.nl podcast gaan verzorgen. Deze ongeveer een uur durende podcast – waarin Guido Fenneman, Asse Klein en Evert Slager vooruitblikken op het raceweekend en ingaan op de actuele zaken – zal op donderdagavond als Live videopodcast te volgen zijn op Racesport.nl. Racesport.nl Facebook en Racesport.nl YouTube. Naast de drie genoemde heren zullen we hier ook regelmatig een bekende coureur, teammanager of andere persoonlijkheid uitnodigen om bij ons aan te schuiven.
Naast deze vaste rubrieken kunnen we ook melden dat we als Racesport.nl een samenwerking zijn aangegaan met Ziggo Sport (de tv-zender die de komende drie jaar de Nederlandse uitzendrechten heeft verworven van het MotoGP wereldkampioenschap) en zullen we jullie gedurende en na afloop van de Grand Prix weekenden gaan verrassen met een aantal leuke voor Racesport.nl nieuwe ontwikkelingen. Hierover de komende week meer nieuws, of misschien nog beter gezegd…….laat je de komende weken verrassen.
Kortom, er zullen vanaf komend seizoen een aantal zaken iets anders zijn. Wij zijn echter van mening dat deze verandering nodig zijn omdat de tijden zijn veranderd en om een aanpassing vragen. Maar met deze veranderingen en een aantal nieuwe items denken we de Racesport.nl bezoeker nog beter van dienst te kunnen zijn, nog beter te kunnen bedienen en wat niet onbelangrijk is onszelf in de drukke raceweekenden iets te kunnen ontlasten. Dit laatste als zorg voor onszelf en onze eigen gezondheid.
Racesport.nl is Racesport.nl
Nee, we zijn binnen Racesport.nl allemaal geen gediplomeerde en afgestudeerde journalisten, nee we zijn geen nieuwsjagers, nee als Racesport.nl willen we nog steeds graag gezien worden als een platform ter promotie van de sport, een pr-machine voor organisaties, teams en coureurs. Dit is een spel welke we samen spelen met organisatoren, teams, coureurs en veel andere organisaties binnen de sport.
Naast het publiceren van het laatste nieuws op de website doen we meer, meer zaken die nodig zijn, zaken die de sport ten goede komen en waarmee we de website Racesport.nl in de lucht kunnen houden en jullie dagelijks gratis kunnen voorzien van het laatste motorsportnieuws. Zo wordt ES Event & Sports Promoter (het bedrijf waar Racesport.nl een onderdeel van is) ook ingehuurd voor management klussen, event management, het verzorgen van teamberichten, het verzorgen van social media-campagnes voor organisaties, teams, coureurs of andere instellingen.
Op deze manier weten we ons inmiddels al meer dan 20 jaar als zelfstandig medium staande te houden tussen de bekende nationale – en internationale motorsport mediums die in tegenstelling tot Racesport.nl onderdeel zijn van ‘s werelds grootste Energydranken leverancier, multinationals of het speeltje zijn van een Amerikaanse miljardair. En daar zijn we als Racesport.nl team met ons allen trots op, heel erg trots zelfs.
Een nieuw seizoen
Rest mij niets anders dan – mede namens het gehele Racesport.nl redactieteam, het commerciële team en de technische crew – eenieder een sportief, spannend maar bovenal gezond en veilig 2022 motorsportseizoen toe te wensen, een seizoen met veel vertier langs de baan en veel kijk- en leesplezier op de snelste en best bekeken motorsport website van Nederland (en België).
Evert Slager,
ES Event & Sports Promoter & Racesport.nl.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter