Na de goed geslaagde voorjaarstraining in maart waren we blij dat we nu echt aan het race seizoen konden beginnen. Vrijdag stond er weer een trainingsdag op het programma. Deze training verliep moeizaam. Het lukte Willem niet om lekker rond te komen op de baan en miste wat vertrouwen in de motor.
Zaterdag zouden er 2 kwalificaties alvorens aan de race zijn. Tijdens de eerste kwalificatie was het duidelijk dat het vertrouwen goed terug aan het komen was en Willem noteerde een 12e tijd. Gedurende de 2e kwalificatie verbeterde Willem wel zijn tijd maar de rest van het veld deed dit ook. Uiteindelijk zou Willem als 14e starten in de race.
Willem kende een slechte start doordat hij een wheelie maakte. Hij verloor hiermee veel plaatsen en kwam na de eerste ronde als 19e door. Bij elke doorkomst zagen dat Willem steeds weer plekjes aan het terug winnen was. Op de baan was hij steeds in gevecht om andere coureurs in te halen. Uiteindelijk kwam Willem als 13e over de finish.
“Ik baalde van mijn start. Deze was wat ongecontroleerd door de wheelie. Uiteindelijk heb ik een leuke race gehad waarbij ik continu aan het strijden was om naar de coureurs voor mij te rijden om ze vervolgens proberen in te halen. Om vanaf de 19e positie in de race naar een 13e plaats te knokken geeft dan toch wel weer een goed gevoel”, aldus coureur Willem Kerkvliet.
Tweede race van het seizoen
De opzet blijft in principe bij alle race weekenden hetzelfde. Eigenlijk bestaat de OW-cup race uit 2 kwalificaties en 1 race en altijd op een zaterdag. Omdat wij dit eigenlijk te weinig vinden om voldoende meters te kunnen maken hebben wij in principe altijd een trainingsdag op de vrijdag voorafgaande aan de wedstrijddag. Deze trainingsdag wordt bijvoorbeeld gebruikt om te testen. Hierin proberen we de motor altijd wat meer te optimaliseren voor de juiste setting voor de motor voor het circuit waar wij rijden.
Er werd een andere mapping van de motor getest maar deze bleek wat te agressief. Ook heeft Willem wat proefstarts gemaakt om beter weg te komen bij het startsein. Een wheelie is natuurlijk onwijs gaaf en leuk voor de foto’s, alleen niet echt praktisch bij de start. Deze trainingsdag had een oranje tintje. Het was namelijk Koningsdag. Dit geeft toch altijd een extra sfeertje.
En toen was het raceday! Het was droog en de zon scheen gelukkig. Tijdens de eerste kwalificatie kregen we een penalty in verband met geluidsoverschrijding. Dit betekende dat Willem tijdens de tweede kwalificatie steeds bij de geluidspaal rustig aan moest doen. Desondanks heeft Willem zich voor de race op een 11e startplek gekwalificeerd. Dit gaf Willem veel vertrouwen en het team was natuurlijk helemaal hyped omdat een top 10 heeeel dichtbij kwam. Net voor de race kwamen de monteurs erachter dat vermoedelijk het ventiel van het voorwiel lekte. De andere wielen stonden op regenbanden en moest er dus snel geschakeld worden. We konden nog snel een wiel met band lenen van een collega coureur zodat Willem in ieder geval de race kon starten. Echter kwam Willem er tijdens de opwarm ronde achter dat er een slag in dat wiel zat. Het gevolg was dat het stuur heel hard begon te trillen in de bochten en dat geeft gevaarlijke situaties. Het was daardoor onmogelijk om verder te rijden en moest Willem de wedstrijd staken. Dit was natuurlijk onwijs jammer want de strijdlust om binnen de top 10 te finishen was skyhigh! We zullen geduld moeten hebben tot de volgende wedstrijd om te laten zien dat er meer in zit. Deze zal verreden worden op zaterdag 19 mei.