Voor alweer de laatste keer dit jaar vertrokken we afgelopen vrijdag naar het circuit van Assen. Waar we vrijdagmiddag al de mogelijkheid hadden voor een uurtje trainen tijdens een CRT-dag. Uiteraard is dit geen geluidsdag, waardoor we nog een stille demper moesten regelen. Toen we deze goedgekeurde demper gemonteerd hadden en de motor op de testbank zetten, zagen we al gelijk een verlies van 3pk, maar hij was wel erg stil. Õs Middags om n uur begonnen we met opbouwen terwijl er al rijders uit andere klasse voor de poort moesten wachten tot zes uur, hadden wij de bandenwarmers alweer aanstaanÉ.. Van half vijf tot half zes was de baan geopend.
Door een erg natte baan vertrok ik met volle regenbanden. Na twee ronden kwam ik met een te koude motor de pitstraat binnen. Snel wat tape op de radiator plakken en weg was ik weer. Rondes lang reed ik rond, soms wat langzamere rijders inhalen, totdat er met de rode vlag gezwaaid werd. Gelukkig was het deze keer niet door een val, maar door het teveel geluid van een grote hoeveelheid rijders. Vreemd genoeg werd ook ik boos aangekeken (met 0,3 dB teveel geluid!) en moest ik een handtekening zetten voor verbetering. Gelukkig kon ik daarna nog lekker een heel stel ronden rijden.
Zaterdag precies op het middaguur werd de eerste tijdtraining gestart. Omdat de weersvooruitzichten voor het einde van de middag nogal slecht waren, werd met twee nieuwe banden gestart. Nadat bijna iedereen al weg was, reed ik de baan op. Waarna ik gelijk mijn eigen lijnen kon rijden. Echter net zoals de dag ervoor bleef de motor te koud. Snel pitstraat binnen, geen tijdverspillen en weg was ik weer. Een ronde daarna zette ik gelijk al een aardig snelle tijd. Al helemaal toen Arie Vos voorbij kwam, deze wist ik zelfs een heel rondje te volgen. Totdat deze een ronde later zich verremde bij de nationale bocht en het gras inging. Toen moest ik het weer alleen doen. Al snel reed ik weer dezelfde tijd als achter Arie en ging ik steeds weer wat sneller. Alles voelde lekker aan: de motor, de banden, de vering, allesÉ. Hierdoor ging ik steeds harder waarmee ik zelfs de 5e tijd pakte.
Omdat alles goed was verlopen hoefden we ook niet veel aan de motor te doen. En nadat we deze netjes af hadden gemaakt begonnen we met het opzetten van de ÔfeesttentÕ waar zondagmiddag de barbecue voor sponsors en fanclubleden gehouden zou worden.
En zoals verwacht werd het die middag steeds donkerder boven het circuit van Assen. Echter tot aan de training wilde de regen toch niet vallen (,waar ik stiekem toch wel een beetje op hoopte). Deze training begon ik in een drukke groep en wilde ik hier zo snel mogelijk door. Op de meest vreemde plaatsen kwam ik erlangs. Daarom waren de rondetijden niet erg snel. Maar toen het rustiger werd gingen de rondetijden snel omlaag. Op den duur ging ik in de Ramshoek ( ik zal verder geen namen gebruiken!!!) iemand buitenom voorbij, terwijl met uitkomen een andere eruit accelereerde. Al snel reed ik dan toch de 6e tijd, wel 1,3 seconde langzamer als in de 1e training. En toen begonnen de eerste druppels uit de lucht te vallen. Al snel kwam dan ook iedereen binnen, want rijden was op droog weer banden zeker niet meer verstandig. Hoewel er sommige rijders op regenbanden weer vertrokken hadden wij vooraf al besloten geen wielen te wisselen. Met nog tien minuten training te gaan had ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens een stukje van de Supersport training gezien vanaf de zijlijn. Bij de eerste 20 had niemand zijn tijd weten te verbeteren, waardoor ik dus voor de race op een vijfde positie mocht vertrekken.
Zondag ochtend was er nog een warm-up training van tien minuten. Met dezelfde motor en banden van de dag ervoor vertrok ik de baan op. Net zoals eerdere trainingen ging het gelijk al lekker en had er veel vertrouwen in. Met iets meer dan een tiende van een seconde langzamer als in de training de dag ervoor reed ik nu de 6e tijd.
Het voelde toen ik de na de verkenningsronde weer terug kwam, erg vreemd aan om zoooooo ver naar voren door het startveld te rijden . Minder zenuwachtig als anders begon ik aan de race. Het rode licht ging aanÉ. en weer uit. De start was redelijk goed. Bij de eerste bocht wilde iedereen naar de binnenkant en daar wist ik goed gebruik van te maken door aan de buitenkant te blijven. Strak naast Jarno Janssen er doorheen. Uitkomen iets sneller, maar aan het einde van de Veenslang kwam de Suzuki coureur weer voorbij. Bij de Stekkenwal werd Ronald ter Braake wijd gedrukt, waar ik gelijk gebruik van kon maken en hem pakte. Zo kwam ik de eerste ronde als 6e langs. Waarna een gevecht ontstond samen met Harry van Beek en Ronald ter Braake, twee totaal verschillende tegenstanders. Met zÕn drien reden we naar het gevecht om de derde plaats. Ondertussen reden we een seconde per ronde weg van de nummer 8.. In de zesde ronde ging Jarno Janssen door een mechanisch mankement er erg spectaculair in het knikje voor de Bult af. Het waren erg spannende rondes en vaak zaten we met 5 man op nog geen seconde van elkaar. Inmiddels had ik mijn persoonlijk ronderecord al een paar keer verbroken. Meeste tijd zat ik achteraan de groep, want door het erg sterke remmen van Harry kon ik niet voor hem blijven. En als ik hem pakte wist ik dat ik gelijk de rijder ervoor ook moest pakken voordat Harry mij er weer uitremde. Regelmatig glijdend door de bochten heen, begon de achterband mij steeds vaker te waarschuwen. Met ingaan van de zestiende en laatste ronde zat ik nog strak achter Harry van Beek op een zevende plaats, maar door gripverlies kon ik geen aanval plaatsen. Zelfs in het zeer snelle Meeuwmeer brak de achterband weg (200+ km/h). Met nog geen 1,8 seconde achter nummer drie, Arie Vos (welke knap 8e werd bij het WK Supersport eerder deze maand op Assen), de Engelse Craig Jones, Ronald ter Braake en Harry van Beek kwam ik als 7e over de finish. Hiermee een gat latend op de nummer 8 van zestien seconde. Net zoals de meeste eerdere races werd ook deze gedomineerd door Jan Hanson en Barry Veneman, welke ook in deze volgorde over de finish kwamen.
Met dit resultaat ben ik nu ook bijna zeker van een achtste plaats in de tussenstand en de zevende plaats is inmiddels erg dichtbij gekomen. Die gaan we uiteraard proberen te pakken tijdens de laatste race op het Belgische circuit van Francorchamps in het weekend van 16-17 oktober.
Ondertussen zijn we uiteraard aan het kijken wat de mogelijkheden voor volgend jaar zijn, maar dat zullen we uiteraard zo snel mogelijk bekend proberen te maken via Racesport.nl en mijn eigen website Allardracing.com