De FIM Supersport 300 World Championship Superpole sessie werd zaterdagochtend op Circuit de Barcelona – Catalunya stilgelegd vanwege een toch wel bijzondere reden. De wedstrijdleiding besloot namelijk in te grijpen nadat een groot aantal coureurs zich misdroegen en zorgden voor gevaarlijke situaties op de baan zonder dat er sprake was van enig incident.
Er moet me toch iets van het hart na het voorval zaterdagochtend….
Dat de WorldSSP 300 categorie onder een vergrootglas ligt zal niemand de laatste tijd zijn ontgaan. Velen zien deze klasse dan ook nog liever vandaag dan morgen verdwijnen, puur om het feit dat deze machines te zwaar zijn, te weinig vermogen hebben, de coureurs hierdoor geen of te weinig respect hebben voor de machine waarmee ze op de baan actief zijn en als coureurs niets maar dan ook niets leren met het racen op deze machines. En wat misschien nog wel het belangrijkste argument is dat de competitie de afgelopen jaren al te veel voor (dodelijke) slachtoffers heeft gezorgd.
Met name het gebrek aan power en het feit dat alle machines nagenoeg gelijk zijn leidt ertoe dat in deze klasse niemand maar dan ook niemand in staat is om op eigen kracht een fatsoenlijke snelle ronde op de klok te zetten tijdens de kwalificatie. Voor een goede uitgangspositie heb je nu eenmaal een sleepje nodig, een slipstream in een groep. Nu is dit vanzelfsprekend in meerdere competities het geval, maar de combinatie van het soort machines en het enorme klasse verschil in de WorldSSP 300 categorie zorgt regelmatig voor veel te gevaarlijke situaties. Ondanks dat de coureurs constant worden gewezen op hun onacceptabele gedrag, er veelvuldig straffen worden uitgedeeld vanwege ‘gevaarlijk’ rijden ging het zaterdagochtend tijdens de Superpole op Circuit de Barcelona – Catalunya weer mis. Ondanks alle waarschuwingen reed een groot deel van het veld zo langzaam op de baan, wachtend op dat ene sleepje waarna de wedstrijdleiding besloot in te grijpen nog voordat er sprake was enig incident. Men besloot de rode vlag te tonen en de sessie in zijn geheel stil te leggen. De Race Direction riep vervolgens alle coureurs in de pitlane bij elkaar om ze daar vervolgens te trakteren op een niet mis te verstane donderspeech.
Wat we vervolgens hoorden zorgde vervolgens niet alleen voor rode oortjes bij de coureurs maar zeker ook bij de verdere aanwezigen die mee konden luisteren. Een woedende FIM-commissaris drukte de coureurs namelijk het volgende op hun hart.
“Wat we zojuist gezien hebben is een schande, het is onaanvaardbaar. Als je wilt racen, heb je de mogelijkheid. Als jullie je willen gedragen als domme kinderen, kunnen jullie beter naar huis gaan. Vanaf nu stoppen we de sessie elke keer als dit herhaald wordt. En als er niet genoeg tijd meer is, dan annuleren we de race. Bewijs dat jullie coureurs zijn, een geen domme kinderen.”
Nu kunnen we discussiëren over het feit of de FIM-commissaris wel de juiste woorden heeft gebruikt, nu kunnen we discussiëren wie van de coureurs zich aangesproken dient te voelen en ons afvragen hoe het verder moet, of er nog meer slachtoffers moeten vallen alvorens de ernst van de situatie echt tot eenieder doordringt. Aan de andere kant, kunnen en mogen we van deze groep veelal jonge coureurs zoiets vragen, of moeten de organisatie, de wedstrijdleiding, sponsors, teams en ouders ook bij zichzelf te rade gaan of het überhaupt wel verstandig is om deze coureurs onder deze omstandigheden met dit soort machines de baan op te sturen en hun de druk op te leggen met als doel om zo goed als mogelijk te presteren in deze categorie.
Hoe dan ook, het feit is dat er iets moet gebeuren en eenieder zich eens serieus af moet vragen of deze klasse wel een toevoeging is voor onze prachtige sport. Deze klasse is een aantal jaren terug in het leven geroepen om jonge talentvolle coureurs de kans te geven zich te ontwikkelen als coureur binnen het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. In hoeverre men hierin geslaagd is mag en kan en mag eenieder voor zichzelf bepalen. Kijk echter gerust eens hoeveel talenten deze competitie al heeft voortgebracht, hoeveel ex-WorldSSP 300 coureurs we inmiddels zien schitteren in de WorldSSP- of WorldSBK categorie. Deze zijn namelijk met gemak op één hand te tellen.
Met andere woorden, het spreekwoord “In het geval dat je met één vinger naar een ander wijst dan wijzen er altijd nog vier naar jezelf” zou hier ook niet misstaan. Helemaal als je in het geval van afgelopen zaterdag vervolgens deze ‘domme’ kinderen nog doodleuk opnieuw voor een paar minuten de baan opstuurt om in drie ronden tijd nog een snelle rondetijd op de klok te laten zetten. Als je hierbij ook nog in ogenschouw neemt dat sommige coureurs bijna achter hun adem op de motor moesten springen omdat ze geen tijd kregen en de pech hadden dat ze eerst helemaal naar de andere kant van de pitstraat terug moesten rennen om op hun motor te kunnen stappen nadat men de genoemde donderpreek aangehoord had.
Saillant detail, de coureur die vervolgens de snelste rondetijd op de klok wist te zetten en de pole op zijn naam kreeg mocht vervolgens later op de dag in Race 1 vanaf de laatste plaats op de grid aan de race beginnen. De reden; een penalty dit na aanleiding van gevaarlijk rijden een dag eerder in de eerste vrije training.
Wie de wijsheid in pacht heeft……sta op. Maar om nu de FIM Supersport 300 World Championship coureurs allemaal over één kam te scheren en als ‘domme’ kinderen te bestempelen is mijn ogen wel iets te kort door de bocht.
Met sportieve groet,
Evert Slager
www.racesport.nl
Handige links Prosecco DOC Catalunya Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag