Quartararó sluit Misano Test als snelste af, veel interessante ontwikkelingen

3641
Fabio Quartararó - Misano World Circuit Marco Simoncelli | © Yamaha Racing

Fabio Quartararó heeft de tweedaagse officiële MotoGP Test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli als snelste afgesloten. De Fransman reed de snelste tijd in de vierde en afsluitende sessie terwijl alle fabrikanten met nieuwe onderdelen de baan op gingen. 

De teams zijn aan het inpakken na twee dagen van actie tijdens de officiële MotoGP test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli waarbij het Monster Energy Yamaha MotoGP Team bovenaan de tijdlijst staat. Fabio Quartararo sloot dag 2 af met een 1’31.054, de snelste tijd van de hele test, terwijl Marc Márquez bij het Repsol Honda Team opnieuw in actie kwam en in totaal over twee dagen meer dan honderd ronden reed.







Yamaha
Voorafgaand aan de test werd er veel gesproken over het nieuwe motorblok van Yamaha en de gemiddelde de topsnelheden waren inderdaad bemoedigend. Quartararó klokte 298,3 km/u tijdens de eerste sessie op woensdagochtend waarmee hij derde stond op de lijst van topsnelheden en was daarmee minder dan 2 km/u langzamer dan Jorge Martin op de Ducati. Quartararó gaf toe dat hij een slipstream had gebruikt om die snelheid te bereiken maar hij was nog steeds erg tevreden met wat zijn Japanse werkgever heeft meegenomen naar Italië. Hij was het snelst in de ochtendsessie met een 1’31.116 waarna hij zijn rondetijd in de middag nog eens verder aanscherpte om zijn plaats aan de top te verstevigen.

Yamaha werkte ook aan een nieuw chassis en nieuwe aerodynamische onderdelen. Quartararoóen Franco Morbidelli, die de test als twaalfde afsloot, hadden verschillende versies op hun motoren. Hoewel het in Misano vooral gaat om het ontwikkelen van een motor voor het volgende seizoen zou het Quartararó ook een flinke boost kunnen geven in zijn hoop op een tweede wereldtitel. Teammanager Massimo Meregalli zegt namelijk dat het nieuwe chassis al in de komend Gran Prix van Aragón gebruikt zou kunnen worden.

Intrigerend genoeg meldde Meregalli ook dat Yamaha wellicht een manier heeft gevonden om dit jaar meer vermogen te krijgen, waarvoor een andere ontwikkeling dan het motorblok nodig zou zijn. Wat hebben ze in petto, en zullen we het bewijs daarvan ook in Aragón zien?

De Yamaha YZR-M1 van Franco Morbidelli met een nieuw chassis | © Dorna

Honda
Fans van Marc Márquez kunnen zich verheugen. De achtvoudig wereldkampioen legde op dag 2 van de Misano Test nog eens 61 ronden af. Het waren zeker niet de meeste kilometers maar hij heeft in beide sessies op woensdag een solide resultaat neergezet – een uiterst positief teken voor de fitheid van de Honda rijder na zijn armoperatie in juni en daarmee een uiterst positief teken voor Honda in het algemeen.

Wat de machines betreft was er ook bij Honda van alles gaande. De Kalex achterbrug die HRC-testrijder Stefan Bradl op dag 1 uitprobeerde was op dag 2 weer terug – en dit keer was hij te zien op een van de motoren van Marc Márquez. De #93 had drie verschillende exemplaren van de RC213V tot zijn beschikking, dat waren een paar 2022-versies en een voorlopig 2023-model.Honda testte drie verschillende luchtinlaten in haar vloot van motoren terwijl Bradl ook een andere uitlaat proberde en reed zelfs een paar back-to-back runs deed met de RC213V van 2021.

Op de tijdlijsten was Marc Márquez de best geklasseerde Honda coureur met de dertiende plaats op de gecombineerde tijdlijst met een tijd van 1’31.642 in de ochtendsessie van dag 2. Belangrijker is echter dat de technici van het Japanse merk zich de komende weken en maanden kunnen buigen over de voorbereidingen voor het volgende seizoen.

Marc Márquez op een 2023 Honda RC213V prototype | © Dorna

Ducati
San Marino GP winnaar Pecco Bagnaia sloot de test als tweede af dankzij de 1’31.172 die hij ‘s ochtends op Dag 2 neerzette terwijl de Enea Bastianini, die afgelopen zondag tweede werd, als vierde eindigde in de test met een 1’31.260. Geen van de Ducati-rijders ging ‘s middags nog de baan op terwijl het Mooney VR46 Racing Team het al voor gezien hield na de eerste dag.

Het merk uit Bologna werkte voornamelijk aan het chassis en de nieuwe aerodynamica, maar alleen met Bagnaia en Bastianini. Daarnaast had Jack Miller een crash in bocht 4 (Rio), net als tijdens de race op zondag. De Australiër was ongedeerd.

De Ducati Desmocedici GP22 van Pecco Bagnaia © Dorna

Aprilia
De beide fulltime Aprilia Racing Grand Prix coureurs, Maverick Viñales en Aleix Espargaro, eindigden deze test in de top vijf. Viñales werd derde met een 1’31.189 en Espargaró stond als vijfde geklasseerd met een 1’31.333 – beide tijden in de ochtendsessie van Dag 2. Opmerkelijk was echter dat Espargaró aan een crash in die sessie een gebroken pink aan zijn linkerhand heeft overgehouden. Gelukkig hoeft hij niet geopereerd te worden en alhoewel de Spanjaard toegaf dat hij pijn had, verwacht hij dat hij tijdens de GP van Aragón in orde zal zijn.

De Italiaanse fabrikant testte verschillende chassis en zou, net als Yamaha, al in Aragón met een nieuwe specificatie voor de dag kunnen komen. Aprilia had ook nieuwe aerodynamica meegenomen om te testen.

Maverick Viñales stapt op zijn Aprilia RS-GP | © Dorna

KTM
Ondanks de geruchten in de paddock zei Red Bull KTM Factory Racing Team Manager Francesco Guidotti dat de Oostenrijkse fabrikant geen 2023 prototype had in Misano, hoewel het wel 2023 onderdelen testte. Miguel Oliveira was met een 1’31.585 de snelste van de rijders hoewel veel van het ontwikkelingswerk werd gedaan door Brad Binder en testrijder Dani Pedrosa – waarbij eerstgenoemde op woensdagmiddag veel werk verzette met het rijden van maar liefst 46 ronden wat gelijkstaat aan twee volledige races.

Testrijder Dani Pedrosa op de KTM RC16 | © Dorna

Suzuki
Team Suzuki Ecstar werkte zijn programma af op dag 1 van de test en was derhalve niet meer aanwezig tijdens de tweede testdag op Misano.

De coureurs en teams hebben nu enkele dagen rust waarna ze over minder dan een week alweer afreizen naar Motorland Aragón voor de vijftiende Grand Prix van het seizoen die verreden wordt in het weekend van 16 t/m 18 september.

Volledige uitslagen:



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter