Fabio Quartararó werd afgelopen zondag vijfde in de MotoGP race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. De Fransman kon geen vuist maken tegen de Ducati’s en zag zijn voorsprong in het kampioenschap opnieuw flink krimpen.
Na de Grand Prix van Duitsland op de Sachsenring leek er geen vuiltje aan de lucht voor Fabio Quartararó richting de MotoGP wereldtitel in 2022. Hij had zijn derde zege en zesde podiumfinish behaald na tien races en een voorsprong van 34 punten op Aleix Espargaró. Daarachter stond Johann Zarco toen nog derde in het kampioenschap op 61 punten achterstand met verder Enea Bastianini, Brad Binder en Pecco Bagnaia in de top zes. De Italiaan had toen nog maar liefst 91 punten achterstand op Quartararó.
Na de Grand Prix van San Marino, waar Pecco Bagnaia zijn vierde overwinning op rij behaalde en zijn zesde van het seizoen, is de vicewereldkampioen opgeschoven naar de tweede plaats in het kampioenschap en heeft hij nog 30 punten achterstand op Quartararó. In vier races tijd heeft de Ducati Lenovo Team coureur dus maar liefst 61 punten goedgemaakt op de regerend wereldkampioen en zou hij in deze huidige trend na de Grand Prix van Aragón en de Grand Prix van Japan al de leiding in het kampioenschap overnemen. Nota bene heeft Quartararó eerder dit jaar al aangegeven dat Motorland Aragón zijn minst favoriete circuit van het jaar is.
Op het Misano World Circuit Marco Simoncelli startte Fabio Quartararó van de achtste plaats en dat is ook waar de Fransman reed aan het eind van de openingsronde. In de tweede ronde wist hij voorbij te gaan Jorge Martin en kwam Jack Miller ten val waardoor hij opschoof naar de zesde plaats. In de vijfde ronde wist hij, mede dankzij het wijdgaan van de Spanjaard, af te rekenen met zijn toen nog naaste titelconcurrent Aleix Espargaró en nam hij de vijfde positie over.
Van dat moment tot aan de finish zou Quartararó achter Luca Marini rijden en kon hij zich niet verder naar voren knokken om voor de winst te strijden met Pecco Bagnaia, Enea Bastianini en Maverick Viñales. De Fransman had wederom het uiterste uit zijn Yamaha gehaald, de eerstvolgende Yamaha coureur was de afscheidnemende Andrea Dovizioso op de twaalfde plaats.
Fabio Quartararó: “Dit was het maximaal haalbare, ik reed volledig op de limiet. Eigenlijk was ik meer gefrustreerd dan boos omdat ik weet dat ik mijn 100% heb gegeven, en voor meer dan dit kon ik niet vechten. We moeten zien te vinden waarom dat zo is.
Mijn tempo in de race was vergelijkbaar met die in de trainingen, ik had het gevoel dat ik een normaal tempo had. Maar proberen om in te halen of op dezelfde manier te rijden als de anderen is onmogelijk. Het complexe eraan is dat er geen probleem was, dat is het waar we tegenaan lopen. Als je naar het tempo kijkt is dat hetzelfde als in de trainingen.
Toen ik achter de Ducati’s reed, ook al zat ik er niet zo dicht op, voelde ik bij het aanremmen dat ik niet zo laat remde als in de trainingen [door de hitte afkomstig van de Ducati’s] maar daarna voelde alles oké, ik voelde me vrij goed op de motor. Dat is het punt. Het resultaat is niet slecht, maar het is slechts vijfde.”
Een iets beter resultaat leek mogelijk te zijn toen Mooney VR46 Racing Ducati-coureur Luca Marini in de slotfase van de wedstrijd terugzakte richting Quartararo, maar Marini wist zich uiteindelijk zonder al te veel problemen buiten het bereik van Quartararo te houden.
Fabio Quartararó: “Ik kwam dichterbij maar ik zat op de limiet. Een keer ging ik rechtdoor in bocht 10 (Tramonto) en ik kon vervolgens weer naar Marini toerijden, maar ik reed met het mes op de keel. Zelfs als ik achter Marini zat was proberen om in te halen niet mogelijk.”
De grote vraag is uiteraard of Quartararó zich zorgen begint te maken. In vier races tijd is Bagnaia 61 punten ingelopen en de Ducati’s lijken momenteel oppermachtig in de MotoGP klasse.
Fabio Quartararó: “Ik zal niet zeggen dat ik bezorgd ben, maar ik ben ook niet kalm. Ik heb een hele goede race gereden maar het is P5, vijf seconden van de kop. We zitten niet in een geweldige positie. Ik ben in het eerste gedeelte van het seizoen constanter geweest dan Pecco maar we zijn momenteel niet sneller [dan de Ducati’s].”
Mocht Quartararó dit jaar zijn titel weten te prolongeren dan is dat meer dankzij zijn eigen verdiensten dan die van Yamaha. Het moge duidelijk zijn dat het momentum nu aan de kant van Ducati (en met name Bagnaia) zit maar de Fransman heeft nog steeds een marge van 31 punten.
Veel tijd voor rust is er niet voor de MotoGP coureurs want op dinsdag en woensdag zullen ze opnieuw in actie komen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli voor een zeer belangrijke test. De meeste fabrikanten zullen hier het materiaal van 2023 meebrengen zodat het ook door hun Grand Prix coureurs getest kan worden. Het volgende raceweekend staat gepland in het weekend van 16 t/m 18 september op Motorland Aragón in Spanje.
Handige links Gran Premio Gryfyn di San Marino e della Riviera di Rimini:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter