Fabio Quartararó kreeg dinsdag een onaangename verrassing voor zijn kiezen tijdens de officiële MotoGP test in Valencia. Het nieuwe motorblok dat Yamaha had meegenomen bleek niets extra’s op te leveren wat betreft topsnelheid.
Al jaren is duidelijk dat de YZR-M1 vooral tekortkomt op topsnelheid en in de races was te zien dat praktisch alle andere fabrikanten de Yamaha op het rechte stuk wisten te passeren. Uiteraard zagen de ingenieurs bij de Japanse fabrikant dat zelf ook en werd er een nieuw motorblok ontwikkeld dat meer topvermogen zou moeten leveren.
Na de testdag op maandag na de Catalaanse Grand Prix in Barcelona en de twee testdagen op dinsdag en woensdag in Misano na de Grand Prix van San Marino was Fabio Quartararó zeer te spreken over het nieuwe motorblok van Yamaha. Het blok was een stuk potenter en zorgde uiteindelijk voor een aantal km/h meer aan topsnelheid: kortom, een groot deel van de problemen van Yamaha leken opgelost te zijn.
Yamaha testcoureur Cal Crutchlow reed ook nog met het motorblok in Motegi en Jerez, waarin dezelfde conclusies werden getrokken, en vertelde na afloop van de race dat Fabio Quartararó en Franco Morbidelli er dinsdag blij mee zouden zijn.
54 laps 🤯@FabioQ20 has been working tirelessly this morning 🔥#SprintingInto2023 | #ValenciaTest pic.twitter.com/1SxJ4eEJYK
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 8, 2022
Niets bleek minder waar want na afloop van de testdag op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia was de ontluistering groot. Na het rijden van maar liefst 92 ronden (de race duurde 27 ronden) eindigde Fabio Quartararó als negende op de tijdlijst en merkte hij nauwelijks verbetering wat betreft topsnelheid.
Fabio Quartararó: “Ik ben verrast want dit motorblok zou iets sneller moeten zijn dan wat we getest hebben in Misano en Barcelona, echter is deze precies hetzelfde als twee dagen geleden. We hebben de snelheid vergeleken van de kwalificatieronde met vandaag en deze was precies hetzelfde. We moeten analyseren wat er gebeurd is want we hebben twee tests gehad – Misano en Barcelona – en daarna heeft Cal [Crutchlow] nog getest in Motegi en Jerez, en zij [de engineers] zagen het verschil. Maar nu was er geen verschil en moeten we analyseren wat er is gebeurd.”
Over de vraag of hij teleurgesteld was hoefde de Fransman dan ook niet lang na te denken.
Fabio Quartararó: “Ik ben zeker teleurgesteld en dit is niet de manier waarop ik het jaar wilde afsluiten. Er is uiteindelijk iets fout gegaan, het kan niet mogelijk zijn dat we in Misano en Barcelona een verbetering voelen en vandaag helemaal niet. Er is iets fout gegaan maar ook voor Franco [Morbidelli] was het hetzelfde, ik zie dat hij ook onderaan de topsnelheidslijst staat. Als je kijkt hoe snel de de andere machines zijn dan moeten we dit gaan uitzoeken.”
Er werd gevraagd hoeveel van deze nieuwe motorblokken Quartararó tot zijn beschikking had, zonder zeker te weten of hij deze informatie mocht delen van Yamaha gaf hij een tekenend antwoord.
Fabio Quartararó: “Ik weet niet of ik het kan zeggen maar ik had er één. Iets anders kan ik er niet van maken.”
Naast het testen van het nieuwe motorblok waren er meer onderdelen die Quartararó testte, waaronder een nieuwe aerodynamische kuip die veel weghad van die van Ducati. Ook werden de vleugels op de achterkant van de machine, waarmee Ducati voor het eerst kwam in augustus, voor het eerst gemonteerd op de YZR-M1 van Quartararó.
Fabio Quartararó: “We hebben ook veel tijd besteed aan de aerodynamica en ik voelde het verschil, maar het is lastig te zeggen of het ook daadwerkelijk beter is of niet. Met de grotere vleugels heb je minder last van wheelie maar misschien lever je wel iets in qua topsnelheid, acceleratie of bij het aanremmen: dat moeten we analyseren aan de hand van de data.
De vleugels aan de achterkant kunnen interessant zijn. Natuurlijk is het lastig om te zeggen of het beter of niet maar het is in ieder geval niet slechter, ik voelde me er wel goed mee.”
Gezien de teleurstelling van het gebrek aan verbetering van het motorblok werd Quartararó gevraagd of dit een weggegooide dag was. Daar was de Monster Energy Yamaha coureur het niet mee eens maar dat de verwachtingen hoger waren moge duidelijk zijn.
Fabio Quartararó: “Ik wil niet zeggen dat deze dag nutteloos was omdat we veel dingen hebben geprobeerd met de aerodynamica en ook een nieuw chassis hebben getest. Het is daardoor geen nutteloze dag maar ik houd er wel een vreemd gevoel aan over. In Misano was het gevoel dat het blok iets extra’s gaf maar vandaag helemaal niet.”
Voor de MotoGP coureurs en teams begint er nu een periode van rust terwijl de ingenieurs hard aan het werk kunnen gaan met alle opgedane informatie van de test. De eerstvolgende officiële MotoGP test vindt plaats in het weekend van 10 t/m 12 februari 2023 op het Sepang International Circuit in Maleisië.
Handige links Official MotoGP Test Valencia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter