Fabio Quartararó stond aan de vooravond van de Australische Grand Prix voor het eerst weer de pers te woord. Na de zeer teleurstellende zeventiende plaats in de regenrace in Thailand verliet de Fransman het circuit meteen maar de oorzaak van het probleem was meteen duidelijk.
Zoals al vaker aangegeven geeft de huidige neerwaartse trend van de resultaten van Fabio Quartararó weinig hoop voor een goede afloop van het seizoen 2022. Sinds de Dutch TT in Assen heeft hij slechts 47 punten gescoord in zeven races terwijl titelconcurrent Pecco Bagnaia in die periode maar liefst 136 punten heeft behaald.
Op het Chang International Circuit in Thailand had Quartararó zich op een knappe vierde plaats gekwalificeerd terwijl de rest van de top zeven volledig uit Ducati’s bestond. Zijn racetempo op een droge baan was heel goed, zo niet het beste van allemaal, maar het mocht niet baten want op zondag voorafgaand aan de MotoGP race gingen de hemelsluizen boven het Thaise circuit open en werd het een kletsnatte race.
Vanaf zijn vierde startplaats viel Quartararó in de eerste ronde al meteen terug naar de zeventiende positie en uiteindelijk finishte hij daar ook, zij het dankzij de crashes van Luca Marini en Remy Gardner. De Fransman parkeerde zijn machine meteen in de Monster Energy Yamaha pitbox en liep meteen weg waarna hij zich niet meldde bij de contractueel verplichte TV interviews en media debriefs.
Voorafgaand aan de Australische Grand Prix op het Phillip Island Grand Prix Circuit was de regerend wereldkampioen één van de aanwezigen en werd hem natuurlijk eerst om een reactie gevraagd over de Thaise Grand Prix, hierin gaf Quartararó aan waardoor het in de race misging.
Fabio Quartararó: “Ik had natuurlijk een veel betere race verwacht, al vanaf het begin hadden we een fout gemaakt: we begonnen met een te hoge bandenspanning. Dat maakte het vooral aan het einde van de race erg lastig. Ik had geen enkel gevoel met de machine en dat zorgde ervoor dat het een heel moeilijke race was. Ik besloot om na de race niet met de media te praten, mijn excuses voor iedereen die in Thailand was.”
Dit weekend wordt er voor het eerst sinds 2019 weer gereden op Phillip Island en dat was het debuutjaar van Quartararó. Echter was dat weekend er één om gauw te vergeten omdat hij in FP1 hard ten val kwam en vervolgens zijn race al in bocht 2 zag eindigen.
Fabio Quartararó: “Phillip Island is één van mijn favoriete circuits, het is heel snel en vloeiend. In 2019 liep ik een enkelblessure op in de eerste vrije training en kon ik niet zoveel rijden, in de race ging het al in de tweede bocht mis waardoor ik niet zoveel ervaring heb hier. Toch kijk ik er ontzettend naar uit om hier weer te racen.”
In het kampioenschap staat Quartararó nog aan de leiding met 219 punten maar hij heeft er slechts twee meer dan Pecco Bagnaia.
Fabio Quartararó: “We moeten nu zeker wel aan het kampioenschap gaan denken maar ik wil het race voor race aanpakken. Het is nu net alsof we weer opnieuw aan het seizoen beginnen met bijna gelijke punten. Maar ik zie niet alleen Pecco [Bagnaia] als concurrent, ook Aleix [Espargaró], Jack [Miller] en Enea [Bastianini] staat er dichtbij. Oké, de top drie staat net iets dichter bij elkaar maar we moeten het race voor race aanpakken en ik denk dat deze goed voor ons kan zijn.”
In tegenstelling tot zijn titelconcurrenten heeft Quartararó al een MotoGP kampioenschap achter zijn naam staan. Geeft die ervaring hem extra vertrouwen?
Fabio Quartararó: “Jazeker. In 2020 was ik snel en, ook al waren er wat problemen binnen Yamaha, keek ik steeds naar degene die het dichtst bij mij stond in het kampioenschap. Vorig jaar dacht ik daar niet aan en wilde ik gewoon snel zijn in alle omstandigheden. Met het kampioenschap van vorig jaar op zak geeft me dat veel vertrouwen en rust, dat helpt me om kalm te blijven in deze situatie.”
Ook Fabio Quartararó’s crew chief Diego Gubellini was bereid om tekst en uitleg te geven over wat er gebeurde in Thailand. De Italiaan was groot genoeg om de schuld op zich te nemen en weet dat dit een zeer kostbare fout is geweest.
Diego Gubellini: “Het komt erop neer dat ik een fout gemaakt heb met de bandenspanning. Zonder data van eerdere sessies startten we met een soort van referentie die we al hadden maar het werd gauw duidelijk dat die hier [Thailand] niet van toepassing was. Dit zorgde voor heel weinig grip en maakte het onmogelijk voor Fabio om zoals gebruikelijk te presteren in deze omstandigheden. Dit jaar heeft hij veel goede sessies en een race in de regen gereden dus het resultaat had veel beter kunnen zijn, helaas heeft het ons veel gekost dat we voorafgaand aan de race geen sessie hadden in deze regenachtige omstandigheden.”
Het feit dat Quartararó meteen de pitbox uit stormde kon Gubellini wel begrijpen.
Diego Gubellini: “Hij was erg gefrustreerd want hij wist dat het ook in de regen een heel goede race kon worden, vanwege de hoge bandenspanning is dat niet gelukt. Hierdoor was hij erg boos en dat is normaal, hij vecht voor de wereldtitel maar wil niet slecht over zijn team spreken. We werken samen en doen altijd ons best, op dat moment besloot hij om niet te klagen over de technische staf ook al had hij gelijk.”
Ook dit weekend op Phillip Island is het vrijwel zeker dat het een keer gaat regenen. Op donderdag waren de weersomstandigheden zeer onstuimig en stonden delen van de paddock en zelfs het circuit onder water. Daardoor is de kans groot dat de MotoGP coureurs weer met regenbanden moeten rijden maar Gubellini heeft er vertrouwen in dat de problemen in Thailand zich niet opnieuw zullen voordoen.
Diego Gubellini: “Met meer data hebben we de situatie geanalyseerd en zullen we dit probleem niet nog eens meemaken. We hebben nu meer kennis over hoe we de banden in dit soort omstandigheden moeten behandelen en ik heb er vertrouwen in dat hij in alle omstandigheden goed kan presteren.”
Handige links Animoca Brands Australian Motorcycle Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter