Fabio Quartararó is na zijn crash in de MotoGP race op het TT Circuit Assen bestraft met een Long Lap Penalty die hij in Silverstone zal moeten uitvoeren. In het incident nam de Fransman Aleix Espargaró mee de grindbak in.
Na een bijna foutloze eerste seizoenshelft ging het zondagmiddag in de MotoGP race op het TT Circuit Assen behoorlijk mis voor Fabio Quartararó. De Fransman moest na de start één plaats inleveren en reed op de derde positie achter Pecco Bagnaia en Aleix Espargaró, waarna hij zo gauw mogelijk aan de Spanjaard voorbij wilde gaan om te voorkomen dat de Italiaan weg zou kunnen rijden.
In de vijfde ronde zette Quartararó bij het ingaan van de Strubben de aanval in op Espargaró waarbij hij de voorkant van zijn machine verloor en onderuit ging. Hierdoor werd de Aprilia coureur in de grindbak gedrukt die nog wel zijn weg kon vervolgen en in totaal zo’n tien seconden verloor. Uiteindelijk zou Espargaró nog als vierde over de finish komen terwijl Quartararó, na een korte stop in de pits, nóg een keer ten val kwam met een flinke high-sider.
Het leek aanvankelijk afgedaan te zijn als race-incident en Espargaró was ook zeer ontvankelijk voor de excuses die Quartararó na afloop van de race kwam aanbieden. Toch zag het FIM MotoGP Stewards Panel dat anders en hebben zij de regerend wereldkampioen bestraft met een Long Lap Penalty die hij in de MotoGP race op Silverstone zal moeten uitvoeren.
Een apart besluit van de FIM MotoGP Stewards die met twee maten lijken te meten. Zo werd Takaaki Nakagami drie weken geleden in Barcelona niet bestraft voor het veroorzaken van het incident met Pecco Bagnaia en Takaaki Nakagami, ook Jack Miller kreeg geen penalty in Portimão toen hij crashte en Joan Mir in de valpartij meenam.
De uitleg van het FIM MotoGP Stewards Panel is als volgt:
“Tijdens de MotoGP™ race van de Motul TT Assen was er een incident tussen de #20 Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™) en de #41 Aleix Espargaro (Aprilia Racing) waarbij de #20 crashte en contact maakte met de #41 in bocht 5.
Het FIM MotoGP™ Stewards panel oordeelde dat Quartararo te ambitieus was in zijn poging om Espargaro in te halen. #20 was niet in staat om de actie tot een goed einde te brengen en crashte vervolgens, waardoor hij in contact kwam met #41 en die daardoor gedwongen werd om wijd uit te wijken.
A. Espargaro kon de crash nog ontwijken en weer aansluiten. Desondanks werd zijn race zwaar gehavend.”
Verdere uitleg van het FIM MotoGP Stewards Panel is niet beschikbaar aangezien zij de media nooit te woord staan. Het ‘niet in staat zijn om de actie tot een goed einde te brengen’ is ook van toepassing op de eerdergenoemde crashes van Nakagami en Miller, dus waarom Quartararó hier wel een penalty voor krijgt is een raadsel.
In zijn media debrief na afloop van de race zei Quartararó het volgende.
Fabio Quartararó: “Ik maakte een stomme fout in de vijfde ronde en dat gebeurt nou eenmaal. Ik denk nu achteraf dat het niet nodig was om zo’n soort inhaalactie al zo vroeg in de race te maken, maar daar leer ik van. Pecco [Bagnaia] had in de eerste ronde al best wel een grote voorsprong maar met Aleix [Espargaró] reed ik het dicht. Ik zag gewoon een kans, in de ronde daarvoor zag ik al dat ik een actie kon maken. Ditmaal reed ik er iets verder achter en remde ik iets te hard, ik dacht dat ik het nog kon redden maar dat was dus niet zo. Ik wil de schuld nergens anders op schuiven, ik heb gewoon te hard geremd in die bocht.”
Na zijn crash kwam Quartararó naar binnen maar crew chief Diego Gubellini stuurde hem direct weer naar buiten.
Fabio Quartararó: “Waarom ik weer de baan op ging weet ik niet. Ik kwam naar binnen omdat er een probleem was maar het team zei dat ik weer moest gaan. Ik ging weer pushen maar er was dus iets niet goed, ik heb geluk dat ik niets gebroken heb. Ze kijken ernaar wat de crash heeft veroorzaakt maar ik ben er vrij zeker van dat het een beschadigde sensor van de traction control was. Ik heb nu wel behoorlijk wat pijn maar het was mijn fout, ik had een veel beter resultaat kunnen behalen. In dit eerste gedeelte van het seizoen ben ik maar twee keer onderuit gegaan en nu crashte ik twee keer in tien minuten.”
Het feit dat Quartararó uitgerekend Aleix Espargaró meenam in zijn valpartij en de Spanjaard zijn naaste concurrent is voor de wereldtitel maakte het incident natuurlijk nog wat meer beladen.
Fabio Quartararó: “Dat is racen, uiteindelijk wil je gewoon strijden met je concurrenten, zoals ik zei probeerde ik gewoon in te halen. Onze strategie was om te pushen als we aan kop reden en geen fouten maken als we daarachter reden, ik heb uiteindelijk het omgekeerde gedaan. Ik heb dit natuurlijk niet met opzet gedaan maar ik weet dat het een stomme fout is.”
Klik hier voor het volledige officiële document
Handige links Motul TT Assen 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter