Qatar Grand Prix: Bendsneyder en co als koningsnummer

349
2020-moto2-rijders
Het 2020 Moto2 startveld | foto© Nico Schneider

Komend weekend wordt op het Losail International Circuit in Qatar de openingsronde van het 2020 MotoGP wereldkampioenschap verreden. Tijdens dit weekend zal de MotoGP klasse afwezig zijn vanwege de perikelen rondom het coronavirus. De Moto2 klasse zal op het nabij Doha gelegen circuit eenmalig het koningsnummer zijn. Wie zijn de favorieten, en wie hebben het beste overwinterd?

Na een aantal testdagen gedurende de wintermaanden in Jerez en Qatar, kunnen we gerust zeggen dat er een aantal namen zijn waarmee we dit seizoen rekening mogen gaan houden en zichzelf het stempel als favoriet bezorgd hebben. Maar testen zijn testen en vertellen nooit de echte potentie, de ene focust op het ene en de ander op het andere, maar komend weekend in Qatar gaat het voor het eerst om het echie.







De man die aan het einde van de tests op Losail International Circuit het snelst was, was Jorge Navarro(Beta Tools Speed Up). De Spanjaard staat zeker op die lijst van degenen waarvan we verwachten dat ze dit seizoen snel zullen zijn. Met al een flink aantal podiumklasseringen in 2019 op zijn naam, maar nog steeds wachtend op zijn eerste Moto2 zege, was zijn tempo in de afgelopen wintertesten indrukwekkend te noemen en was hij daarnaast ook nog eens zeer constant.

Zijn teamgenoot Fabio Di Giannantonio was vorig jaar in zijn debuutseizoen ook al regelmatig voorin het veld te vinden en gedurende de wintertesten liet de Italiaan zien dat hij opnieuw een stap gemaakt heeft.

De twee Speed Up mannen kenden dus een goed en sterk voorseizoen. Tel daarbij op dat de Italiaanse chassisfabrikant in 2020 niet met twee maar met vier machines aan de start zal verschijnen – het Spaanse Aspar Team maakt in 2020 ook gebruik van een Speed Up chassis. Dit zal weleens een interessante strijd van de chassis fabrikanten kunnen worden.

Het was namelijk Aron Canet die als Moto2 debutant binnen het Aspar Team tijdens de wintertesten indruk wist te maken en al regelmatig in de top vijf te vinden was. Ook zijn nieuwe Aspar Team teamgenoot en de uit de MotoGP klasse teruggekeerde Hafizh Syahrin bleek tijdens de wintertesten ook snel weer gewend te raken aan de Moto2 machine, de Maleisiër stak zijn kop tijdens de laatste wintertest in Qatar dan ook alweer een aantal keren aan het venster. Kortom, alle vier de Speed Up coureurs kenden een goede voorbereiding op het seizoen.

Jorge Martin(Red Bull KTM Ajo) was de snelste Kalex-coureur gedurende de wintertesten. De overstap van een KTM naar een Kalex chassis lijkt vooralsnog goed uit te pakken voor de Spanjaard.

Ander bekende namen waar we in 2020 ongetwijfeld rekening mee moeten houden zijn Enea Bastianini (Italtrans Racing Team), Tom Lüthi (Liqui Moly Intact GP), Augusto Fernandez (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) en Nicolo Bulega (Federal Oil Gresini Moto2), maar ook Remy Gardner (ONEXOX TKKR SAG Team), Marcel Schrötter (Liqui Moly Intact GP), Luca Marini (Sky Racing Team VR46), Xavi Vierge (Petronas Sprinta Racing). De twee mannen die vorig jaar in Qatar voor de overwinning streden, Lorenzo Baldassarri (Flexbox HP 40) en Tom Lüthi (Liqui Moly Intact GP) zullen in 2020 ongetwijfeld opnieuw weer van zich laten horen. Een lange lijst, maar met regelmatig 20 coureurs binnen een seconde kunnen we natuurlijk ook van alles verwachten…..

Normaal gesproken zouden we Sam Lowes (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS) ook zeker noemen in bovengenoemd lijstje van kanshebbers in Qatar en het seizoen, de Brit is op dit moment echter herstellende van een vervelende schouderblessure – opgelopen tijdens een privé-test in Jerez – en derhalve nog niet 100% fit voor de start van het seizoen. Lowes gaat het dit weekend in Qatar wel proberen, hij heeft zich als doel gesteld om een paar WK punten te scoren.

Bo Bendsneyder
Bo Bendsneyder komt in 2020 voor het tweede opeenvolgende seizoen uit voor het Nederlandse NTS RW Racing GP. Na een moeizaam en toch wel teleurstellend verlopen eerste seizoen heeft de Nederlandse combinatie de afgelopen wintermaanden hard gewerkt. Zo kan Bendsneyder dit seizoen beschikken over volledig nieuw NTS chassis en hebben het Nederlandse team en de Japanse chassis fabrikant hard gewerkt aan het reduceren van het gewicht van de Moto2 machine. Tijdens de wintertesten bleek men ruim het gewicht van de machine met meer dan twee kilo gereduceerd te hebben. Bendsneyder en Raffin waren daarnaast goed te spreken over het nieuwe chassis en de nieuwe veringscomponenten.

Vanzelfsprekend heeft de concurrentie ook de nodige stappen gemaakt en zal ook dit seizoen het Moto2 veld weer erg aan elkaar gewaagd zijn. Bendsneyder kende echter een degelijke voorbereiding tijdens de wintertesten waar de Rotterdammer met name een strak en constant race tempo liet zien.

Zowel Bendsneyder als ook NTS RW Racing GP zijn voorzichtig met het uitspreken van verwachtingen voor het 2020 seizoen. Wat wel duidelijk werd gedurende de wintertesten is dat Bendsneyder gedurende alle testen sneller was dan zijn nieuwe teamgenoot Jesko Raffin. Top tien, top vijftien, op het voor NTS RW Racing GP altijd lastige Losail International Circuit zouden WK punten komende zondag al een prachtige beloning zijn van het harde werk de afgelopen wintermaanden.

 

Handige links QNB Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App