Zoals gebruikelijk vond donderdagmiddag voorafgaand aan de Grand Prix van PTT Thailand op het Chang International Circuit de pré-event persconferentie plaats. Marc Marquez, Andrea Dovizioso, Valentino Rossi, Andrea Iannone, Alex Rins en Aleix Espargaró namen plaats achter de tafel en spraken hun verwachtingen uit voor komend weekend.
Als eerste van het zestal kwam donderdagmiddag regerend MotoGP wereldkampioen en de huidige leider in de tussenstand van het kampioenschap aan het woord. De Repsol Honda coureur blikte in eerste instantie kort terug op het mediaevent welke hij een dag eerder bijwoonde in de Thaise hoofdstad Bangkok.
“Het was een zware dag, het was nog warmer dan hier! Maar het was een leuke en een goede dag, inclusief het rijden op de tuk tuk tuk door de stad! En ik weet nu wat meer over Bangkok omdat ik nog er nog nooit eerder was geweest. Gisteravond ben ik in Buriram aangekomen.”
Na aangekomen te zijn op het Chang International circuit ging de knop snel om en werd de focus gelegd op het raceweekend, een weekend met hetzelfde doel als altijd; vechten voor de overwinning.
“De mentaliteit hier is hetzelfde als in Aragon, Misano, Red Bull Ring….. Ik begin op vrijdag met de voorbereiding waarbij we als doel hebben om zondag klaar te zijn voor de race en mee te kunnen doen voor de overwinning, of als de situatie zo is het maximale aantal punten te scoren voor het kampioenschap. Dit is voor mij de beste manier, maar het zal belangrijk zijn om er meteen te staan vanaf de eerste vrije training. We hebben hier voorafgaand aan het seizoen getest, maar ik denk dat alle fabrikanten nu een betere balans hebben weten te vinden in vergelijking met de voorjaarstest, dus het zal interessant zijn om te zien waar iedereen nu staat.”
De volgende coureur die aan het woord kwam was Andrea Dovizioso. De Italiaan kende in tegenstelling tot Marquez niet echt een goede test op het Thaise circuit, maar sindsdien is er wel veel veranderd voor de Italiaan en het Ducati Team.
“Het eerste deel van het circuit is best wel snel, het tweede deel daarentegen veel minder. Hier rijden we veel in de tweede versnelling en daar hadden we tijdens de test best veel moeite mee. Maar we hebben hier alleen nog maar getest en geen race gereden, de banden zullen dit weekend dan ook heel anders zijn hier dan toen. Ook is de vorm van de verschillende coureurs heel anders dan toen, dus er kan van alles gebeuren dit weekend. We beginnen hier nu met de juiste snelheid, maar we zullen af moeten wachten wat de banden gaan doen. Tijdens de test hebben we het een en ander geprobeerd, maar toen wisten we niet echt de juiste grip te vinden.”
En die laatste bocht? Op papier ziet het er uit alsof we daar in de race nog weleens het nodige vuurwerk kunnen verwachten….
“Zeker, ik denk dat dit soort bochten in elke klasse een belangrijke en beslissende factor kunnen zijn. Maar alvorens over de laatste bocht na te denken moeten we eerst over veel andere dingen nadenken. De eerste is de hitte. De hitte is hier zeker een belangrijke factor, misschien nog wel meer dan in Maleisië en dit zal voor iedereen erg lastig zijn. De motor wordt hier erg heet, dat zal de race zeker beïnvloeden – en de banden zullen dat ook doen. Het is onmogelijk om nu al een voorspelling te doen….”
De hitte is zeker ook een belangrijk item Valentino Rossi. Maar alvorens de negenvoudig wereldkampioen zijn verhaal over de hitte begin stipte hij eerst een ander onderwerp aan, namelijk het racen en de impact van de MotoGP in dit werelddeel.
“Het lijkt erop dat we steeds meer tijd doorbrengen in dit deel van de wereld omdat de passie voor MotoGP hier erg hoog is. Het is ook een belangrijke afzetmarkt voor alle fabrikanten. Het zal dan ook interessant zijn om voor het eerst in Thailand te racen. Op papier zal het moeilijk worden voor ons omdat het circuit niet het meest geschikt lijkt voor de M1, maar we zullen het proberen. Zoals Andrea al zei, het weer is moeilijk omdat het echt heel erg warm is en het elke dag zomaar kan gaan regenen. Als eerste hopen we natuurlijk op een droge race! We hebben hier getest en het was destijds niet geweldig, maar we zitten in een moeilijk periode, dus we moeten proberen ons te blijven concentreren op het verbeteren van de machine.”
Ondanks dat het de laatste tijd niet allemaal van een leien dakje gaat bezet de Italiaan nog wel steeds de derde plaats in de tussenstand van het kampioenschap, een positie die hij graag wil behouden en met hand en tand zal proberen te verdedigen.
“Gezien de snelheid die we tijdens het seizoen tot nu toe hebben laten zien, is de derde plaats een goede prestatie. Ik heb 29 punten voorsprong op Maverick, maar ook op Jorge, die sterk is tijdens dit laatste deel van het seizoen. Dus ik denk dat het moeilijk zal zijn om de derde plaats te behouden, maar we zullen proberen om constant te blijven en elke race het maximaal haalbare punten te scoren.”
Naast Dovizioso en Rossi kende Andrea Iannone ook tijdens de voorjaarstest op het Thaise circuit de nodige problemen. De Suzuki coureur stond daarentegen tijdens de voorgaande race in Aragon na afloop van de race wel op het podium.
“In Aragon was het inderdaad een goede race voor ons, zowel voor mij als ook voor Alex en voor Suzuki. We hebben vanaf het begin van de race hard gepusht en zijn dicht bij Marc en Dovi gebleven, maar hier is het een ander verhaal voor ons. Tijdens de test had ik hier veel moeite met het vinden van de juiste snelheid, maar daarentegen had Alex destijds minder problemen, dus dat is positief. Maar ik kan pas echt meer zeggen als we morgen gereden hebben. Ik hoop dat we goed kunnen beginnen, en dan zullen we zien.”
En Alex Rins, hij was ook positief over Aragon – maar de Spanjaard had ook tijdens de pre-season test op Chang International Circuit een goed tempo te pakken.
“Ik denk dat Aragon een heel goed weekend was, twee weken voor de race hebben we daar ook getest en het was een goede test. Maar tijdens de race hebben we veel geleerd. Het laatste deel van de race worstelde ik een beetje met de voorkant en ik probeerde Andrea nog wel in te halen om het podium te halen, maar ik was dicht bij een valpartij. Maar we zitten op een goed niveau en hebben op dit moment een competitieve machine. De test hier in februari was goed. Ik denk en hoop dat de motor het op dit circuit goed zal doen. Ik vind het in ieder geval een erg leuke baan, er zijn veel snelle bochten, twee of drie langzame bochten, maar de lay-out is prima voor mij, en ik denk dat het goed past bij onze motor.”
Aleix Espargaró was de laatste coureur die zijn mening gaf over het weekend. Van een mindere plaats op de grid wist hij in Aragon een verbazingwekkende zesde plaats te scoren, een topresultaat volgens de Aprilia coureur.
“De zondag in Aragon was voor mij een uitstekende dag, maar we hadden geen geweldig tempo op zaterdag…..maar dit seizoen hebben we het vaak moeilijk in de kwalificatie om vervolgens in de wedstrijd competitiever te zijn. We hebben goed werk geleverd in de sessies, in de race hadden we een super start en ben erin geslaagd om dicht bij de voorste mannen te blijven. Het was niet alleen P6, maar het verschil met de leider was niet heel erg groot. Het is tot nu toe een beetje een moeilijk seizoen geweest voor ons. De motor is in vergelijking met vorig jaar weliswaar wel iets beter, maar het probleem is dat iedereen veel beter is geworden.”
Handige links PTT Thailand Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App