Het Chang International Circuit is komend weekend gastheer van de openingsronde van het 2025 MotoGP seizoen. Het Thaise circuit is het startpunt van een 22-Grand Prix weekenden tellend seizoen, een seizoen dat op voorhand al de nodige verrassingen kent.
Pecco vs Marc: de dag van de waarheid breekt aan
De komst van Marc Márquez naar het Ducati Lenovo Team was halverwege het 2024 seizoen het gesprek van de dag binnen de MotoGP paddock. Het is het verhaal waar de fans niet over uitgepraat raken, en dat is niet voor niets. Francesco Bagnaia en Marc Márquez vormen Ducati’s eigen dreamteam. Met gezamenlijk acht MotoGP wereldtitels en een heleboel onderlinge gevechten om de overwinning in de afgelopen jaren gaat men in 2025 de onderlinge strijd aan op gelijkwaardig materiaal. Beiden hebben in het verleden in Buriram al overwinningen weten te behalen en afgaande op de onlangs verreden MotoGP test lijkt #93 het voordeel te hebben. Maar wees gewaarschuwd, schrijf Pecco niet af op… zijn specialiteiten hebben dat in het verleden al bewezen.
Martin niet van start in Buriram, Aprilia hoopt op Bezzecchi
Jorge Martin mag dan wel het startnummer 1 op zijn machine hebben staan, maar zijn start van 2025 gun je niemand. Na slechts een paar ronden te hebben gereden tijdens de wintertestdagen – Martin kwam in Sepang al tijdens de eerste dag ten val waarbij hij een blessure opliep en zowel de rest van de test op het Maleisische circuit als ook de test in Buriram moest missen – sloeg het noodlot afgelopen maandag opnieuw toe. Tijdens een laatste training in Spanje alvorens naar Thailand af te reizen ging het opnieuw mis met een nieuwe blessure (gebroken linkerhand) en een operatie tot gevolg en waardoor hij de seizoensopener in Buriram definitief zal moeten missen. De ‘Martinator’ begint nu echt met flinke een achterstand aan zijn titelverdediging.
Aprilia nieuwkomer Marco Bezzecchi verraste daarentegen tijdens de MotoGP test in Buriram en de nieuwe Aprilia lijkt dan ook een geduchte tegenstander te zijn voor de Ducati, de machine die de afgelopen paar seizoenen de meest succesvolle motorfiets was in de koningsklasse.
Naast Bezzecchi is Raul Fernandez (Trackhouse Racing MotoGP) ook vastberaden om op de nieuwste versie van het Aprilia prototype zijn mannetje te staan. Dus kan de Noale-fabriek na de tegenslagen van het voorseizoen een vliegende start maken in 2025?
Shark attac: Acosta’s fabrieksdebuut op KTM
Zijn opmars is al razendsnel geweest, maar Pedro Acosta (Red Bull KTM Factory Racing) lijkt nog steeds een stijgende lijn te hebben. Zelfverzekerd en snel tijdens de wintertestdagen zou de 2024 MotoGP rookie-revelatie zomaar eens voor opschudding kan gaan zorgen tijdens de start van het seizoen. Zijn eerste MotoGP overwinning lijkt nog slechts een kwestie van tijd, en laten we eerlijk zijn een overwinning in Thailand komend weekend zou een prachtig verhaal zijn voor de geschiedenisboeken. Teamgenoot Brad Binder zal er veel, zo niet alles, aan gelegen zijn om zijn nummer 1 status binnen KTM te behouden en de Zuid-Afrikaan kennende zal ook hij sterk voor de dag komen als de knikkers verdeeld gaan worden.
Bij Red Bull KTM Tech 3 draait het meer om aanpassing. Op de laatste dag van de Buriram-test leek het dan wel te klikken voor Maverick Viñales, maar Enea Bastianini had het niet makkelijk gedurende het voorseizoen en hij is nog op zoek naar een flinke stap.
Is Yamaha terug? Quartararo snel, Prima Pramac coureurs lijken zich snel aan te passen
Er is veel veranderd bij Yamaha, maar de fabrieksopstelling blijft zoals die was en Fabio Quartararo stal de krantenkoppen tijdens de Sepang Test met zijn constante snelheid. In Buriram was het iets ingetogener, hoewel hij en teamgenoot Alex Rins duidelijk een welkome prestatie hebben gevonden voor 2025. Dan is er nog de grote verandering: het kampioenschapwinnende team Prima Pramac Yamaha MotoGP heeft voor 2025 Iwata fabrieksmachines. Jack Miller voelt zich al thuis en Miguel Oliveira lijkt zijn volledige potentieel nog te moeten ontplooien. Al met al reden om te juichen bij Yamaha, met vier motoren die nu klaar zijn om de baan op te gaan.
Rookie watch: een Moto2 wereldkampioen, een thuisheld en hot property
Ai Ogura (Trackhouse Racing MotoGP) was één van de toppers tijdens de wintertestdagen en reed samen met collega Aprilia-coureur Bezzecchi meer ronden dan wie dan ook. Houd de #79 tijdens de eerste ronde in de gaten, hij zou wel eens de verrassing kunnen zijn. Fermin Aldeguer (BK8 Gresini Racing MotoGP) had ook een sprankelend voorseizoen en was er een om in de gaten te houden. De Buriram-test bleek een grotere uitdaging, maar als het vizier dichtgaat wanneer het er echt toe doet, zal Aldeguer er waarschijnlijk ook staan op zijn Ducati GP24.
Somkiat Chantra (IDEMITSU LCR Honda) heeft misschien wel de moeilijkste taak van alle nieuwkomers: hij rijdt op een verbeterende maar zeker nog niet geperfectioneerde Honda en maakt zijn debuut in eigen land. Hij is een rockster in Thailand en één van de sterren in Buriram. Het is zijn doel om een solide weekend op de baan te hebben en daarbuiten in de schijnwerpers te staan.
↓Tijdschema en volledige uitslagen PT Grand Prix of Thailand↓
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’